اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

تشریح آخرین وضعیت آبرسانی به شالیزارهای گیلان

به گفته گفته مسؤولان حوزه آب و کشاورزی گیلان، علی‌رغم لایروبی ۶۵۰ کیلومتری و به‌سازی ۵۰۰ هکتاری، برای آبیاری ۲۳۸ هزار هکتار از اراضی این استان به سه میلیارد مترمکعب آب نیاز است.

تشریح آخرین وضعیت آبرسانی به شالیزارهای گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، گیلان یکی از استان‌های برتر در کاشت انواع محصولات کشاورزی است که هر کدام نقش مهمی در تأمین زنجیره غذایی کشور دارند. 

از ۲۸۳ هزار هکتار اراضی شالیزاری در گیلان ۱۷۱ هزار هکتار آن توسط سد سفیدرود آبرسانی می‌شود ولی به نسبت مشابه سال گذشته اکنون ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب کمتر در پشت این سد ذخیره شده است.

اکنون ۷۲۰ میلیون متر مکعب آب در پشت سد سفیدرود ذخیره شده که در مشابه سال گذشته ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره شده بود همچنین ذخیره سد شهربیجار نیز ۶۹ میلیون مترمکعب است که سال گذشته ۱۰۰ میلیون مترمکعب بود ضمن اینکه سدهای بالادست ۵۰ درصد آبگیری شدند.

بحرانی بودن شرایط آب در فصل زراعی سبب شد تا امروز نشست خبری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان، وزارت جهاد کشاورزی و دیگر مسؤولان استانی در استانداری گیلان برگزار شود.

 

لایروبی ۶۵۰ کیلومتر از انهار گیلان 

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان، برای آبیاری ۲۳۸ هزار هکتار از اراضی این استان به سه میلیارد متر مکعب آب نیاز است که این میزان آب باید از سد سفیدرود، بیجار و سنگر و همچنین از طریق ذخیره آب در آب‌بندان‌ها تأمین شود.

وحید خرمی می‌گوید با توجه به ۱۷۱ هزار هکتار اراضی شالیزاری در محدوده شبکه آبیاری و زهکشی تأمین، حداقل حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب از سد سفیدرود باید سرریز شود.

با توجه به بحرانی شدن شرایط آب ذخیره شده در پشت سد سفیدرود، جلسات متعددی در سطح استان و حتی کشور برگزار و طبق گفته‌های مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان تشکیل قرارگاه جهادی مدیریت آب، تهیه برنامه و اجرای نوبت‌بندی، اعزام اکیپ‌های فنی و رسانه‌ای به سطح استان، لایروبی انهار اصلی و با موقت سر دهنه‌های خاکی، تعمیر و تجهیزو همچنین راه‌اندازی ایستگاه‌های پمپاژ و چاه‌ها از جمله اقدانات صورت گرفته در این استان در راستای تأمین آب زراعی بوده است.

یکی از تأکیدات متولیان حوزه آب و جهاد کشاورزی رعایت نوبت بندی توسط شالیکاران است که نقش مهمی در کاهش تنش آبی در این استان دارد و همچنین بر اساس اعلام خرمی، تاکنون حدود۶۵۰ کیلومتر از انهار اصلی زهکش‌ها لایروبی شدند و بیش از ۹۰۰ پمپ و حدود ۲۶۰ چاه بازسازی و آماده بهره‌برداری برای مصارف کشاورزی است.

 

بهسازی ۵۰۰ هکتار از آبندان‌های گیلان 

بدون شک در سال زراعی جدید و با شرایط موجود توجه به آبندان‌ها نقش مهمی در کاهش تنش آبی و احیای اراضی کشاورزی دارد و بر همین اساس و طبق گفته‌های مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان، بر اساس بند ز و تبصره هشت قانون بودجه ۱۴۰۱ به میزن بهسازی ۵۰۰ هکتار از آب‌بندان‌ها به صورت پایلوت آغاز و در فاز نخست تقویت دیواره‌سازی آب‌بندان‌ها به منظور حفظ منابع آبی موجود انجام شده است.

اجرای سامانه نوین‌سازی آبیاری از اراضی شالیزاری همواره مورد تأکید مسؤولان جهاد کشاورزی بوده و به گفته رئیس سازنان جهاد کشاورزی گیلان، در جهت افزایش راندمان بهره برداری از آب کشاورزی استان، یکی از پروژه‌های تاثیرگذار در ارتقای بهره‌وری در حوزه زیرساخت‌های کشاورزی، اجرای سامانه مذکور است.

صالح محمدی می‌گوید با پیگیری‌های صورت گرفته تاکنون ۱۴۲ هزار هکتار از باغات استان به‌ سامانه نوین آبیاری تجهیز شدند.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، از هشت هزار و ۵۰۰ هکتار آب‌بندان‌های استان تاکنون ۲ هزار هکتار از این آب‌بندان‌ها لایروبی و رسوب‌گذاری شده و برای مابقی هم اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است.

به‌روزرسانی تأسیسات و منابع آبی استان یکی از تؤکیدات متولیان امر در خصوص کاهش مصرف آب اراضی شالیزاری است و در این خصوص تمامی تأسیسات منصوبه برقی شده و هیچ مشکلی دراین خصوص وجود ندارد.

با این تفاسیر و باتوجه به اظهارات رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای، به‌روزرسانی تأسیسات آب کشاورزی، آماده‌سازی ایستگاه‌های پمپاژ آب کشاورزی، به بهره‌برداری رساندن چاه‌‌های حفر شده آب کشاورزی و رفع ایرادات فنی بهره‌برداری از این چاه‌ها، خرید به موقع موتور پمپ‌های سبک و سیار و توزیع آن‌ها در مناطق تنش‌زا، تأمین لوله‌های پلی اتیلن در سایزهای مختلف در سطح روستاهای دارای تنش آبی و حفر چاه‌های سطحی و کم عمق با مجوز شرکت آب منطقه‌‌ای در مناطق بحرانی از جمله اقدامات انجام شده در راستای کاهش تنش آبی در گیلان تاکنون بوده است‌.

آبگذری کانال‌های آبیاری از روز سه‌شنبه  ۱۹ اردیبهشت‌ماه در کانال‌های  تونل آب بر فومنات، گله رود ( برای بخش سنگر) و کانال راست سد سنگر (برای مناطق شرقی گیلان) و روز جمعه ۲۲ اردیبهشت‌ماه نیز رهاسازی آب در کانال چپ سد سنگر ( برای مناطق مرکزی گیلان شامل شهرستان‌های رشت و خمام)  آغاز شده است.

مرحله اول آبگذری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود جهت نشاء برنج به مدت دو هفته به‌صورت پیوسته است و پس‌ازآن نوبت‌بندی آب به‌صورت هشت روز وصل و چهار روز قطع ادامه خواهد داشت.

پایان پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول