اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

نویسنده دفاع مقدس: شهید آوینی جنگ را محل تجلی نور خدا می‌دید

نویسنده دفاع مقدس گفت: ایده فرهنگی در جامعه، تولید معنی می‌کند و به پدیده تبدیل می‌شود. برای مثال شهید مرتضی آوینی در روایت فتح، جنگ را محل تلاقی حق و باطل و بروز تجلی نور خدا دید.

نویسنده دفاع مقدس: شهید آوینی جنگ را محل تجلی نور خدا می‌دید

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا نشست مجمع ناشران دفاع مقدس با محوریت بر ایده پردازی در نشر دفاع مقدس با زیرموضوعات مبانی، بینش‌ها و چالش‌ها هول محور نشر در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب برگزار شد.

در این نشست ‌احمد شاکری، رحیم مخدومی و مهدی کاموس نویسندگان و منتقدان حوزه دفاع مقدس به گفت‌وگو پرداختند.

مخدومی به فعالیت ۱۸۰ ناشر فعال در حوزه ادبیات دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه حدود ۴ دهه ناشران دفاع مقدس و بیش از ۳ دهه ناشران خصوصی به این حوزه پیوستند، شاهد نشر ۳۰ هزار کتاب از ابتدای دفاع مقدس تا امروز در این حوزه هستیم.

وی درباره جهانی و ملی شدن برخی از کتب افزود: برخی از کتاب‌ها به قدری ضعیف هستند که نمی‌توان به آنها گفت کتاب، متأسفانه کتاب‌هایی که در زمره کتاب‌سازی‌ها شمرده می‌شوند کم نیستند و آثار ضعیف بسیاری در میدان حضور دارند.

احمد شاکری بحث ایده‌پردازی را دراز دامن و پیچیده عنوان کرد و افزود: ایده‌پردازی به معنای موضوع‌یابی، کارشناسی موضوعات و اولویت دادن به آن‌ها، برای نشر است. از عوامل مهم دخیل و تعیین‌کننده در نحوه ایده‌پردازی مجموعه ایده‌پرداز و نسبت آن با نوع ادبی و گونه ادبی است. نشر به لحاظ رتبی موخر از مراتب قبلی و مقدم بر مراتب بعد از خود است.

وی تفاوت جایگاه نشر در ایده پردازی خاطره و داستان را تشریح کرد و گفت: خاطره نگاری نوعاً مستلزم حمایت‌های مادی سفارش دهندگان یا ناشران است. به همین دلیل جایگاه ناشران و نفوذ آن‌ها در ایده پردازی برای خاطرات و خاطره نگاران حائز اهمیت است. در دهه آغازین دفاع مقدس، اول ایده‌ها از سوی کنشگران دفاع مقدس مطرح می‌شدند، دوم ایده‌ها به ناشران عرضه می‌شدند و سوم ایده‌ها همان موضوعاتی بودند که نوعاً به واسطه بی پیشینگی از ابداع برخوردار بودند.

مهدی کاموس درباره بوجود آمدن ایده‌ها گفت: ایده‌ها از نهادهای نظامی، سیاسی و از دل نگرش اقتصادی بیرون می‌آیند. مسئله ما در عرصه ایده در دفاع مقدس ایجاد شرایط برای ظهور و بروز آن به خصوص در حوزه فرهنگی است.

وی ایده فرهنگی را توضیح داد: ایده فرهنگی در جامعه، تولید معنی می‌کند و به پدیده تبدیل می‌شود. برای مثال شهید مرتضی آوینی در روایت فتح، جنگ را محل تلاقی حق و باطل و بروز تجلی نور خدا می‌دید و همین که ما صدای راوی را در روایت فتح می‌شنویم، ایثار و گذشت به یاد ما می‌آید.

کاموس از اهیمت توجه به ایده‌ها خبر داد و گفت: ایده اقتصادی وقتی تبدیل به پدیده شود باعث درآمد می‌شود، همچنین ایده سیاسی معطوف به قدرت است. اگر به ساختارها و ایده‌هایی که از دل آن‌ها بیرون می‌آید رسیدگی نشود، درگیر ایده‌های شرقی و غربی می‌شویم.

کاموس به اهمیت فعالیت ناشرهای بزرگ به عنوان‌ یک واحد فرهنگی اشاره کرد و افزود: ایده‌ها در دو جهت اقتصادی یا ایدئولوژیک حرکت می‌کنند. مثل حزب کارگر در انگلیس که بیشتر در راستای اقتصاد و سیاست است. مسئله مهم این است که ناشران ایده‌پردازی کنند و ساختارهای جامعه مانند ارگان‌های نظامی، آموزش و پرورش و ادارات به این موضوع توجه کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول