اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

واکنش کنعانی به ابراز نگرانی آمریکا در پی توافقات اخیر ایران با روسیه و پاکستان

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امضای قرارداد ریلی ⁧‫رشت - آستارا‬⁩‬⁩ و افتتاح طرح‌های مشترک مرزی بین ایران و ⁧‫پاکستان‬⁩، در تداوم راهبرد همسایه محور ایران است و ابراز نگرانی آمریکا در این باره ناروا و مردود است.

واکنش کنعانی به ابراز نگرانی آمریکا در پی توافقات اخیر ایران با روسیه و پاکستان

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، توافقنامه احداث خط آهن رشت - آستارا بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه در مراسمی با حضور سید ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین روسای جمهور ایران و‌ روسیه به صورت ویدئو کنفرانس امضا شد. امضای این توافقنامه با واکنش آمریکایی‌ها روبرو شد و در همین ارتباط، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از این توافقنامه ابراز نگرانی کرد و گفت: هرگونه تلاش برای دور زدن تحریم‌ها علیه روسیه باعث نگرانی آمریکاست. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی در این باره عنوان کرد: «هرگونه تلاش برای دور زدن تحریم‌ها واشنگتن را نگران می‌کند.»

از سوی دیگر امروز شاهد افتتاح پروژه‌هایی بین ایران و‌‌ پاکستان بودیم.

در همین خصوص ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) ۲۸ اردیبهشت ماه در پی امضای قرارداد ریلی رشت - آستارا و افتتاح طرح‌های مشترک بین ایران و پاکستان در صفحه توئیترش نوشت: امضای قرارداد ریلی ⁧‫رشت آستارا‬⁩ با اشراف رؤسای جمهور ایران‬⁩ و ⁧‫روسیه‬⁩ و افتتاح طرح‌های مشترک مرزی با حضور رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر ⁧‫پاکستان‬⁩، در تداوم راهبرد همسایه محور ایران مبتنی بر همکاری برای امنیت، توسعه و رفاه مشترک است و ابراز نگرانی آمریکا در این خصوص ناروا و مردود است.

براساس این گزارش، ولادیمیر پوتین در مراسم امضای خط آهن رشت - آستارا طی اظهاراتی  گفت: این خط ریلی ۱۶۲ کیلومتری که دو شهر رشت و آستارا در ایران را به شکل ریلی به یکدیگر متصل می‌کند، این فرصت را فراهم می‌کند که شاهد حمل و نقل ریلی بدون وقفه در کل مسیر کریدور شمال به جنوب باشیم.

به گزارش فارس، امروز (پنجشنبه) نیز با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و شهباز شریف نخست وزیر پاکستان، پست و خط جدید تبادل انرژی برق بین ایران و پاکستان (پلان به جیوانی) افتتاح شد. رئیس جمهور همچنین در سفر به استان سیستان و بلوچستان با حضور در منطقه مرزی پیشین-مند اقدام به افتتاح بازارچه مرزی ایران و پاکستان کرده و ۱۳ پروژه صنعت برق استان سیستان و بلوچستان را به صورت همزمان در سطح استان افتتاح کرد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی ظهر پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت در سفر یک روزه به سیستان و بلوچستان، پس از مراسم مشترک افتتاح بازارچه مرزی پیشین-مند در دیدار «شهباز شریف» نخست‌وزیر پاکستان، با اشاره به اراده دولت جمهوری اسلامی ایران بر توسعه روابط با همسایگان، بر ضرورت گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف تأکید کرد و ساخت ۷ بازارچه مرزی و تبادل برق بین ایران و پاکستان را جلوه دیگری از همکاری‌های خوب و زمینه‌ساز تحکیم روابط دو کشور دانست و گفت: ظرفیت‌های خوبی برای تبادل انرژی بین ایران و پاکستان وجود دارد.

رئیسی همچنین با بیان اینکه سطح روابط تجاری ایران و پاکستان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با پاکستان در بخش‌های مختلف تجاری، صنعتی، کشاورزی و علم و فناوری تأکید کرد. (جزئیات بیشتر)

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول