اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

حضور اساتید ازبکستان در آرامگاه ابن سینا + تصاویر

اساتید عضو فرهنگستان علوم و پژوهشگاه «ابوریحان بیرونی» و متخصص کتب و نسخ خطی اسلامی با حضور در آرامگاه شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا با قرائت فاتحه نسبت به مقام شامخ این حکیم جهانی ادای احترام کردند.

حضور اساتید ازبکستان در آرامگاه ابن سینا + تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، اساتید عضو فرهنگستان علوم و پژوهشگاه «ابوریحان بیرونی» و متخصص کتب و  نسخ خطی اسلامی با حضور در آرامگاه شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا با قرائت فاتحه نسبت به مقام شامخ این حکیم جهانی ادای احترام کردند.

گروهی از  مورخان و نسخه‌شناسان دانشگاهی ازبکستان که برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی کتاب به «تهران» سفر کرده بودند، در سفری یک روزه به «همدان» از آرامگاه حکیم جهانی شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا بازدید و از اماکن تاریخی و تمدنی کهن‌شهر «همدان» نیز دیدن کردند.

سپس در دیداری که از دفتر بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا در محل آرامگاه ابن‌سینا داشتند، با وظایف و برنامه‌ها و انتشارات این بنیاد آشنا شدند.

در این دیدار «توکل دارایی» رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی به نمایندگی از این بنیاد شرح جامعی از روند ابن‌سینا پژوهی در ایران ارائه و اظهار امیدواری کرد با همت استادان دانشمند ایران و ازبکستان فعالیت‌های پژوهشی در زمینه ابن‌سینا پژوهی روز به روز گسترش شایسته‌ای پیدا کند.

دارایی به اهمیت میراث سینوی در زمینه‌های طبی و فلسفی نیز اشاره کرد و گفت: ابن‌سینا میراث پر افتخار و مشترکی در حوزه تمدنی ایران فرهنگی است که می‌تواند حلقه اتصال ملت‌های منطقه باشد.

«فخرالدین ابراهیم‌اف» مدیر بخش ابن‌سینا پژوهی از انستیتوی «ابوریحان بیرونی» نیز گزارشی از اقدامات پژوهشی و گردآوری نسخ خطی پیرامون حکمت سینوی ارائه کرد و گفت: از سوی انستیتوی ابوریحان حامل پیام همکاری علمی و فرهنگی بین دو کشور ایران و ازبکستان هستم و امیدوارم شرایط لازم برای طبع و نشر آثار و نسخ خطی ابن‌سینا فراهم شود.

در این دیدار سایر اساتید دانشگاه از ازبکستان نیز اظهاراتی درباره نقش مهم ابن‌سینا در تمدن مشترک ایران و اسلام بیان کردند.

در این دیدار هدایایی به رسم یادبود به هیئت دانشگاهی تقدیم شد.

از دیگر برنامه‌های دیدار هیئت دانشگاهی ازبکستان، بازدید از تپه تاریخی هگمتانه و موزه و کلیسای واقع در آن محوطه و گنبد علویان و زیارت باباطاهر همدانی بود.

اساتید مذکور پس از بازدید از کتیبه‌های گنجنامه، با آیت‌الله «غیاث‌الدین طه‌محمدی» رئیس بنیاد بوعلی سینا دیدار کردند.

آیت‌الله محمدی با اشاره به پیوندهای تاریخی بین دو کشور و میراث مشترک ابن‌سینا بر لزوم شناخت فلسفی از ابن‌سینا در ازبکستان تأکید کرد و خواستار تأسیس رشته‌های دانشگاهی در زمینه فلسفه اسلامی_‌سینوی شد و گفت: مردم جهان ابن‌سینا را بیشتر به خاطر پزشکی می‌شناسند، حال آن که میراث فکری بوعلی درباره فلسفه و حکمت بسیار غنی و زنده است و بایستی در ازبکستان بیشتر مورد توجه واقع شود.

در این نشست صمیمانه هر یک از اساتید میهمان نیز به فراخور علایق خود، در زمینه میراث سینوی صحبت کردند.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول