اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

ماجراهای کنکور و استرس‌های بی‌پایانش/ دلواپسی داوطلبان از تأثیر قطعی معدل در کنکور

تاثیر قطعی معدل در کنکور از تغییراتی است که نگرانی‌های بسیاری را در داوطلبان ایجاد کرده است، داوطلبان کنکور امیدوارند با همدلی و هماهنگی میان دستگاه‌های مجری استرس کمتری را در این زمینه تجربه کنند.

ماجراهای کنکور و استرس‌های بی‌پایانش/ دلواپسی داوطلبان از تأثیر قطعی معدل در کنکور

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ کنکور و حواشی آن را شاید بتوان به یک کتاب قطور تبدیل کرد یا حتی یک سریال طولانی پربیننده.

بهتر بگویم روزی نیست که شما اخبار رسانه‌ها را دنبال کنید و با خبری از کنکور رو به رو نشوید.

هر روز اخبار جدید و اظهارنظرهای مختلف درباره یک آزمون که مخاطب بسیاری هم دارد و علاوه بر جمعیت میلیونی داوطلبان آزمون، اعضای خانواده آن‌ها را هم درگیر می‌کند.

در جدیدترین حواشی کنکور هم برخی داوطلبان این آزمون با ثبت پویشی در سامانه فارس من خواستار عدم تاثیر قطعی معدل در کنکور ۱۴۰۳ شدند.

می‌دانید که بر اساس مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی در آزمون سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط سوابق تحصیلی سال دوازدهم با تاثیر قطعی در رتبه داوطلبان کنکور لحاظ می‌شود و در کنکور سال ۱۴۰۴ معدل سال یازدهم نیز اضافه می‌شود و در کنکور سال ۱۴۰۵ سوابق تحصیلی سال دهم هم اضافه خواهد شد.
با این مصوبه، سنجش داوطلبان برای ورود به دانشگاه به دو بخش تقسیم می‌شود که یک بخش مربوط به سوابق تحصیلی و یک بخش مربوط به کنکور است. تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در سال ۱۴۰۲ صرفا ۴۰ درصد خواهد بود و در سال ۱۴۰۳ به ۵۰ درصد تاثیر قطعی می‌رسد و در سال ۱۴۰۵ به ۶۰ درصد تاثیر قطعی خواهد رسید.

برخی از داوطلبان با این مصوبه مخالف و معتقدند: امکان تقلب در امتحانات نهایی، غربال‌گری بسیار ضعیف امتحانات نهایی، افزایش تراکنش مؤسسات کنکوری و رواج نمره‌گرایی در سیستم آموزشی از دلایل مخالفت‌شان با تاثیر قطعی معدل در کنکور است.

در این زمینه با چند نفر از داوطلبان و اعضای خانواده آن‌ها صحبت کردیم، مادر یکی از داوطلبان کنکور گفت: با اینکه دخترم به خوبی برنامه های درسی‌اش را اجرا می‌کند اما تاثیر قطعی معدل استرس زیادی بر ما وارد کرده است، آموزش و پرورش زیرساخت های لازم را ندارد و این مسأله سبب ایجاد مفسده می‌شود و ما نگرانیم که نمره های بچه ها دچار مشکل شود و نتوانند آنطور که باید نتیجه زحماتشان را بگیرند.

یکی دیگر از داوطلبان نیز گفت: اصلا همترازی سال‌های مختلف به چه صورت قرار است انجام شود، برای ما ابهام‌های زیادی وجود دارد و ما بسیار نگران این موضوع هستیم.

داوطلب دیگر کنکور نیز گفت: مسؤولان راجع به تاثیر قطعی معدل هیچ توضیحی نمی‌دهند زیرا خودشان هم می‌دانند که در این کار ناتوان هستند.

داوطلب دیگر کنکور هم معتقد است: به دلیل تقلبات گسترده در امتحانات نهایی، سلیقه ای تصحیح شدن اوراق امتحان نهایی، تعارض مصوبه تغییرات کنکور شورا با مواد یک و سه (بند ت) و پنج قانون سنجش پذیرش دانشجو مصوب ۱۳۹۲ ، یکسان نبودن سطح آموزش در کشور، عدم امکان هم ترازی نمرات، افزایش هزینه تحصیل، فرصت فقط یکبار ترمیم معدل و حذف دروس فرهنگ ساز و عقیدتی عمومی از آزمون کنکور سراسری و تولد مافیای معدل سازی در کنار مافیای کنکور ما می‌خواهیم تاثیر قطعی معدل در کنکور حذف شود.

به طور کلی این داوطلبان کنکور معتقدند: تأثیر قطعی معدل در کنکور عادلانه نیست.

موضوع را از مسؤولان حوزه آموزش هم پیگیری کردیم.

* مزایای مصوبه جدید کنکور

سعیدرضا عاملی دبیر سابق شورایعالی انقلاب فرهنگی اجرای این مصوبه را اتفاقا عادلانه دانست و گفت: اتفاقا با اجرای مصوبه جدید استرس کمتری به داوطلبان وارد می‌شود، اجرای مصوبه جدید به نفع تمام داوطلبان در طبقات اجتماعی مختلف است و اصل اجرای این مصوبه نیز به دلیل ایجاد شانس یکسان برای تمام داوطلبان و عدالت محوری در سنجش و پذیرش دانشجویان بوده است. در مدت حدود سه ساعت نمی‌توان اطلاعات علمی حاصل در سال‌های دبیرستانی را فقط با طرح سوال‌های تستی سنجید بنابراین هم سنجش داوطلبان مشکل دارد و هم فشار روانی بالایی به داوطلبان و خانواده‌هایشان وارد می‌شود اما با اجرای مصوبه جدید به دلیل اینکه آزمون فقط از دروس تخصصی است، داوطلبان استرس کمتری برای کمبود زمان دارند.

عاملی با ذکر مزایای تاثیر معدل در کنکور گفت: براساس آمار کارشناسان، سه دهک بالای جامعه دارای ۸۷ درصد معدل پایین و ۸۴ درصد کسب رتبه زیر ۳ هزار هستند که این مسأله نشان دهنده برقراری عدالت آموزشی نیست، آمار نشان می دهد دانش آموزان دارای معدل ۱۹ و ۲۰ در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهار محال و بختیاری، کرمان، گلستان و گیلان درصد کمی از قبولی های رشته‌های علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی را دارند.

وی اظهار داشت: با اجرای این مصوبه سهم کنکور از سنجش توان علمی دانش‌آموزان از ۱۰۰ درصد به ۴۰ درصد کاهش می‌یابد و نقش آموزش و پرورش در این زمینه زیادتر می‌شود، براساس نحوه سنجش و پذیرش قبلی، داوطلبان در یک آزمون ۴ ساعته سنجیده می‌شوند و از ابتدای دبیرستان فقط همین آزمون سراسری برای دانش آموزان در اولویت است اما با اجرای مصوبه جدید دوره دبیرستان هم برای دانش آموزان دارای اهمیت می شود.

در این زمینه با رجبعلی برزویی دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت‌وگو کردیم، برزویی با اشاره به مصوبه سیاست‌های سنجش و پذیرش شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاکید می‌کند که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سیاست‌های سنجش و پذیرش در آزمون سراسری ورود به دانشگاه سال ۱۴۰۲ و سال‌های بعدی قطعی و لازم اجرا است. این مصوبه که از سال گذشته مصوب شد، کاملاً درحال اجرا است، آموزش‌وپرورش و سازمان سنجش آموزش کشور تمام زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده‌اند و سازمان سنجش حتی یک آزمون را برگزار کرده، آموزش‌وپرورش تمام کارها برای ایجاد سوابق تحصیلی، و آزمون‌های استاندارد را انجام داده و دولت حمایت‌های لازم از مصوبه مذکور را داشته است، مجلس نیز کمک کرده و نیاز داریم این همدلی با مجلس شورای اسلامی ادامه داشته باشد و همه نسبت‌به این مصوبه حمایت لازم را داشته‌اند.

به گزارش فارس، تغییر در هر موضوعی در ابتدا نگرانی‌هایی ایجاد می‌کند که داوطلبان کنکور امیدوارند با همدلی و هماهنگی میان دستگاه‌های مجری، استرس تغییرات کنکور برای داوطلبان کمتر شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول