اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

امام خمینی (ره) احیا کننده هویت ملی و اسلامی/ توجه به خودباوری در ایرانیان

دبیر همایش امام خمینی(ره)، احیاگر هویت و تمدن اصیل ایرانی گفت: هویت زیر بنای تمدن است و امام (ره) احیا گر هویت ملی و اسلامی بودند، هیچ‌کس به اندازه ایشان به هویت اصیل ایرانی و ایجاد خودباوری در ایرانیان اهمیت نمی‌داد.

امام خمینی (ره) احیا کننده هویت  ملی و اسلامی/ توجه به خودباوری در ایرانیان

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، همایش امام‌ خمینی(ره) احیاگر هویت و تمدن اصیل ایرانی با حضور حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای انقلاب فرهنگی، مهدی محقق استاد دانشگاه و موسس دایره‌المعارف اسلامی و جمعی از حوزویان و پژوهشگران انقلاب اسلامی در وزارت میراث، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

حجت الاسلام رهنما دبیر این همایش درباره ضرورت برگزاری این مراسم گفت: هویت به چه معنا است،  می‌توان چند تعریف ارائه دادکه یکی از آنها به معنای ارائه تصور از خود است که هویت فردی نامیده می‌شود و یا تصور از جامعه خود است که هویت اجتماعی تعریف می شود.

وی ادامه داد: هویت یعنی من کیستم، چه می‌خواهم باشم و چه می‌خواهم نباشم، اگر تصور درستی از جامعه خود داشته باشیم می‌توانیم، هویت تشکیل می دهیم؛ هویت زیر بنا تمدن است. اگر تصور درست از خود و جامعه نداشته باشم، چگونه می‌توانم شهری را بسازم . اصلی‌ترین مؤلفه هویت تصور از خود و جامعه خود است.

دبیر همایش ادامه داد : برخی هویت را به دو نوع ملی و دینی تقسیم می کنند و برخی این دو هویت را مقابل هم قرار می‌دهند .ظلمی که در حق امام شده است این بود که امام را مخالف هویت ملی می‌دانند در صورتیکه امام هرگز مخالف هویت ملی نبودند. رهبر انقلاب فرمودند: «یکی از برنامه های دشمن هویت ‌زدایی است، این هویت را حفظ کنید و برای کودکان تلاش کنید این هویت ملی حفظ شود و به ایرانی بودن خود افتخار کنند.»

رهنما گفت: در آموزه‌های دینی ما هم توصیه به وطن دوستی وجود دارد، حضرت علی فرمودند:«شهری آباد نمی‌شود مگر با حب وطن، یا در جایی دیگر فرمودند: دوست داشتن وطن از نشانه‌های ایمان است». امام که شاگرد مکتب امام صادق بودند هم همین‌گونه فکر می‌کردند.  آنها که خود را وطن پرست می‌دانند آیا مثل امام فکر می‌کنند ؟

وی افزود: برخی ها می‌خواهند اسلامیت را مقابل وطن قرار دادند،این به چه علت است؟ دینداران را مقابل وطن دوستان قرار بدهند در صورتیکه هر دو یکی هستند، اما امام بر این موضوع خط بطلانی کشیدند و هر دو را یکی دانستند.

ر هنما ادامه داد:عرفان به دو نوع اجتماعی و انزوایی تقسیم می‌شود  که امام  جز عرفای اجتماعی بودند که سیاست را به دیانت گره زده بودند . نگاه امام به وطن بسیار هوشمندانه بود.

مهدی محقق پژوهشگر تاریخ پزشکی اسلامی هم در این همایش گفت : امتیاز بزرگ ما ایرانی‌ها این است که همیشه به یاد گذشتگان خود بوده‌ایم وبزرگترین پرچم‌دار علوم اسلامی ایرانیان بوده‌اند.

پایان پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول