اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

کاربرد رشته‌های علوم انسانی در 4 دهه انقلاب اسلامی

رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات سوره با بیان اینکه کشور از نظر تعداد استاد، دانشجو و مقالات در حوزه‌های علمی رتبه‌های بالایی دارد، گفت: در حوزه علوم انسانی در ۴ دهه انقلاب حرکتی که لازم بوده اتفاق نیفتاده و به نظرم دهه پنجم، دهه‌ای است که در حوزه علوم انسانی باید با تأثیر از رشته‌های جدید بتوانیم نظریه‌آفرین باشیم.

کاربرد رشته‌های علوم انسانی در 4 دهه انقلاب اسلامی

امیدعلی مسعودی رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات سوره در گفت‌‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس پیرامون عدم نیاز برخی رشته‌های علمی و بازار کارشان، گفت: امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که هر روز مسائل جدیدی در آن رخ می‌دهد که نیاز به پژوهش دارد. بعضی از این موارد مشکلاتی است که با فکر و نظر ما در جامعه روبه‌رو است و باید راه‌حل و جوابی برایشان پیدا کنیم. 

وی افزود: امروزه ایده‌های جدیدی در دنیا در حال بروز و ظهور است که بهترین جایی که می‌توان پاسخ این ایده‌ها را پیدا کرد قطعاً دانشگاه‌ها و تحقیقات آکادمیک است و باید با جامعه‌ای که با مسائل و مشکلات روبه‌رو است پیوند بخورد. 

رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات سوره در ادامه خاطرنشان کرد: هرچه رو به جلو حرکت می‌کنیم مشاهده می‌کنیم که علوم به شاخه‌های تخصصی بیشتری تقسیم می‌شود؛ به عنوان مثال روزگاری جامعه‌شناسی یک علم بود اما در حال حاضر جامعه‌شناسی به شاخه‌های بیشتری مانند جامعه شناسی زنان، خشونت،  بهداشت و جامعه‌شناسی انقلاب تبدیل شده که به صورت تخصصی هستند. 

* هوش مصنوعی چه تأثیری در مشاغل و روابط اجتماعی دارد

مسعودی گفت: در دنیا هم رشته‌های تخصص‌گرایی و هم رشته‌های علمی که بین رشته‌‌ای هستند وجود دارد؛ یعنی علمی و تخصصی هستند ولی در بین رشته‌ها از نظر نظریات علمی و پژوهش‌های علمی در حرکت هستند؛ با توجه به این تحولات باید سرفصل‌های آموزشی را تغییر دهیم. در حوزه ارتباطات ۵ سال پیش بحثی به اسم خبرنگاران داشتیم اما در حال حاضر روی ارتباطات هوش مصنوعی کار می‌‌کنیم و طبیعتاً باید سرفصل‌ها تغییر و رشته‌های جدیدی ایجاد شود. 

رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات سوره یادآور شد: درست است در حوزه ارتباطات اجتماعی روی مسائل فنی نمی‌رویم اما اثرات هوش مصنوعی روی حوزه ارتباطات مسأله مهمی است باید ببینیم هوش مصنوعی چه تأثیری در مشاغل و روابط اجتماعی دارد؛ بنابراین با تأسیس رشته‌های جدید که در دنیا اتفاق می‌افتد به سمت علوم جدید برویم. 

وی خاطرنشان کرد: کشور از نظر تعداد استاد، دانشجو و مقالات علمی در بعضی از حوزه‌های علمی رتبه‌های بالایی دارد ولی متأسفانه در حوزه علوم انسانی در ۴ دهه انقلاب حرکتی که لازم بوده اتفاق نیفتاده و به نظرم دهه پنجم، دهه‌ای است که در حوزه علوم انسانی باید با تأثیر از رشته‌های جدید بتوانیم در این حوزه نظریه‌آفرین باشیم و پژوهش‌های علمی دنیا پسند داشته باشیم و به رشد و تعالی در حوزه علمی برسیم. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول