اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

قوچ اوریال، نماد زیست‌محیطی ایران کوچک/ خراسان‌شمالی از ۴ اکوسیستم طبیعی بهره‌مند است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌شمالی گفت: وجود اکوسیستم‌های متفاوت خزری، کوهستانی، بیابانی و نیمه بیابانی باعث شده تا این استان به‌مثابه ایرانی کوچک باشد.

قوچ اوریال، نماد زیست‌محیطی ایران کوچک/ خراسان‌شمالی از ۴ اکوسیستم طبیعی بهره‌مند است

رضا شکاریان، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار کرد: استان خراسان شمالی به‌عنوان یک گنجینه تنوع زیستی و بی‌نظیر در بحث زیستگاه‌های کشور محسوب می‌شود و از جمله استان‌های خاص به لحاظ دارابودن زیستگاه‌های طبیعی در کشور به شمار می‌رود که چند اکوسیستم مختلف را در خود جای داده است.

وی گفت: وجود اکوسیستم‌های متفاوت خزری، کوهستانی، بیابانی و نیمه بیابانی باعث شده تا این استان به‌مثابه ایرانی کوچک باشد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی با بیان اینکه خراسان شمالی از لحاظ طبیعی بسیار غنی است، افزود: وجود اقلیم‌های مختلف و به‌تبع آن پوشش گیاهی و جانوری متفاوت باعث شده با طی مسافتی حدود یک ساعت از جنگل‌های هیرکانی غرب استان که زیستگاه مرال است به منطقه بیابانی پناهگاه حیات‌وحش میان‌دشت زیستگاه یوزپلنگ آسیایی با پوشش گیاهی تاغ و گز و مناطق کوهستانی زیستگاه قوچ اوریال بزرگ‌ترین گوسفند وحشی سرزمین ایران و جنگل‌های اورس رسید.

قوچ اوریال، نماد زیست‌محیطی خراسان‌شمالی

وی نماد زیست‌محیطی استان را قوچ اوریال عنوان کرد و گفت: پارک ملی سالوک و ساریگل اسفراین محل زیست این نوع قوچ در کشور هستند و می‌توان قوچ اوریال این دو منطقه را خالص‌ترین قوچ از نظر ژن دانست.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی افزود: در این استان سه پارک ملی سالوک و ساریگل در اسفراین و ضامن آهو در جاجرم، چهار منطقه حفاظت شده سالوک و ساریگل در اسفراین، قرخود در مانه و سملقان، گلول و سرانی در شیروان، یک پناهگاه حیات‌وحش در منطقه میان‌دشت جاجرم و سه آثار طبیعی و ملی و نیز ذخیره‌گاه زیست‌کره کپه داغ در شهرستان شیروان قرارگرفته است.

شکاریان با بیان اینکه این استان زیستگاه بیش از ۵۰ گونه پستاندار بیش از ۱۴۰ گونه پرنده، ۴ گونه دوزیست، ۸ گونه ماهی و بیش از ۵۰ گونه خزنده است، خاطرنشان کرد: وجود گونه‌های جانوری همچون قوچ اوریال، کل و بز، آهو، پلنگ ایرانی، یوزپلنگ، خرس قهوه‌ای، گربه وحشی، گربه پالاس، گربه جنگلی، کاراکال، عقاب طلایی، هما، قرقاول، هوبره، کبک دری، بالابان، طرلان، کرکس مصری، انواع سهره، دارکوب قهوه‌ای و انواع پرندگان شکاری و جنگل‌های ارس و بلوط، مراتع متراکم گون، کلاه میرحسن و چوبک تنها بخش کوچکی از تنوع گونه‌ای این استان را در برمی‌گیرند.

آبگیرها، سدها و رودخانه‌های استان، میزبان گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر 

وی اظهار داشت: هر ساله آبگیرها و سدها و رودخانه‌های این استان میزبان گونه‌های مختلفی از پرندگان مهاجر مانند اردک سرسبز، خوتکا، اردک سرحنایی، چنگر، فلامینگو، باکلان، اگرت، حواصیل خاکستری، کاکایی، فیلوش، بوتیمار، اردک تاجدار، کشیم و ... هستند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی افزود: وجود ۱۳ هزار و ۶۹۵ هکتار ذخیره‌گاه جنگلی اعم از گونه‌های ارس، فندق، زالزالک، گردو وحشی و بلوط و شناسایی ۱۱۰۰ گونه گیاهی که حدود ۱۵۰ گونه آن دارویی است، باعث شده این استان از نظر تنوع پوشش گیاهی نیز جایگاه ویژه‌ای در سطح کشور داشته باشد.

پایان پیام/آ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول