اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

آغاز به کار جشنواره‌ گل محمدی و گیاهان دارویی دودانگه ساری/ جشنواره‌ای با چاشنی گل و گلاب

ششمین جشنواره گل محمدی و گیاهان دارویی در بخش دودانگه ساری از روز گذشته آغاز به کار کرد و تا روز جمعه برپاست.

آغاز به کار جشنواره‌ گل محمدی و گیاهان دارویی دودانگه ساری/ جشنواره‌ای با چاشنی گل و گلاب

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری،  ششمین جشنواره گل محمدی و گیاهان دارویی در بزرگ‌ترین باغ گل جنگلی ایران در دبیرستان کوثر منطقه دودانگه ساری از روز گذشته آغاز به کار کرد و تا روز جمعه برپا است.

همچنین دبیرخانه دائمی جشنواره گل محمدی در ساختمان جهاد سازندگی دودانگه نیز افتتاح می‌شود.

*افتتاح غرفه‌های جشنواره

مراسم اختتامیه این جشنواره ساعت ۱۵ روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ماه با حضور هنرمندان برگزار می‌شود.

برنامه‌های متنوع شامل بازی‌های بومی محلی و  و جشن  شاد خیابانی، جشن سوری‌شوران از دیگر برنامه‌های این جشنواره است.

رمضانی دبیر ششمین جشنواره گل‌محمدی و گیاهان دارویی منطقه دودانگه ساری گفت: در کنار این جشنواره ۳۵ غرفه شامل گل‌محمدی و گلاب، صنایع دستی و موادغذایی سنتی و بومی منطقه برپا است.

گل‌محمدی که  به دلیل قابلیت رشد با آبیاری کم (آبیاری قطره‌ای) و سازگاری با شرایط آب و هوایی می‌تواند در همه مناطق پرورش یابد،تاکنون فقط در زمین‌های شیبدار مناطق بالادست برخی شهر‌های استان در حال کشت است.

بخش دودانگه شهرستان ساری دارای حدود ۲هزار هکتار اراضی شیب‌دار، کم بازده و بایر است که ارتفاع آن از سطح دریا درردشت فریم از ۶۸۰ متر شروع شره و تا ارتفاع ۱۶۰۰ متر ازدسطح دریا به‌ویژه در دهستان بنافت و منطقه بندرج  که دارای ارتفاع بیشتری هستند، می‌رسد.

هرچه ارتفاع از سطح دریا بیشتر می‌گردد، بر کیفیت، عطر و طعم گلاب و اسانس گل‌محمدی افزوده می‌شود.

در بخش دودانگه با توجه به تغییرات شرایط اقلیمی و سرمازدگی دیررس بهاره و بحران کم‌آبی که در حال وقوع است، در اکثر اوقات سال درختان سیاه‌ریشه با خطر سرمازدگی و کم‌آبی مواجه می‌شوند، برای جلوگیری از این بحران نیاز است بخشی از اراضی که کم بازده و شیب‌دار هستند شخم وشیار با تراکتور در این اراضی به‌علت شیب بالا دچار مشکل عدیده و گاها غیرممکن است.

همچنین برای جلوگیری از فرسایش خاک، اشتغال جوانان و درآمدزایی این گونه اراضی به کشت گیاهان دارویی به‌ویژه درختچه گل محمدی اقدام شود که این کشت هم توانست دریچه امید را  پیش روی مردم بومی منطقه بگشاید.

سال‌ها قبل بیشتر جوانان منطقه که جویای کار بودند راهی شهر ساری شدند اما با مطرح شد بحث کشت گل‌محمدی به روستاها و خانه ابا و اجدادی برگشتند و اکنون توانستند سری از بین سرها درآوردند.

گل‌محمدی دارای محاسن زیادی بوده ازجمله نیازغذایی و آبی کمی دارد و می‌توان این گل را در زمین‌هایی که سنگلاخی بوده و خاک حاصلخیز کمی برخوردار هستند کشت کرد.

همچنین در اراضی شیب‌دار با کشت این گیاه از فرسایش خاک جلوگیری می‌شود‌.

مهم‌ترین مزیت گل‌محمدی دیرگل‌ده است، در اردیبهشت ماه‌ گل می‌دهد و برعکس درختان سیاه‌ریشه از سرمازدگی در امان بوده و می‌تواند در زمین‌های  سطح کوچک شیب‌دار و خانه باغ‌ها کشت شده و اشتغال خوبی ایجاد کند.

علوی مدیر جهاد کشاورزی ساری در این باره اظهار کرد: کشت گل‌محمدی از سال۱۳۹۰ در بخش دودانگه با همکاری گل‌محمدی کاران بخش و حمایت‌های سازمان جهادکشاورزی استان مازندران شروع شد.

وی افزود: تاکنون۲۵۲ هکتار، ۳۹۰ گُل‌کار وحدود ۴۶۰هزار اصله نهال در بخش توزیع و کشت شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری با اشاره به اینکه درحال حاضر سه کارگاه گلاب‌گیری مجوزدار نیمه‌صنعتی در روستاهای پاجی، کلیج‌کلا و دادوکلا و ۱۴ کارگاه سنتی در سطح بخش در حال فعالیت است، افزود: دو کارگاه دارای مجوز سیب سلامت هستند و یک شرکت تعاونی گل کاران و پنج جشنواره ملی در بخش انجام شد.

علوی با بیان اینکه ۲۷ تا ۲۹ اردیبهشت۱۴۰۲ ششمین جشنواره گل محمدی و گیاهان دارویی در دبیرستان کوثر شلدره دودانگه شهرستان ساری به مدت سه روز برگزار می‌شود، یادآور شد: روز جمعه دبیرخانه دائمی جشنواره گل محمدی و گیاهان دارویی در مرکز جهادکشاورزی دودانگه افتتاح می‌شود که انشالله با کمک خداوند بزرگ بتوانیم سطح کشت گل محمدی را در بخش توسعه و به سطح ۵۰۰ هکتار برسانیم  تا کارخانه گلاب‌گیری و اسانس‌گیری  در بخش احداث شود.

وی با اعلام اینکه  محصول اصلی استحصالی کارخانه اسانس بوده که دارای ارزش بالایی است، تصریح کرد: درآمد گل محمدی‌کاران با استحصال اسانس دوچندان می‌شود و در حال حاضر هم محصول استحصالی از گل محمدی گلاب، غنچه و برگ خشک است.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول