اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

تالابی که پرستوهای دریایی را از کاسپین به بام ایران کشاند

با مشاهده پرستوی دریایی در تالاب گندمان، تعداد پرندگان ثبت شده در استان چهارمحال‌ و بختیاری به ۳۰۰ گونه رسید و وضعیت استان از سطح استان‌های متوسط به گروه خوب از لحاظ تعداد پرندگان در کشور ارتقا یافت.

تالابی که پرستوهای دریایی را از کاسپین به بام ایران کشاند

خبرگزاری فارس چهارمحال و بختیاری| اداره کل محیط‌ زیست چهارمحال و بختیاری در هفته گذشته از مشاهده سه فرد پرستوی دریایی خزر برای اولین‌بار در تالاب گندمان خبر داد.

این پرنده گونه‌ای از پرستوهای دریایی است که در سواحل دریاها و دریاچه‌های آب شور و آب شیرین زندگی می‌کند.

پرستوی دریایی خزر با نام علمی  Sterna caspia از خانواده پرستوهای دریایی و راسته سلیم‌شکلان است.

پرستوی دریایی کاسپین ۵۳ سانتی‌متر طول دارد و از همه پرستوهای دریایی بزرگ‌تر است. طول بدن این پرنده به اندازه کاکایی نقره‌ای است. این پرنده بال‌هایی بلند و باریک دارد و با دم دوشاخه و منقار بزرگ نارنجی‌رنگش به آسانی قابل تشخیص است. پرهای سر پرستوی بالغ در تابستان به رنگ سیاه است و در زمستان به خاکستری می‌گراید. پرنده نابالغ سری خاکستری دارد و پشتش با لکه‌های قهوه‌ای پوشیده شده‌است.

این پرندگان اغلب از ماهی‌ها، سخت‌پوستان، نرم‌تنان و حشرات تغذیه می‌کنند. البته در مواردی نیز به شکار پرنده‌ها، تغذیه از لاشه و ربودن تخم آن‌ها می‌پردازد. پرستو دریایی خزر اغلب به صورت گروهی لانه‌سازی می‌کند.

پرستوی دریایی کاسپین در آب‌های داخلی به سر می‌برد و در کرانه‌های دریا تنها به صورت گذری دیده می‌شود. این پرنده به صورت گروهی روی گیاهان شناور در دریاچه‌ها و باتلاق‌ها و به صورت تکی در کنار آب‌های داخلی آشیانه می‌سازد و تولید مثل می‌کند.

ثبت ۳۰۰ گونه پرنده در چهارمحال و بختیاری

با مشاهده این گونه، تعداد پرندگان ثبت شده در استان چهارمحال‌ و بختیاری به ۳۰۰ گونه رسید و وضعیت استان از سطح استان‌های متوسط به گروه خوب از لحاظ تعداد پرندگان در کشور ارتقا یافت.

مشاهده این تعداد پرنده با توجه به مساحت یک درصدی استان از کل کشور، نشان‌دهنده جایگاه مناسب استان در کریدور مهاجرتی پرندگان و همچنین وضعیت مطلوب زیستگاه‌های استان در پشتیبانی از گونه‌های مختلف پرندگان به ویژه پرندگان آبزی و کنار آبزی دارد.

تالاب گندمان

اقدامات حفاظتی و احیای تالاب گندمان در یک دهه اخیر، شرایط را برای حضور پرندگان تالابی و مهاجر در این زیستگاه بیش‌ از پیش فراهم کرده است.

تالاب‌هایی در ارتفاع ۲ هزار متری

استان چهارمحال و بختیاری دارای ۶ تالاب مهم است که این تالاب‌ها نقش حیاتی برای بسیاری از جانوران و پرندگان دارد. ویژگی بارز و مهم این تالاب‌ها نسبت به سایر تالاب‌های ایران قرار گرفتن آن‌ها در ارتفاع بیش از ۲ هزار متری است. وجود آب‌بندها، باتلاق‌ها و تالاب‌های طبیعی در این منطقه سبب شده است تا هزاران پرنده بومی و مهاجر در این زیستگاه‌ها به‌طور دایم و موقت زندگی کنند.

واقع شدن تالاب‌های چهارگانه چغاخور، گندمان، علی‌آباد و سولقان و دو تالاب چال تر و چال خشک در گستره چهارمحال و بختیاری شرایطی ویژه و منحصر به فرد را برای این قطعه از طبیعت کشور به لحاظ ارزش‌های زیست محیطی و ظرفیت‌های اکوتوریسمی به ارمغان آورده است.

این مجموعه تالابی بزرگ و ارزشمند، چهارمحال و بختیاری را به یکی از شاهراه‌های عبور پرندگان مهاجر و آبزی از کشورهای اروپایی و روسیه و استان‌های شمالی کشورمان به سمت کشورهای حوضه خلیج فارس تبدیل کرده است.

تالاب گندمان در لیست ۱۰ تالاب برتر پرنده‌نگری

تالاب گندمان در لیست ۱۰ تالاب برتر پرنده‌نگری در ایران قرار دارد و البته این تالاب زیبا در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن هم ثبت شده است.

عمر تالاب گندمان یک‌ میلیون سال است که عمق خاک تورب و یا زغال سنگ‌های نارس تا ۱۲ متر می‌رسد.

گونه‌های جانوری که در کنار تالاب زندگی می‌کنند بیشتر پرندگان هستند که برخی از آن‌ها در زمستان به این تالاب مهاجرت می‌کنند و عده‌ای دیگر در تمام طول سال ساکن تالاب هستند. پرندگان مهاجر(مرغابی‌ها، باکلان، کوکر، سلیم، حواصیل و آنقوت و لک لک، شکاریا، یلوه و…) است و حدود ۳۰ تا ۳۵ گونه پرنده مهاجر نواحی سردسیر شمالی با جمعیت زیاد، هر سال در اواخر فصل پاییز برای سپری کردن فصل سرد و تخم‌گذاری به این تالاب می‌آیند. اما از جمله پرندگان بومی ساکن تالاب می‌توان به لک لک‌ها، چنگر، سنقر، شکاری‌ها و …اشاره کرد. همچنین انواع مارها، قورباغه‌ها، لاک‌پشت و پستاندارانی نظیر گراز، شغال، گرگ، خفاش، روباه، خرگوش و نیز ماهی گورخری، سفید‌کولی، ماهی پوزه‌ای و سیاه‌ماهی از دیگر گونه‌های جانوری این تالاب به حساب می‌آیند.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول