اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  زنان و جوانان

مروری بر وظایف و عملکرد سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه عفاف و حجاب

حدود 20سال است که 25نهاد در جمهوری اسلامی مسؤولیت پیدا کرده‌اند تا حجاب و عفاف را در جامعه ترویج کنند. «سازمان تبلیغات اسلامی» به عنوان یکی از این نهادهای متولی، مسؤولیت سنگینی در این راستا بر عهده دارد.

مروری بر وظایف و عملکرد سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه عفاف و حجاب

گروه زنان و جوانان خبرگزاری فارس: در سال 1376، 26نهاد در کشور مسؤول شدند تا به صورت مستقیم قانون حجاب را در سطح کشور پیاده کنند. در سال 1384 هم راهبردهای این مسؤولیت تحت عنوان « قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» تصویب و ابلاغ شد.

از آن سال تاکنون تغییرات بسیاری در جامعه اتفاق افتاده است اما موضوع التزام به حجاب و قانون حجاب یکی از دغدغه‌های مهم اجتماعی باقی مانده است. در قانون فوق‌الذکر هم «سازمان ملی جوانان» منحل و وظائف آن با حذف سازمان تربیت بدنی به سازمان ورزش و جوانان محول شد. به این ترتیب 25 نهاد هنوز مسؤولیت پیاده‌سازی قانون حجاب را با توجه به حوزه خود در جامعه بر عهده دارند.

در قسمت قبل این گزارش، وضعیت سازمان ورزش و جوانان در عمل به قانون راهکارهای اجرایی گسترش عفاف و حجاب را بررسی کردیم. در سازمان ورزش و جوانان بخش زیادی از وظایفی که درباره حجاب به عهده این سازمان گذاشته شده است، اجرا می‌شود اما بخشهایی نیز باید دستخوش تغییرات می‌شده، که نشده است.

از طرف دیگر وظایف سازمان ملی جوانان نیز منحل شده است اما هنوز در متن قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب موجود است و اکثر بخشهای آن اجرا نمی‌شود.

در این قسمت از گزارش بررسی عملکرد نهادهای مسئول در حوزه عفاف و حجاب، وضعیت و عملکرد «سازمان تبلیغات اسلامی» را از نظر خواهیم گذراند.

چه بندهایی از وظائف سازمان تبلغیات به موضوع حجاب مرتبط است؟

همانطور که از نام « سازمان تبلیغات اسلامی» مشخص است این نهاد وظیفه تبلیغ و ترویج احکام و قوانین اسلام را در جامعه به عهده دارد و از این نظر یکی از نزدیکترین وظائف را در قابل قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب به عهده دارد.

اساسنامه سازمان تبلیغات توسط امام خمینی(ره) نوشته شد و اکنون نیز زیر نظر رهبری قرار دارد. در مطالعه مسئولیت‌هایی تعریف شده برای این نهاد، برخی بندها وظائفی هستند که با متن قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب قرابت زیادی دارند، که نشان می‌دهد این نهاد به درستی در زمره متولیان موضوع حجاب قرار گرفته است.

برخی از این بندها عبارتند از:

- سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، هدایت، سازماندهی، پشتیبانی و نظارت بر تبلیغات دینی-مردمی

- تلاش در جهت احیا و اشاعه معارف، فرهنگ و تاریخ تشیع از همه راه‌های ممکن، با تأکید بر وحدت تمام مذاهب اسلامی و حراست از آن، با همکاری مراجع و نهادهای ذی‌ربط.

- تلاش جهت هدایت افکار عمومی با استفاده از رسانه‌های همگانی و فعالیت مستقیم رسانه‌ای در صورت لزوم

قانون عفاف و حجاب و سازمان تبلیغات

همچنین در متن قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، وظائف سازمان تبلیغات اسلامی به این شرح است:

1-تقویت نظام تبلیغ دینی در دو عرصه سنتی و مدرن در تعمیق فرهنگ عفاف و حجاب

2- آسیب شناسی و مطالعه توسعه فرهنگ عفاف و حجاب در نظام تبلیغی دینی و ایجاد نوآوری در این زمینه

3- تبیین و تبلیغ جاذبه‌ها و دافعه‌های برخی مسائل در مورد نحوه پوشش و حجاب و گسترش حیا و عفت در خانواده‌ها

4- تأکید بر اقدامات فرهنگی-تبلیغی به ویژه بهره‌گیری از توانمندی‌های رسانه‌ای و نیروی انسانی مبلغ با هدف فرهنگسازی مثبت در زمینه توسعه فرهنگ عفاف و حجاب

5- تولید محصولات فرهنگی، هنری-سینمایی، نمایش، تجسمی، کتاب، رمان و ... برای کودکان و بزرگسالان در زمینه بسط فرهنگ عفاف و حجاب توسط حوزه هنری

6- توسعه فضای پرسش و پاسخ مانند برگزاری میزگرد و انجام مناظره در زمینه فرهنگ عفاف و ضوابط شرعی حجاب با به کارگیری ابزارهای مختلف تبلیغی

7- برگزاری مسابقات فرهنگی-هنری و علمی با هدف جهت دهی به افکار نسل جوان با موضوع حجاب و عفاف و نظرسنجی از شرکت کنندگان در تهیه طرح‌ها و برنامه‌های مناسب در این زمینه

8- تاسیس پژوهشکده توسعه فرهنگ عفاف و حجاب و عفاف با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

9- توزیع کتاب تألیف شده در زمینه بسط فرهنگ عفاف در فروشگاههای کتاب شهر سازمان تبلیغات اسلامی

10- نشان دادن اثرات منفی فرهنگ مبتذل و غیراخلاقی غرب در زندگی اجتماعی و فردی نوجوانان

11- بیان مناسب آیات و روایات دینی در مورد رعایت نگاه،رفتار و گفتار با در نظر گرفتن مختصات جنسی زن و مرد

12- ارائه مطالب ارزشی، فرهنگی و جذاب در سالنهای انتظار فرودگاه‌ها، راه‌آهن، پایانه‌های زمینی،تابلوهای الکترونیکی، میادین و چهارراه‌ها

بسیاری از این بندها در ظاهر در سطح جامعه اجرا می‌شود اما کیفیت آنها محل سوال است. به عنوان مثال درباره بند 12 یعنی ارائه مطالب درباره حجاب در مکان‌های عمومی، «جذابیت» حلقه مفقوده ماجراست. طوری که بسیاری از این مطالب که به صورت بیلبورد در سطح شهر نصب می‌شود چه توسط سازمان تبلیغات تهیه شده باشد و چه توسط نهادهای دیگر، نه تنها جذابیت ندارند بلکه از ایده و اجرای درستی هم برخوردار نیستند.

این موضوع درباره بسیاری از کتابهای تالیف شده در برای بسط فرهنگ عفاف و حجاب نیز صدق می‌کند.

برگزاری مسابقات فرهنگی-هنری و علمی با هدف جهت دهی به افکار نسل جوان با موضوع حجاب و عفاف نیز دربرگیری مناسبی در بین همه نوجوانان و جوانان ندارد و تنها برای قشر مذهبی که خود مایل به شرکت در این فعالیت‌ها باشند در دسترس است.

اگرچه سازمان تبلیغات از نهادهایی است که بین 25نهاد مسئول دیگر در حوزه عفاف و حجاب عملکرد بهتری دارد اما با توجه به اینکه این نهاد به طور مستقیم‌تری با موضوع عفاف و حجاب مرتبط است توقع این است که مسئولیت‌های خود را جدی‌تر دنبال کند و حتی با توجه به شرایط جدید جامعه مسؤولیت‌های جدیدی نیز به لیست قانون راهکارهای اجرایی حجاب و عفاف برای خود بیافزاید.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول