اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

طرح بهبود ژنتیک دام برای اولین‌بار در چهارمحال و بختیاری اجرا شد

مسئول واحد امنیت غذایی قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی خاتم‌الانبیا(ص) گفت: تخمک‌گیری به روش اووم پیک‌آپ برای اولین‌بار در چهارمحال و بختیاری انجام و نژاد برتر دام به ۲۵ رأس دام پذیرنده انتقال داده شد.

طرح بهبود ژنتیک دام برای اولین‌بار در چهارمحال و بختیاری اجرا شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، شاکر شایسته‌نیا ظهر امروز در مراسم آغاز طرح کشوری بهبود ژنتیک دام در گندمان گفت: قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی سپاه در راستای افزایش بهره‌وری دام سبک به سراغ نژادهای منتخب بومی کشور با هدف احیا، تثبیت و تکثیر نژاد دام سبک عشایر رفته است.

مسئول واحد امنیت غذایی قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی خاتم‌الانبیا(ص) خاطرنشان کرد: تخمک‌گیری به روش اووم پیک‌آپ برای اولین‌بار در چهارمحال و بختیاری انجام و نژاد برتر دام به ۲۵ راس دام پذیرنده انتقال داده شد.

وی اظهار داشت: بانک ذخیره رویان دام سبک با هدف محرومیت‌زدایی و حفظ ذخایر ژنتیک راه‌اندازی و از انقراض نژادهای بومی دام جلوگیری می‌شود.

شایسته‌نیا ادامه داد: دام سبک نسبت به سایر نژادهای دام در تولید گوشت قرمز بکرتر و دست‌نخورده‌تر است.

وی افزود: در حال حاضر ۲۸ توده ژنتیکی در کشور وجود دارد که در دنیا بی‌نظیر هستند.

شایسته‌نیا ادامه داد: عواملی نظیر خشکسالی، کمبود علوفه، تلاقی نژادها و واردات نژادهای خارجی باعث شده بود نژادهای ایرانی دام سبک رو به نابودی روند.

وی بیان کرد: برای جلوگیری از انقراض نژادهای بومی طرح بهبود ژنتیک دام از سال گذشته با همکاری پژوهشکده دام شهرکرد آغاز شد و ۸۶ انتقال در این دوره رخ داد.

شایسته‌نیا تصریح کرد: با توجه به اینکه به روش کشتارگاهی تخمک‌های موجود محدود هستند و کار صرفه اقتصادی ندارد برنامه جدیدی تحت عنوان اووم پیک‌آپ با کمک پژوهشکده رویان اجرا شد که طی آن تخمک از دام زنده گرفته می‌شود.

وی گفت: پس از آن دام‌هایی که به این روش متولد می‌شوند می‌توانند دوقلوزایی صد درصدی داشته باشند که این روش ارزش اقتصادی بالایی دارد.

شایسته‌نیا افزود: تجاری‌سازی از چهارمحال و بختیاری آغاز شده است و در ادامه در گله‌های عشایری استان‌های خراسان رضوی، قم، کرمان و فارس نیز اجرایی می‌شود.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول