اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

مختومقلی فراغی یکی از عوامل وحدت بین مردم ایران و ترکمنستان است

دبیرگروه ملی ترکمنستان در یونسکو گفت: زنده باد ایران و ایرانی؛ مختومقلی شاعر شایسته و ارزنده‌ای برای جهانیان بوده که یکی از عوامل وحدت بین مردم ایران و ترکمنستان است.

مختومقلی فراغی  یکی از عوامل وحدت بین مردم ایران و ترکمنستان است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان مراوه تپه، چنار تاجیونا در مراسم نکوداشت دویست و نودمین سالروز تولد مختومقلی در آرامگاه وی در آق‌توقای اظهار کرد: از طرف همه مردم به ویژه رئیس جمهور ترکمنستان سلام ویژه ای به مردم ترکمن صحرا، ایران و به ویژه شاعر بزرگ ایل کرگز مختومقلی فراغی می کنیم.

وی تصریح کرد: مختومقلی در وهله اول شاعر  مردم ترکمن بوده و سپس این شاعر نه تنها برای ایران بلکه برای همه مردم کشورهای جهان است.

دبیر گروه ملی ترکمنستان در یونسکو سازمان ملی خاطرنشان کرد: این شاعر بزرگ یک شاعر ارزنده و شایسته بوده و سبب وحدت و اتحاد بین مردم ایران و ترکمنستان شده است.

* آثار مختومقلی سرشار از وحدت و وطن پرستی است

معاون وزیر فرهنگ کشور ترکمنستان هم در این مراسم گفت: اشعار مختومقلی فراغی سرشار از وحدت و وطن پرستی بوده و همدلی را بین مردم گسترش داده است.

وی اظهار کرد: سلام گرم  رئیس جمهور ترکمنستان را به مردم عزیز ترکمن صحرا و ایران عزیز اعلام می کنم و خبر خوشحالی ارتباطات اقتصادی این دو کشور را بشما میدهم.

نورصحت شیریم‌اف تصریح کرد: خوشحالیم که مراسم نکوداشت این شاعر شهیر در کشورهای دیگر به ویژه ایران با جمع کثیری از مردم برگزار می شود.

معاون وزیر فرهنگ کشور ترکمنستان خاطرنشان کرد: آثار این شاعر بزرگ ترکمن سرشار وطن پرستی و اتحاد بوده و سبب شده تا بین مردم دو کشور ترکمنستان و ایران دوستی و وحدت برقرار شود.

وی ادامه داد: ارتباطات کشور ترکمنستان و ایران به ویژه در حوزه اقتصادی و فرهنگی بیشتر خواهد شد.

به گزارش فارس، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال ۱۷۳۳ میلادی برابر با سال ۱۱۱۲ شمسی در روستای «حاجی قوشان» از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار «چشمه عباساری» در دامنه رشته کوه «سونگی داغی» بین ایران و ترکمنستان درگذشت و پیکرش به روستای «آق‌توقای» در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان منتقل و در جوار آرامگاه پدرش «دولت‌محمد آزادی» به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/۸۳۰۲۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول