اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

تولید دانش‌بنیان گیاهی که می‌تواند جایگزین قند و شکر باشد

گیاه استویا، یک شیرین‌کننده طبیعی و مناسب برای بیماران مبتلا به دیابت است. این گیاه توسط یک مجموعه دانش‌بنیان ایرانی به روش کشت بافت تولید می‌شود.

تولید دانش‌بنیان گیاهی که می‌تواند جایگزین قند و شکر باشد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام به کشت گیاه استویا از طریق کشت بافت کردند. گیاه استویا می‌تواند به عنوان جایگزین قند و شکر در غذاهای و نوشیدنی‌ها استفاده شود.

سارا قهرمان‌زاده مدیر عامل شرکت آرتا سبز سازان سبلان زمینه فعالیت این شرکت را تولید گیاهان دارویی از طریق کشت بافت گیاهی عنوان کرد و گفت: با توجه به نیاز جامعه و بازار مناسب، اقدام به تولید و تجاری‌سازی گیاه استویا کردیم. استویا یک شیرین‌کننده طبیعی و مناسب برای بیماران مبتلا به دیابت است.

وی با بیان اینکه این گیاه می‌تواند جایگزین شکر و قند برای تمام افراد جامعه باشد، اظهار کرد: این محصول می‌تواند گزینه مناسبی برای کشت محصولات کشاورزی با سود کم باشد و از طرف دیگر مردم نیز با خرید گیاه دارویی استویا به جای قند و شکر و با افزایش تقاضا در این زمینه می‌توانند مشو‌ق و حامیان بسیار خوبی برای تولید و رونق آن باشند.

قهرمان زاده وجه تمایز این گیاه دارویی نسبت نمونه‌های داخلی و خارجی را قیمت پایین‌ آن دانست و خاطر نشان کرد: در این شرکت 9 نفر به صورت مستقیم مشغول به فعالیت هستند ولی این عدد برای نیروی کار فصلی و اشتغال غیر مستقیم بسیار بالاتر است.

استویا یا همان Stevia ماده‌ای ارگانیک است که ساختار درختچه‌ای بسیار انبوه دارد و از تیره کاسنیان است. ۱۵۰ گونه مختلف از این گیاه مفید وجود دارد که در بسیاری از کشورها تولید و کشت می‌شود. این گیاه تقریباً ۲۰۰ تا ۳۰۰ برابر از شکر شیرین‌تر است و برای ایجاد کردن مقدار شیرینی مشابه به نسبت سایر شیرین‌کننده‌های موجود حدوداً به ۲۰ درصد زمین کمتر و میزان بسیار کمتری از آب نیاز دارد. 

مصرف شیرین‌کننده استویا باعث کاهش تری گلیسیرید و افزایش میزان چربی مفید خون یا همان HDL می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. علاوه بر آن، مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان موجود در شکر استویا جهت جلوگیری از بروز حملات قلبی بسیار مفید است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول