اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

هشدار بیماری «زنگ زرد» برای گندم زارهای ایلام

ناظر استانی طرح جهش تولید در دیم‌ زارهای استان ایلام نسبت به شیوع و همه گیر شدن بیماری زنگ زرد در مزارع گندم هشدار داد.

هشدار بیماری «زنگ زرد» برای گندم زارهای ایلام

خدابخش داودی‌ نصر ناظر استانی طرح جهش تولید در دیم‌زارهای استان ایلام ظهر امروز در گفت‌ و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام  نسبت به شیوع و همه گیر شدن بیماری زنگ زرد در مزارع گندم هشدار داد وگفت: محصولات کشاورزی غالبا در معرض خطرات گوناگونی قرار دارند که باعث محدودیت رشد آنها می شود.

وی افزود: عوامل زیان رسان به سه دسته علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها تقسیم می‌شوند.

ناظر استانی طرح جهش تولید در دیم زارهای ایلام ادامه داد: یکی از بیماری‌های خطرناکی که باعث آسیب جدی به محصولات کشاورزی به ویژه گندم می‌شود، بیماری زنگ زرد است که عامل ایجاد آن نوعی قارچ است. 

وی تصریح کرد: اصولاً بروز و ظهور هر بیماری تابع عواملی چون شرایط اقلیمی (رطوبت، درجه حرارت و باد)، وجود عامل بیماری‌زا و محصولات حساس به بیماری است.

داودی نصر ادامه داد: قارچ عامل این بیماری دمای صفر تا ۲۳ درجه سانتیگراد را در مرحله جوانه‌ زنی و دمای ۳ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد را در مرحله رشد به خوبی تحمل می‌کند. دمای بهینه برای جوانه زدن قارچ ۹ تا ۱۳ درجه سانتیگراد و برای رشد بیماری ۱۲ تا ۱۷ درجه سانتیگراد است.

این کارشناس کشاورزی گفت: وجود بارندگی‌های مداوم و ملایم، رطوبت بالای ۷۰ درصد و بروز بادهای شدید و فراهم شدن موقعیت دمایی مناسب به صورت همزمان به خصوص در شرایط فقدان ارقام مقاوم باعث رشد، انتشار و توسعه سریع عامل بیماری می شود. 

داودی‌ نصر تاکید کرد: عامل این بیماری به وسیله باد تا مسافت ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر قابل انتقال است. این بیماری در صورتی که به موقع پایش و پیشگیری یا مبارزه نشود می‌تواند خسارت ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی محصولات زراعی را به دنبال داشته باشد. 

وی در پایان گفت: با اعمال روش‌هایی مانند استفاده از ارقام مقاوم به بیماری، لزوم سمپاشی مزارع در ساعات خنک و بدون باد با استفاده از سموم توصیه شده و تحت نظر کارشناس جهاد کشاورزی،کنترل به موقع علف‌های هرز به عنوان منابع زمستان گذرانی عامل بیماری، رعایت میزان مصرف کودهای ازته، رعایت زمان کاشت، مصرف بهینه میزان بذر در هکتار و کنترل تراکم بوته، استفاده از کودهای پتاسیم برای مقاوم سازی گیاه و پیش آگاهی با استفاده از شبکه‌های مراقبت فعال می‌توان مانع بروز خسارت شدید در سطح مزارع شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول