به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا نشست مجمع ناشران دفاع مقدس با محوریت بر ایده پردازی در نشر دفاع مقدس با زیرموضوعات مبانی، بینشها و چالشها هول محور نشر در سی و چهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب برگزار شد.
در این نشست احمد شاکری، رحیم مخدومی و مهدی کاموس نویسندگان و منتقدان حوزه دفاع مقدس به گفتوگو پرداختند.
مخدومی به فعالیت ۱۸۰ ناشر فعال در حوزه ادبیات دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه حدود ۴ دهه ناشران دفاع مقدس و بیش از ۳ دهه ناشران خصوصی به این حوزه پیوستند، شاهد نشر ۳۰ هزار کتاب از ابتدای دفاع مقدس تا امروز در این حوزه هستیم.
وی درباره جهانی و ملی شدن برخی از کتب افزود: برخی از کتابها به قدری ضعیف هستند که نمیتوان به آنها گفت کتاب، متأسفانه کتابهایی که در زمره کتابسازیها شمرده میشوند کم نیستند و آثار ضعیف بسیاری در میدان حضور دارند.
احمد شاکری بحث ایدهپردازی را دراز دامن و پیچیده عنوان کرد و افزود: ایدهپردازی به معنای موضوعیابی، کارشناسی موضوعات و اولویت دادن به آنها، برای نشر است. از عوامل مهم دخیل و تعیینکننده در نحوه ایدهپردازی مجموعه ایدهپرداز و نسبت آن با نوع ادبی و گونه ادبی است. نشر به لحاظ رتبی موخر از مراتب قبلی و مقدم بر مراتب بعد از خود است.
وی تفاوت جایگاه نشر در ایده پردازی خاطره و داستان را تشریح کرد و گفت: خاطره نگاری نوعاً مستلزم حمایتهای مادی سفارش دهندگان یا ناشران است. به همین دلیل جایگاه ناشران و نفوذ آنها در ایده پردازی برای خاطرات و خاطره نگاران حائز اهمیت است. در دهه آغازین دفاع مقدس، اول ایدهها از سوی کنشگران دفاع مقدس مطرح میشدند، دوم ایدهها به ناشران عرضه میشدند و سوم ایدهها همان موضوعاتی بودند که نوعاً به واسطه بی پیشینگی از ابداع برخوردار بودند.
مهدی کاموس درباره بوجود آمدن ایدهها گفت: ایدهها از نهادهای نظامی، سیاسی و از دل نگرش اقتصادی بیرون میآیند. مسئله ما در عرصه ایده در دفاع مقدس ایجاد شرایط برای ظهور و بروز آن به خصوص در حوزه فرهنگی است.
وی ایده فرهنگی را توضیح داد: ایده فرهنگی در جامعه، تولید معنی میکند و به پدیده تبدیل میشود. برای مثال شهید مرتضی آوینی در روایت فتح، جنگ را محل تلاقی حق و باطل و بروز تجلی نور خدا میدید و همین که ما صدای راوی را در روایت فتح میشنویم، ایثار و گذشت به یاد ما میآید.
کاموس از اهیمت توجه به ایدهها خبر داد و گفت: ایده اقتصادی وقتی تبدیل به پدیده شود باعث درآمد میشود، همچنین ایده سیاسی معطوف به قدرت است. اگر به ساختارها و ایدههایی که از دل آنها بیرون میآید رسیدگی نشود، درگیر ایدههای شرقی و غربی میشویم.
کاموس به اهمیت فعالیت ناشرهای بزرگ به عنوان یک واحد فرهنگی اشاره کرد و افزود: ایدهها در دو جهت اقتصادی یا ایدئولوژیک حرکت میکنند. مثل حزب کارگر در انگلیس که بیشتر در راستای اقتصاد و سیاست است. مسئله مهم این است که ناشران ایدهپردازی کنند و ساختارهای جامعه مانند ارگانهای نظامی، آموزش و پرورش و ادارات به این موضوع توجه کنند.
پایان پیام/