اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

هشدار جدی کمبود آب در سمنان و شاهرود

معاون عمرانی استاندار سمنان گفت: طبق نظر کارشناسان، در صورت استمرار مصرف بی‌رویه آب در استان، بی‌تردید به‌منظور تأمین آب کشاورزی و آشامیدنی در تابستان دچار مشکل جدی می‌شویم که این موضوع در سمنان و شاهرود بسیار حاد و اضطراری است.‌

هشدار جدی کمبود آب در سمنان و شاهرود

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، محمد حمیدی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان ظهر امروز در جلسه اضطراری شورای مدیریت بحران با موضوع بررسی تنش آبی استان که در سالن جلسات معاونت عمرانی استانداری سمنان برگزار شد، با اشاره به آغاز فصل گرما و افزایش مصرف آب اظهار کرد: بر اساس اعلام نظر کارشناسان و متخصصان، با توجه به شرایط جوی پیش رو، در صورت استمرار مصرف بی‌رویه آب در این استان، بی‌تردید به‌منظور تأمین آب کشاورزی و آشامیدنی مورد نیاز مردم در تابستان امسال، دچار مشکل جدی می‌شویم که این موضوع در ۲ شهرستان سمنان و شاهرود بسیار حاد و اضطراری است.‌

وی گفت: بر اساس نیازسنجی انجام‌شده، شاهرود و سمنان هر کدام به ترتیب ۲۴۰ و ۳۰۰ لیتر بر ثانیه با کمبود آب مواجه هستند که باید در این زمینه فکری اساسی و جدی کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان بیان کرد: در چند روز گذشته، شرایط اضطراری آب در شهر شاهرود به وجود آمد که تا حدودی این مشکل مدیریت شده است.

حمیدی گفت: بر اساس مصوبه شورای مدیریت بحران با موضوع تنش آبی، مقرر شد تا شرکت آب و فاضلاب استان سمنان با حمایت فرمانداران در شرایط بحرانی و کمبود آب، نسبت به اتصال چاه‌های آب کشاورزی یا قابل آشامیدنی متعلق به دستگاه‌های اجرایی اقدام کند تا بخشی از دغدغه کمبود آب در زمان بحران، کاهش یابد.

وی با بیان اینکه حتی با اتصال اضطراری چاه‌های آب آشامیدنی به شبکه انتقال آب شهری، تنها کمی از مشکل تنش آبی استان کاهش می‌یابد، عنوان کرد: در این جلسه تصمیماتی در مورد حفر چاه‌های جدید مصوب و مجوز ۲ حلقه چاه در شاهرود و یک حلقه چاه در سمنان صادر شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان ضمن توصیه به مردم استان در مورد لزوم مصرف بهینه و صرفه‌جویی در مصرف آب گفت: در شهر شاهرود ۲۰ درصد و در سمنان ۱۸ درصد کمبود آب داریم و اگر به میزان کمبود آب در ۲ شهر سمنان و شاهرود، صرفه‌جویی و مدیریت مصرف صورت گیرد، قطعاً مشکل کمبود آب در این شهرستان‌ها برطرف می‌شود.

حمیدی ادامه داد: کارواش‌های استان سمنان حق استفاده از آب آشامیدنی برای شست‌وشوی وسایل نقلیه را ندارند و شهرداری‌ها نیز به‌منظور جداسازی آب آشامیدنی از فضای سبز در شهرهای استان مکلف شده‌اند.

وی کولرهای آبی را یکی از وسایل پرمصرف در استفاده از آب عنوان کرد و افزود: مدیریت استفاده از کولرهای آبی، انتظار جدی ما از شهروندان است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان بیان کرد: در حوزه کشاورزی، سیاست دولت سیزدهم و تأکید استاندار سمنان، ترغیب کشاورزان به استفاده از روش‌های آبیاری نوین و تحت‌فشار و تغییر الگوی کشت است که با مساعدت و همراهی کشاورزان این امر میسر می‌شود.

حمیدی خاطرنشان کرد: انتقال آب بین حوزه‌ای، راهکار استان سمنان برای تأمین نیاز بخش صنعت و جبران کمبود آب در این حوزه به‌منظور ایجاد اشتغال و رشد تولید است.

پایان پیام/۷۴۰۰۷/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول