اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

برنامه‌های ترویجی نهاد کتابخانه‌ها در نمایشگاه کتاب/ «یکی دو شیشه عطر خاطره» رونمایی می‌شود

مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی با اشاره به اینکه ۳ هزار ۸۰۰ کتابخانه عمومی بعد از انقلاب اسلامی افتتاح شده است، گفت: در کنار این ساختمان‌ها، خدمات خوبی نظیر امانت کتاب، امانت مجلات هم صورت می‌گیرد.

برنامه‌های ترویجی نهاد کتابخانه‌ها در نمایشگاه کتاب/ «یکی دو شیشه عطر خاطره» رونمایی می‌شود

محمدرضا اسفاری مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس با اشاره به برپایی غرفه توسط این نهاد در سی و چهارمین نمایشگاه کتاب اظهار داشت: نهاد کتابخانه‌ها به واسطه وظیفه ذاتی‌اش که تسهیل دسترسی مردم به مکتوبات و مجلات و مقالات است، وظیفه خود می‌داند که هرساله در نمایشگاه حاضر شود.

راه‌اندازی  ۳ هزار ۸۰۰ کتابخانه عمومی بعد از انقلاب اسلامی

وی با اشاره به اینکه ۳ هزار ۸۰۰ کتابخانه عمومی در کشور بعد از انقلاب اسلامی افتتاح شده است، گفت: در کنار این ساختمان‌ها، خدمات خوبی نظیر امانت کتاب، امانت مجلات هم صورت می‌گیرد و در کنار همه‌ این‌ها خدمات جذاب فرهنگی نیز ارائه می‌‌شود.

ارائه ۶۰ نوع خدمت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

اسفاری با بیان اینکه کتابخانه‌های ما در سطح کشور بیش از ۶۰ خدمت فرهنگی را ارائه می‌کنند، تصریح کرد: کتابخانه‌های روستایی ما به دلیل کمتر بودن جمعیت، تجهیزات کمتری را داراست، اما کتابخانه‌های مشهد یا قم جزو کتابخانه‌های هستند.این خدمات  شامل امانت کتاب، بخش ویژه کودک و نوجوان، قصه‌گویی و ... است.

امکانات اتاق‌های علم و ساخت‌کده کتابخانه‌ها

مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی تصریح کرد: جشنواره دو سالانه قصه‌گویی به نام «نهال امید» از سوی نهاد هر دوسال یکبار برگزار می‌شود. در کتابخانه‌ها اتاق‌های علم و ساخت‌کده داریم. در اتاق‌های ساخت‌کده ما بچه‌ها می‌توانند یک‌سری مشاغل هم‌چون نجاری و جوشکاری را تجربه کنند. در اتاق علم هم نمایشگرهای لمسی تعبیه شده است که بچه‌ها می‌توانند علوم بدن انسان و شیمی را آزمایش کنند.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره بزرگ کتابخوانی رضوی در کشور که هم‌اکنون دوازدهمین دوره‌ آن در حال برگزاری است، گفت: ۲۰ شهریورماه پایان اسن جشنواره است و بناست از ۵ هزار نفر تقدیر شود.

اعلام فراخوان ششمین دوره جشنواره کاریکاتور

اسفاری گفت: این خدمات در تمام کتابخانه‌ها، برای افزایش سرانه مطالعه و جذب مردم به کتاب تعبیه شده است. جشنواره کاریکاتور برگزار می‌کنیم که  ۲/۵ سال قدمت دارد و در تقویم جشنواره‌های بین‌المللی ثبت شده است. تا به امروز ۵ دوره آن برگزار شده است و ان‌شاءالله بعد از پایان نمایشگاه کتاب بلافاصله فراخوان ششمین دوره‌ آن اعلام خواهد شد.

مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی با اشاره به اینکه در نمایشگاه برنامه‌های متنوع فرهنگی ـ ترویجی متناسب با ذائقه گروه‌های مختلف سنی را تدارک دیدیم، گفت: حضور «ثنا» و «خاله گندم» شخصیت‌های برنامه تلویزیونی «هدهد سفید»، قصه‌گویی و اجرای سرود ویژه گروه سنی کودک و نوجوان و نشست‌های محفل ادبی به صورت روزانه در غرفه نهاد برگزار می‌شود. همچنین در این ایام نمایندگان استان‌های مختلف، ضمن بازدید از برخی غرفه‌ها، متناسب با نیاز مخاطبان خود به انتخاب کتاب می‌پردازند.

برگزاری نشست محفل ادبی با موضوع «حماسه‌سرایان زبان فارسی»

وی به بیان برنامه‌های غرفه نهاد به تفکیک روزهای برگزاری نمایشگاه پرداخت و گفت: دیدار با حجت‌الاسلام سیدمحمد مهاجرانی، نویسنده؛ نشست با سیدمسعود شجاعی طباطبایی با موضوع «نقش کارتون و گرافیک در ترویج کتابخوانی» و نشست محفل ادبی با موضوع «حماسه‌سرایان زبان فارسی» با حضور مرتضی امیری اسفندقه از برنامه‌های روز ۲۵ اردیبهشت ماه خواهد بود.

اسفاری دیدار با حجت‌الاسلام علی‌رضا سبحانی‌نسب، مدیرمسئول انتشارات جمال و نشست دبیران استانی محافل ادبی نهاد و برگزار عصر شعر شهادت با شعرخوانی در رثای امام جعفر صادق(ع) را از برنامه‌های نهاد در هفتمین روز حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دانست و ادامه داد: دیدار با زهران محسنی‌فر، مشاور با موضوع «نقش کتاب در تربیت کودک»، نشست محفل ادبی با موضوع ادبیات کودک و نوجوان و رونمایی از کتاب «یکی دو شیشه عطر خاطره» و همچنین کارگاه «چه بخوانیم؟ چگونه بخوانیم؟» با حضور محمد حسینی‌نژاد از برنامه‌های غرفه نهاد در روز ۲۷ اردیبهشت‌ماه است. مسابقه کاریکاتور، نشست محفل ادبی با موضوع شعر مقاومت با حضور سناء شعلان، نویسنده و شاعر فلسطینی‌الاصل و رونمایی از کتاب «رویدادی به وقت دیوار»، محفل قرآنی با موضوع روش‌های کتاب‌خوان کردن کودکان با حضور هادی ربیعی و نشست «آینده خواندن» در سرای اهل قلم از برنامه‌های روز نهم حضور نهاد در نمایشگاه است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول