اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

اندراحوالات شرایط اجاره مسکن در ایلام/ اجاره بها معضل دیرینه استان

اجاره بها یکی از موضوعات بحث برانگیز این روزهای استان ایلام است که در این شهر کوچک با کلانشهرهای کشور برابری می‌کند.

اندراحوالات شرایط اجاره مسکن در ایلام/ اجاره بها معضل دیرینه استان

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، با توجه به پایان سال تحصیلی و شروع فصل تابستان باز رد پای مستاجران در بنگاه‌های املاک رو به افزایش است، مستاجران که هرساله در این موقع از سال به جای برنامه ریزی برای سفر و استفاده از تعطیلات در پی یافتن خانه از این بنگاه به آن بنگاه در حال یافتن خانه مناسب با شرایط اقتصادی خود هستند.

افزایش تورم، جهش‌های پی در پی نرخ دلار رشد بهای ملک و کاهش قدرت خرید مردم و افت درآمدها از مهمترین عواملی هستند که مستاجران را از همین روزها که در آستانه آغاز فصل جابه جایی‌ها قرار دارند، نگران کرده‌ است.

آنها در حال حاضر از آینده اسکان در منازل کنونی نگران هستند چه اتفاقی رخ خواهد، صاحب خانه چقدر پول پیش و کرایه را افزایش خواهد داد.

نظارتی بر بازار مسکن نیست 

جمشیدی یکی از اهالی شهر ایلام در این باره گفت: بنده کارگر ساختمانی هستم، ۵ سال است که با همسرم ازدواج کرده‌ام اما باتوجه به افزایش همیشگی قیمت مسکن نتوانستم زندگی مشترک خود را آغاز کنم.

یاری یکی دیگر از اهالی شهر ایلام می‌گوید: متاسفانه به دلیل نبود کارخانه جات جهت سرمایه گذاری در ایلام، مردم این شهر با ساخت و ساز منازل کلنگی خود و تبدیل آن به آپارتمان‌های چند طبقه اقدام به درآمدزایی در این رابطه کرده و با قیمت‌های غیر قابل تطبیق با محل مورد نظر خانه خود را رهن و اجاره داده و مشغول جم کردن سرمایه از این راه هستند.

یکی دیگر از شهروندان گفت: متاسفانه در استان ایلام نظارت مسوولان مربوطه در بازار مسکن و کنترل آن بسیار ضعیف بوده و نرخ اجاره بها در شهر ایلام با درآمد مردم همخوانی ندارد.

قابل توجه مردم و مستاجرین؛ خانه ها را تخلیه نکنید !

اجاره بها 20 درصد افزایش می یابد؛

طرحی برای جلوگیری از رشد افسارگسیخته اجاره‌بها؛

تمدید خودکار تمامی قراردادهای اجاره واحد های مسکونی؛

اگر به تیترهای بالا دقت کنید خواهید دید قانون‌هایی در چند سال اخیر جهت حمایت از مستاجران وضع شده، اما تا چه حد و در چه نقاطی از کشور اجرا شده کسی نمیداند !

مالکان تنها حق افزایش ۲۰ درصد اجاره بها را دارند

مهدی کاکاخانی معاون بازرسی اداره کل صنعت معدن و تجارت استان ایلام در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام گفت: در راستای جلوگیری از افزایش خودسرانه اجاره بها در استان ایلام سال گذشته ۳۴۰مورد بازرسی از بنگاه های املاک استان صورت گرفته است که در این رابطه ۶ پرونده تخلف به ارزش ریالی ۲۵۹میلیون ریال ثبت و تشکیل شده است.

وی افزود: تعداد ۶ گشت مشترک به صورت مداوم و منظم در طول سال بر فعالیت مشاورین املاک نظارت دارند، با توجه به تصویب قانون مالکان سالانه حق افزایش تنها ۲۰درصد اجاره بها را دارند و هرگونه عقد قرارداد غیر از این مبلغ تخلف محسوب می‌شود و با خاطیان برخورد صورت می‌گیرد.

در تلاش برای ساخت منزل بیشتر

در ادامه فرشاد دوستی مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام نیز با بیان اینکه تامین مسکن یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم است، گفت: جهت تحقق احداث مسکن برابر تعهد استان از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد و‌ به همین منظور تلاش‌های بسیاری جهت تأمین زمین مورد نیاز برای ساخت مسکن در استان ایلام انجام گرفته و اگر در زمینه مسکن کمبودها برطرف شود و این نیاز اساسی به اندازه در دسترس مردم قرار گیرد افزایش اجاره بها نخواهیم داشت.

وی افزود: لذا در استان ایلام جهت تأمین ۳۲ هزار مسکن شهری و روستایی نیاز به ۹۳ هکتار زمین پیش بینی می‌شود، تلاش داریم با استفاده از زمین‌های مازاد دستگاه‌های اجرایی این مهم را جبران کنیم.

گفتنی است، به هر فرد متقاضی که در مرکز استان قصد نوسازی بناهای فرسوده خود را داشته باشد، تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی سایر شهرهای استان تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی پرداخت خواهد شد.

 هزینه مسکن در سبد خانوارهای ایلامی با توجه به درآمد پایین هیچگونه تناسبی ندارد

مهدی فتاحی دارنی دکتری جامعه شناسی و کارشناس مسائل اجتماعی به بررسی ابعاد این‌موضوع پرداخت و گفت: با توجه به افزایش تورم در سال‌های اخیر و‌ همچنین با توجه به گرانی مصالح ساختمانی و به تبع آن رشد بی رویه قیمت ساخت مسکن، متاسفانه روز به روز در حال مشاهده افزایش اجاره بها در کشور، بالاخص استان ایلام هستیم.

وی افزود: لازم به ذکر است هزینه مسکن در سبد خانوارهای ایلامی با توجه به درآمد پایین هیچگونه تناسبی ندارد.

کارشناس مسائل اجتماعی ادامه داد: موضوع افزایش اجاره بها به عنوان یک مبحث اجتماعی به صورت ویژه در دستور کار مسوولان قرار بگیرد و با افزایش بازرسی‌ها سعی در کنترل آن داشته باشند.

فتاحی به تصویب طرح‌های مختلف دولت در کنترل این روند اشاره کرد و‌ گفت: علاوه بر نظارت بر اجرای چنین طرح‌هایی، دولت باید با واگذاری زمین به قیمت مناسب، کنترل قیمت مصالح، اعطای تسهیلات کم‌بهره با بازپرداخت متناسب با درآمد خانوار، در کاهش اجاره بها تاثیر گذار باشد.

اقدام برای اجاره کاهش یافته است

در ادامه یوسفی یکی از مشاورین املاک در محدوده زمین شهری ایلام در خصوص وضعیت اجاره منزل مسکونی در این نقطه از شهر گفت: متاسفانه با وجود گرانی‌های اخیر اقدام برای اجاره در این محل به شدت کاهش پیدا کرده است و مستاجران به دلیل نداشتن تمکن مالی به مناطق حاشیه شهر رو میبرند.

با توجه به اینکه استان ایلام یکی از استان‌های کم برخوردار کشور محسوب می‌شود و از مشکلاتی مانند، نبود صنایع بزرگ، فقر و بیکاری رنج می‌برد، در جهت رفع این مشکلات نیاز توجه ویژه مسوولان کشوری و استانی دارد، امید است نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مرکز و مسئولان استانی بتوانند با گرفتن اعتبارت مهم و اساسی درصدد رفع این مشکلات برآیند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول