اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

نقش «حیدر علی‌یف» در گسترش همکاری های ازبکستان و آذربایجان

نشست بین المللی علمی و عملی با موضوع نقش «حیدر علی‌یف» در گسترش همکاری‌های ازبکستان و آذربایجان» به مناسبت صدمین سالگرد «حیدر علی‌یف» در موسسه بین المللی آسیای مرکزی برگزار شد.

نقش «حیدر علی‌یف» در گسترش همکاری های ازبکستان و آذربایجان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، نشست بین المللی علمی و عملی با موضوع نقش «حیدر علی‌یف» در گسترش همکاری‌های ازبکستان و آذربایجان» به مناسبت صدمین سالگرد «حیدر علی‌یف» در موسسه بین المللی آسیای مرکزی برگزار شد.

این نشست با همکاری موسسه بین المللی آسیای مرکزی، مؤسسه مطالعات استراتژیک و بین منطقه‌ای، مرکز فرهنگی آذربایجان به نام «حیدر علی‌یف» در سفارت جمهوری آذربایجان در ازبکستان سازماندهی شد.

در این نشست نمایندگان پارلمان‌ها، ساختارهای دیپلماتیک و جامعه علمی دو کشور، انجمن‌های دوستی ازبکستان و آذربایجان، اتحادیه نویسندگان، اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های ازبکستان و آذربایجان حضور داشتند.

در این نشست ابعاد مختلف روابط ازبکستان و آذربایجان از جمله فعالیت «حیدر علی‌یف» و «شراف رشیداف» برای نزدیکی همکاری‌های متقابل فرهنگی و اقتصادی بین مردم در سال‌های دوران شوروی و همچنین سهم «شوکت میرضیایف» و «الهام علی‌اف» روسای جمهور ازبکستان و آذربایجان در توسعه دیالوگ موثر بین دو کشور در سال‌های استقلال مورد بررسی قرار گرفت.

«ولادیمیر ناراف» مدیر موسسه بین المللی آسیای مرکزی در این نشست گفت: «حیدر علی‌یف» در برقراری و تحکیم روابط دوستانه بین آذربایجان و ازبکستان نقش مهمی ایفا کرد. رشته‌های برادری توسط «حیدر علی‌یف» و «شراف رشیداف» در دوران شوروی پایه گذاری شد که در نتیجه آن روابط ازبکستان و آذربایجان به سطح کیفی جدیدی ارتقا یافت و در سازماندهی دوجانبه مراسم‌‌های فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی و سیاسی منعکس شد.

 وی اظهار داشت: ویژگی‌های مدیریتی و تجربه سیاسی «حیدر علی‌یف» عوامل کلیدی در تامین ثبات و شکوفایی آذربایجان مستقل بود. رهبر ملی مردم آذربایجان با بازگشت به ریاست جمهوری آذربایجان در سال 1993 میلادی مردم و کشور خود را نجات داد.

ناراف ادامه داد: ریشه‌های برادری نیز در سال‌های استقلال زمانی که روابط دوستانه ابتدا با «حیدر علی‌یف» رهبر ملی مردم آذربایجان و سپس با «الهام علی‌ اف» رئیس جمهور فعلی آذربایجان برقرار شد، بیش از پیش توسعه  یافت.

وی خاطرنشان کرد: اسناد قراردادی و حقوقی مانند قرارداد دوستی و همکاری، اعلامیه توسعه بیش از پیش همکاری و روابط همه جانبه، اعلامیه مشترک رئیس جمهور ازبکستان و رئیس جمهور آذربایجان، بیانیه مشترک رئیس جمهور ازبکستان و رئیس جمهور آذربایجان و دیگر ثمره این روابط متقابل بود.

مدیر موسسه بین المللی آسیای مرکزی عنوان کرد: روابط متقابل بین «شوکت میرضیایف» و «الهام علی‌اف» روسای جمهور کنونی دو کشور برادر روابط ازبکستان و آذربایجان را به سطح کیفی جدیدی ارتقا داد، بستری را برای روابط سازنده ایجاد کرد.

علاوه بر این، در این نشست مسائل توسعه روابط ازبکستان و آذربایجان طی سال‌های توسعه مستقل دو کشور، چالش‌ها و مشکلات مدرن پیش روی دو کشور و همچنین ایده‌ها و پروژه‌های جدید که برای  تحکیم همکاری‌های متقابل بین ازبکستان و آذربایجان کمک می‌کند، بررسی شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول