اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

راه‌اندازی محافل ادبی در کتابخانه‌های عمومی سمنان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان از راه‌اندازی محافل ادبی در کتابخانه‌های عمومی این استان خبر داد.

راه‌اندازی محافل ادبی در کتابخانه‌های عمومی سمنان

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، نشست «محفل ادبی پنجره فولاد» به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان و دبیرخانه کانون‌های خدمت رضوی استان سمنان به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک کرامت و حماسه سوم خرداد، با شعرخوانی و خوانش غزل‌هایی از شاعران بومی سمنان، با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان و جمعی از شاعران، نویسندگان و خادم یاران رضوی در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی سمنان برگزار شد.

محمد طاهریان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در این مراسم ضمن تبریک ایام فرخنده و مبارک دهه کرامت و همچنین سالروز فتح خرمشهر اظهار کرد: بحث شعر از دیرباز تاکنون جایگاه ویژه‌ای در کشور داشته است و قدمت ادبیات کهن فارسی بر این ادعا صحه می‌گذارد؛ استان سمنان نیز از فرهنگی غنی برخوردار بوده و این سرزمین مهد پرورش بسیاری از شاعران و ادیبان بوده است.

وی افزود: گاهی یک شعر حتی اگر متشکل از چند بیت کوتاه باشد، به زیبایی مفهوم موردنظر شاعر را به مخاطب منتقل می‌کند و تا مدت‌ها این ابیات در ذهن خواننده نقش می‌بندد. شعر همواره فراگیر بوده و به راحتی بر گروه‌های مختلف سنی تأثیر دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان ادامه داد: اخیراً در حوزه شعر و ادبیات کودک نیز آثاری بسیار قوی انتشار یافته که تداوم این امر موجب می‌شود کودکان که از روحیه لطیفی برخوردار هستند، بیش از پیش به سوی شعر و شعرخوانی متمایل شوند و استعداد آنان شکوفا شود.

دبیر کانون تخصصی کتاب و کتاب‌خوانی رضوی استان سمنان با اشاره به راه‌اندازی محافل ادبی در کتابخانه‌های عمومی، تصریح کرد: هدف از راه‌اندازی و فعالیت این محافل ادبی شناسایی استعدادهای نوظهور و رشد و پرورش آنان برای ارتقای ادبیات فارسی است و نقطه اوج فعالیت این محافل ادبیات پایداری و مقاومت است.

طاهریان با اشاره به اینکه در نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز شعر از جایگاه خاصی برخوردار بوده و به گونه‌ای است که مقام معظم رهبری نیز با شاعران کشور دیدار می‌کنند و شخصاً مخاطب شعرخوانی آنان می‌شوند، تصریح کرد: می‌طلبد زمینه خلق آثار ادبی و شعر بیش از بیش در کشور مهیا شود.

وی با اشاره به برگزاری دوازدهمین جشنواره ملی رضوی گفت: لازمه دوستی و محبت اهل‌بیت (ع) شناخت آن‌ها است که ثمره‌اش معرفت و ولایت‌پذیری است و کسب آن به منابع معتبر نیاز دارد؛ جشنواره کتاب‌خوانی رضوی فرصتی مناسب و پربرکت در این ایام برای همه مشتاقان کتاب‌خوانی و مکتب اهل‌بیت (ع) برای کسب معرفت فراهم آورده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان شناخت سیره و جایگاه امام رضا (ع) را برای خادم‌یاران امری انکارناپذیر عنوان و تأکید کرد: تبلیغ و معرفی این جشنواره میان جوانان و نوجوانان توسط خادم‌یاران می‌تواند سبب شناخت و معرفت جوانان و نوجوانان به اهل‌بیت (ع) شود.

اختصاص سهمیه خادم‌یاری ویژه مروجان کتاب رضوی

حسن سعدالدین، دبیر کانون‌های خدمت رضوی استان سمنان نیز از اختصاص سهمیه خادم‌یاری و یاوران رضوی، ویژه مروجان کتاب رضوی خبر داد و ضمن تشریح اهمیت مقوله فرهنگ مطالعه، کتاب و کتاب‌خوانی نزد تولیت آستان قدس رضوی، خواستار مستندسازی بیشتر اقدامات خادم‌یاران و یاوران کتاب رضوی شد.

وی همچنین نقش کتاب و کتاب‌خوانی را در کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه موضوع روز حجاب و عفاف یادآور شد.

به گزارش فارس، در این گردهمایی هفت نفر از شاعران در وصف حضرت علی ابن موسی‌الرضا (ع) و خواهر گران‌قدرشان حضرت فاطمه معصومه (س) و نیز گرامیداشت رشادت‌های فاتحان خرمشهر قهرمان اشعاری را خواندند و همچنین چاوشی‌خوانی، مداحی، اجرای سرود کبوتر حرم توسط کتابدار روشندل کتابخانه مرکزی در وصف امام رضا (ع)، اجرای گروه سرود توسط دختران نونهال و نوجوان گروه سمنی زیکی، پخش نماهنگ در مورد سوم خرداد و تجلیل از شاعران از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، دبیرخانه کانون‌های خدمت رضوی، کانون تخصصی شعر و ادب، کانون تخصصی کتاب و کتاب‌خوانی رضوی و مؤسسه فرهنگی هنری سمن بویان دستگاه‌های همکاری‌کننده با اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان برای برگزاری این مراسم بودند.

پایان پیام/74007/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول