اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کهگیلویه و بویراحمد

تفکیک 2 بیمارستان اقدامی موثر در حوزه درمان کهگیلویه/ تقوی: کمبود و نبود دارو در قلعه‌رئیسی نداریم

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه می گوید که تفکیک 2 بیمارستان در شهرستان کهگیلویه یکی از اقدامات موثر در حوزه درمان این شهرستان بود.

تفکیک 2 بیمارستان اقدامی موثر در حوزه درمان کهگیلویه/ تقوی: کمبود و نبود دارو در قلعه‌رئیسی نداریم

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج؛ شهرستان کهگیلویه از شهرستان های با جمعیت بسیار بالا در استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود هر چند در سال‌های اخیر کهگیلویه بزرگ به چندین شهرستان تقسیم شده اما همچنان مراجعه مردم به مراکز درمانی شهر دهدشت ادامه دارد و مردم کهگیلویه بزرگ مثل همیشه به مراکز درمانی و تنها بیمارستان شهر دهدشت مراجعه می‌کنند.

در همین خصوص با دکتر سید منصور تقوی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه همکلام شدیم تا در خصوص مشکلات حوزه درمان این شهرستان به گفت‌وگو بنشینیم.

موضوع 2 بیمارستان در یک مکان چه بود و چه سرانجامی پیدا کرد؟

از چند سال پیش پی‌گیری‌ها انجام شد چرا که تخت های بیمارستانی دهدشت کم بوده و جمعیت انبوه از اقصی نقاط کهگیلویه بزرگ از قلعه رئیسی و دیشموک گرفته تا بخش مرکزی دهدشت که در حدود ۲۰۰ هزار نفر می‌شود جوابگو نیست.

به نتیجه رسیدیم و رایزنی‌ها صورت گرفت تا با همراهی تامین اجتماعی به صورت مشارکتی 100 تخت به بیمارستان امام خمینی دهدشت الحاق شود که بخشی از اعتبار در سفر اول هیئت دولت واریز شد.

چگونه این مصوبه تغییر کرد؟

مشخصا ما با نماینده مردم رایزنی کردیم که این الحاق کارایی لازم را ندارد یکی به دلیل پدافند غیر عامل که در یک جا نمی توان خدمات خوبی در مواقع بحرانی داد دیگری توزیع عادلانه خدمات رسانی در شهر است که ازدحام و ترافیک بیش از حد در هنگام تصادفات و بحران ها نیز به وجود می آید و با پیشنهاد ما و تلاش نماینده و همکاری و همراهی امام جمعه و رئیس دانشگاه و همچنین استاندار و وزارت بهداشت تلاش و عزم جدی صورت گرفت تا مصوبه سفر قبلی تغییر داده شود و علاوه بر سه هزار میلیارد ریال قبلی 1000 میلیارد ریال دیگر هم اعتبار در نظر گرفته شد که تا یک ماه آینده زمین را تحویل بدهیم و کار شروع شود.

با توجه به این که در افق 1404 باید تعداد تخت‌های بیمارستانی ما در کهگیلویه به 350 تخت برسد این کار ضرورت فوتی و فوری دارد زیر هر چند در لنده و چرام قرار است بیمارستان‌هایی ساخته شود اما اینجا سنتر درمان بوده و قطعا مراجعات به دهدشت نیز نه تنها کمتر نمی‌شود بلکه بیشتر هم خواهد شد.

عوارض بیمارستان مشارکتی چه بود؟

 بیمارستان مشارکتی عوارضی داشت که یکی از عوارض آن دو تعرفه‌ای بودن بود لذا نظر وزارت بهداشت عوض شد نهایتاً در سفر اخیر رئیس مجلس مشخص شد که با همراهی نماینده و استاندار مصوبه سفر قبلی را در این سفر را تغییر دهند.

در خصوص موضوع زمین هم گزینه‌های مختلفی داریم و در طول چند وقت آینده زمین مشخص می‌شود و باید ارزیابی کنیم که به لحاظ جغرافیایی چه نقطه‌ای بهتر است البته بیمارستان باید در نقطه‌ای دیگر در جهت مخالف نقطه کنونی احداث شود هر چند با توجه به اینکه یک مجتمع آموزش عالی را نماینده پیگیری کرده و مجوز گرفته است که دانشکده های پرستاری و مامایی در آنجا راه اندازی شود و به همین دلیل باید زمینی که می‌گیریم وسعت زیادی داشته باشد و نظر شخصی من این است که باید ۱۰ هکتار زمین باشد.

بازدیدی اخیرا از بیمارستان دهدشت صورت گرفت و نقدهایی بود

در خصوص بازدیدی که اخیراً از بیمارستان دهدشت شده است باید بگویم که بازدیدها باید در چارچوب کار کارشناسی صورت گیرد زیرا چارچوبی در وزارت بهداشت مصوب شده بیمارانی که تعیین تکلیف شده اند ممکن است حتی تا پایان شیفت هم دیده نشوند بنابراین هر خبرنگار و بازرس و مدیری که از بیمارستان بازدید می‌کند باید از مسئول مربوطه سوال کند و هر دو طرف حرف‌های یکدیگر را بشنوند.

البته باید بگویم که به نظر من بهترین خدمات اکنون در این دولت به بیماران ارائه می شود لذا کارشناس یا خبرنگار باید بپرسد که چرا این بیمار بلاتکلیف است لذا نباید یک طرفه صحبت شود و یا دستی بی‌جهت به قلم برده شود و آن را در فضای مجازی به اشتراک بگذارند البته این را بگویم که در همه جای دنیا و در کشور و در استان ما رضایتمندی بیمار به صورت صد در صدی نیست، ارباب رجوع خدمات فوری و فوتی می‌خواهند زیرا با وظایف و امکانات آشنایی کامل ندارند.

چه مشکلاتی در حوزه درمان دارید؟

در بحث مشکلات که شما می‌گویید، مشکلات چندانی وجود ندارد اما در خصوص برخی متخصصین مشکلاتی هست مثلا نبود پزشک طب اورژانس و همچنین کمبود پزشک داخلی و متخصص بیهوشی گاها وجود دارد.

خوشبختانه آزمایشگاه‌های تخصصی و کلینیک‌های تخصصی مجهز هستند در ۵۵ رشته تخصصی پزشک متخصص اینجا کار می‌کنند و هر روز 1000 بیمار به صورت دولتی دیده می‌شوند و این به غیر از ویزیت بخش خصوصی است که بیماران را می‌بینند.

در حوزه بهداشت چه وضعیتی دارید؟

در حوزه بهداشت در کهگیلویه از بسیاری نقاط کشور و حتی دنیا جلوتر هستیم حوزه بهداشت هم به صورت نظام‌مند بوده و نظامات بهداشتی به خوبی اجرا می شود و در نظامات بهداشتی هم از بسیاری کشورهای دنیا بالاتر هستیم به برکت نظام جمهوری اسلامی در زمینه مرگ کودک، مرگ مادر باردار، ریشه کنی بیماری های واگیردار و فشار خون و دیابت و سایر موارد وضعیت بسیار خوبی داریم.

موضوعاتی مثل هپاتیت و ایدز به صورت مستمر چک می‌شود مشکلی در نظارت و برنامه ریزی حوزه بهداشت نداریم.

وضعیت حوزه درمان قلعه رئیسی و دیشموک چگونه است؟

در حوزه درمان باید یک اصل را بپذیریم که درمان سطح بندی دارد و همه خدمات درمانی را در همه جای کشور نمی‌توان به دلایل مختلف به صورت تساوی ارائه داد.

با توجه به این اصل از لحاظ سطح بندی درمانی در قلعه رئیسی و دیشموک کارهای بسیار خوبی انجام می‌شود و خدمات خوبی ارائه می‌گردد هر چند مردم مطالباتی مردم دارند و ما به مطالبات آن‌ها احترام می‌گذاریم  اما اعتقاد داریم که بخشی از مطالبات را می‌توان پاسخگو باشیم و بخشی از مطالبات را هم باید پیگیری کرد و البته مطالبات مردمی هم باید متعادل باشد.

در زمینه خدمات ارائه شده نظام به دیشموک به این نکته توجه داشته باشیم که خودکشی‌ها جای نگرانی داشت و خوشبختانه روند کاهشی داشته و به دو نفر رسیده است چرا که نیروهای نظام در همه دستگاه ها پای کار آمدند بنابراین خدمات‌رسانی به تناسب قابل قبول است.

مهم‌ترین مشکل و گیر کار در قلعه رئیسی و دیشموک کجاست؟

به نظر من بزرگترین مشکل در حوزه قلعه رئیسی و دیشموک به موضوع راه ها و جاده‌های آنجا بر می‌گردد که ممکن است خدمات رسانی درمانی به خوبی انجام نشود تا با افزایش آمبولانس بتوانند در آن منطقه به راحتی و آسانی کار انتقال بیماران را انجام دهند و در آینده هم بعضی رشته های تخصصی را آن جا اعزام خواهیم کرد.

در خصوص ساخت بیمارستان در آن مناطق هم باید گفت که توفیقی حاصل نمی‌شود چون در بیمارستان باید هزینه‌ها و درآمدها با یکدیگر بخوانند و نمی‌توان بیمارستان ساخت که درآمد نداشته باشد و ورشکسته شود لذا اگر جاده‌های خوب و استاندارد داشته باشند زمان انتقال بسیار کم شده و مشکلات کمتری خواهیم داشت سیاست ما سیاست ترانسفر بیمار است.

لذا دو پیشنهاد برای آن منطقه داریم اول این که جاده آنجا بهتر شود و همچنین اصلاح چارت تشکیلاتی نیرو در قلعه رئیسی و دیشموک داشته باشیم تا کادر ورزیده داشته باشند.

وضعیت دارو در آن مناطق چگونه است؟

در زمینه دارو هم اگر بهتر از همه جای استان نباشیم بدتر نیستیم مثل بقیه جاهای کشور و استان هستیم داروخانه‌ها دو گونه هستند که نظارت و کنترل کاملی بر کار آن‌ها داریم هیچ وقت بدون دارو نبوده‌ایم.

داروهای مکمل مثل ویتامین‌ها را برای رشد خودمان خریداری می‌کنیم و همین چند وقت اخیر 2 میلیارد تومان خریداری کردیم و در اختیار مردم قرار دادیم.

ممکن است در مورد داروهای غیر اورژانسی گاهی کمبود داشته باشیم که به خود بخش خصوصی واگذار شده است.

البته در بحران‌هایی مثل کرونا مدیریت بحران کردیم یعنی اینکه برخی از داروهای استراتژیک را نگهداری می‌کنیم تا در مواقع حساس در اختیار مردم قرار دهیم. 

در حوزه نظارتی هم داروخانه‌ها را روزانه چک می کنیم در خصوص داروخانه قلعه رئیسی هم خبری که درج شد 100 درصد کذب است و صحت ندارد داروی ضروری و اورژانسی به اندازه کافی همواره در آنجا وجود دارد و کمبودی نداریم.

از رادیولوژی آن مناطق چه خبر

در خصوص دستگاه رادیولوژی یک دستگاه رادیولوژی در قلعه رئیسی و یک دستگاه در دیشموک داشتیم قبل از ما در دولت قبلی به این دو دستگاه کم توجهی شد یک دستگاه جدید برای قلعه رئیسی خریده‌ایم که در انتظار نصب است منتظر نصاب هستیم قدیمی‌ هم از رده خارج شده هر چند رادیولوژی شاید نیاز فوری و فوتی نباشد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول