اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

پخش مستند تسلط آمریکا بر یمن؛ واشنگتن به دنبال حفظ امنیت صهیونیست‌ها بود

شبکه خبری المسیره یمن شامگاه امروز شنبه مستندی تحت عنوان «تسلط آمریکا بر یمن» منتشر کرد. در این مستند، تمامی ابعاد مداخلات آمریکا در یمن منتشر شده و به خوبی نشان داده می‌شود که چگونه واشنگتن به دنبال حفظ امنیت رژیم صهیونیستی بوده است.

پخش مستند تسلط آمریکا بر یمن؛ واشنگتن به دنبال حفظ امنیت صهیونیست‌ها بود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه خبری المسیره یمن شامگاه امروز شنبه مستندی تحت عنوان «تسلط» منتشر کرد که متشکل از چند بخش است و درباره سیطره آمریکا بر این کشور است. در این مستند، صحنه‌هایی دیده می‌شود که برای نخستین بار پخش می‌شود.

المسیره گزارش داد، در این مستند، شماری از مسئولان پیشین یمن که در بخشهای امنیتی و نظامی فعالیت داشتند، درباره مداخلات آمریکا و دسیسه‌های این کشور علیه یمن سخن می‌گویند. کما اینکه، جزئیات و اطلاعاتی از خطرناکترین ابزارهای تسلط آمریکا پیش از انقلاب ۲۱ سپتامبر، در این مستند پخش شده است.

مردم یمن در سال ۲۰۱۴، به خاطر بی‌لیاقتی دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی در اداره امور کشور و مداخلات آمریکا در این کشور، اعتراضات گسترده‌ای به راه انداختند که   در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴ (۳۰ شهریور ۹۳)، به برکناری منصور هادی برکنار شد و نیروهای انصارالله کنترل صنعاء را در دست گرفتند.

در این مستند، تصاویر اختصاصی از فعالیتهای نظامی آمریکا در میان ارتش یمن منتشر شده است. آمریکاییها با پوشش آموزش به نظامیان یمنی، توطئه‌های خود را عملی می‌کردند. نیروهای مارینز آمریکا هم یگانهای یمن را در ساحل غربی آموزش می‌داده‌اند.

جلال الرویشان معاون پیشین سرویس امنیت ملی یمن در این زمینه گفت: فشارهای آمریکا بیشتر درباره پیشنهادهایی مبنی بر احداث اسکله در جزیره میون و اسکله و فرودگاه در جزیره سقطری بود. در جریان حادثه [رزمناو] کول هم، نیروهای آمریکایی بدون اجازه رسمی وارد عدن شدند تا بتوانند بندرگاهها و سواحل را اشغال کنند.

ناو یو اس اس کول هنگامی که در سال ۲۰۰۰ مشغول سوختگیری بود، هدف حمله یک قایق باری کوچک که دو مرد آن را هدایت می‌کردند، قرار گرفته و منفجر شد. این دو نفر قایق خود را که حاوی حدود ۲۲۵ کیلوگرم مواد منفجره بود، به بدنه این رزم‌ناو زدند که باعث وقوع انفجار و کشته شدن ۱۷ ملوان این رزم‌ناو شد.

حضور گسترده آمریکاییها و ورود عناصر صهیونیستی با پاسپورتهای غربی

در این فیلم، تصاویری از اردوگاههای نیروهای رنجر آمریکا منتشر شد که در صنعاء قرار داشته است. الرویشان همچنین گفت که آمریکاییها به بهانه مبارزه با تروریسم، سامانه‌ای مستقر کردند که برای تسلط بر گذرگاهها و مرزها بود و این سامانه در زمینه شنود بود.

سرلشکر احمد معیاد، مدیر سابق فرودگاه بین المللی صنعا هم تأکید کرد: هواپیماهای نظامی آمریکایی پس از سال ۲۰۰۲، به صورت مکرر، در یمن رفت و آمد داشتند. حضور گسترده آمریکاییها با ورود عناصر صهیونیستی با پاسپورتهای اروپایی همزمان بود.

 احمد عامر، مسئول سابق امنیت فرودگاه صنعا در این زمینه گفت: نیروهای آمریکایی بدون انجام اقدامات رسمی، وارد فرودگاه صنعا می‌شدند. آمریکاییها  با مخفی کردن هویت برخی از عناصر، بازدید از سفارت و آگاهی از سیر آموزشها را بهانه‌ای برای گسترش حضور نظامی خود قرار می‌دادند.

 در این مستند به نقش سازمان جاسوسی آمریکا در یمن اشاره شده است؛ به نحوی که این سازمان، نقشه‌ای طراحی کرده بود تا بتواند اطلاعات مهمی از این کشور گردآوری کند. مسئولان دولت مستعفی هم نقش تسهیل کننده را در اجرای توطئه‌های این سازمان آمریکایی داشتند. الرویشان می‌گوید آمریکاییها یک ایستگاه اطلاعاتی در یمن با تیمی از متخصصان مختلف ایجاد کرده بودند.

در کنار این مسائل، کادرهای پزشکی خارجی هم در سال ۲۰۴۴، بازدیدهای میدانی در یمن داشتند و از این طرح، اطلاعات حساس را گردآوری می‌کردند. دفتر ریاست جمهوری وقت یمن هم ضمن اطلاع از این موضوع، گفته بود که این اطلاعات، مربوط به مسائل امنیتی و تجهیزات تسلیحاتی بوده است.

عبدالواحد المیدان، مدیر انستیتو دریایی یمن در این زمینه گفت: تن دادن مقامات به دستورات آمریکا دلیل عدم ایجاد نیروی دریایی بود. آمریکا، توانمندیهای تسلیحاتی و رویکردهای دفاعی نیروهای دریایی و گارد ساحلی را هدف قرار می‌داد. 

الرویشان هم ضمن تأیید این مسئله، تأکید کرد: اینکه به یمن و سایر کشورهای دریای سرخ اجازه داده نشد بتوانند نیروی دریایی ایجاد کنند، به خاطر آمریکا بود تا بتواند امنیت رژیم صهیونیستی را حفظ کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول