اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

دارابی: شاهنامه شناسنامه ایرانیان است

قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مراسم بزرگداشت فردوسی، شاهنامه را بزرگترین نماد فرهنگی ایران دانست که احیای زبان و فرهنگ فارسی در پرتو آن اتفاق افتاده است.

دارابی: شاهنامه شناسنامه ایرانیان است

به گزارش خبرگزاری فارس، علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی در بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی که در توس برگزار شد، پیرامون شاهنامه فردوسی و نقش آن در هویت ملی گفت: خرد و خردمندی گوهر شاهنامه است.

وی افزود: واژه خرد بیش از ۵۰۰ بار و خردمند بیش از ۳۰۰ بار در شاهنامه آمده است. آن هم در زمانه و روزگار فردوسی که اندیشیدن و خرد ورزیدن در امور جرم بوده است.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی ادامه داد: شاهنامه را «شناسنامه ایرانیان»، «ترازوی زبان فارسی»، «اوستای پس از اسلام»، «اخلاق نامه»، «خردنامه»، «نیک نامه»، «شجاعت نامه» و «ثبت احوال ایرانیان» نامیده‌اند. شاهنامه را نمی‌توان گفت اثر طبع یک نفر است. گویا هزاران هزار مردم در سرودن آن مشارکت داشته‌اند.

وی ادامه داد: اهمیت فردوسی و خلاقیت هنری او در مطالبی که منظوم کرده، نیست. بلکه در چگونگی منظوم کردن آن است. شاهنامه را باید همانطور که استاد بزرگ زبان و ادبیات فارسی دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی می‌گوید باید «کتاب تاریخ ایران» نامید.

دارابی با تأکید بر مسأله «هویت ملی» در شاهنامه فردوسی اظهار داشت: از این روی، لفظ «ایران» را ۲ هزار بار در شاهنامه می‌بینیم. هویت ملی برای یک ملت به منزله روح برای بدن است که فقدان آن به منزله مرگ خواهد بود.

وی اظهار داشت: در یک دسته بندی کلی، هویت ملی در برگیرنده ۴ دسته از ارزش‌های ملی، ارزش‌های دینی، ارزش‌های جامعه‌ای و ارزش‌های انسانی است. بنابراین یک ملت برای بقای خود نیازمند هویت ملی است. وحدت ملی جز با تکیه بر هویت ملی فراهم نمی‌شود.

دارابی گفت: فردوسی هزار سال پیش اثری خلق کرده است که در هر عصر و زمانه‌ای پویا و ماناست و مخاطب خود را دارد و نه تنها مرز «ایران فرهنگی» را در نوردیده بلکه جهان را به تحسین خود واداشته است. آنجا که پروفسور «هانری ماسه» در جشن بازنشستگی‌اش در دانشگاه سوربن فرانسه، فردوسی را همسنگ و همتای هومر یونانی و برتر از او قلمداد می‌کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول