اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

یکپارچه‌سازی اراضی راهکار رشد بهره‌وری و درآمد کشاورزی/ زمین‌های بایر و خشک چطور به اراضی پربهره‌ تبدیل می‌شود

اراضی خُرد و کم‌ آب که سال‌ها در غفلت دولت‌ها از اجرای طرح یکپارچه‌سازی اراضی‌، بی‌بهره و بایر مانده‌اند، امروز در قالب طرح یکپارچه‌سازی بهره‌ور می‌شوند و نه تنها موجب رشد تولید محصولات کشاورزی کشور و افزایش درآمد کشاورز خواهند شد، بلکه در توسعه صنعتی کشور هم مؤثر هستند.

یکپارچه‌سازی اراضی راهکار رشد بهره‌وری و درآمد کشاورزی/ زمین‌های بایر و خشک چطور به اراضی پربهره‌ تبدیل می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در راستای بازدید‌ از طرح‌های تجمیع و یکپارچگی زمین‌های کشاورزی و نیز زمین‌های واگذار شده به طرح‌های بزرگ صنعتی و کشاورزی، جمعی از اصحاب رسانه روز گذشته به استان قزوین سفر کردند.

بازدید از طرح یکپارچه سازی زمین‌های کشاورزی استان قزوین، اولین برنامه خبرنگاران در استان قزوین بود، در این استان زمین‌های کشاورزی با قطعات کوچک که در آن ‌کشاورزی مقرون به صرفه نبود، آب زیادی را مصرف می‌کرد و درواقع بدون کشت رها شده بود، ‌اکنون یکپارچه شده و محصول صادراتی در آن به عمل می‌آید و به گفته کشاورزان منطقه، تولید و درآمد کشاورزان را 2 برابر کرده است.

‌طرح‌های دامداری و صنعتی استان قزوین از دیگر برنامه‌های بازدید خبرنگاران بود؛ در زمین‌های کم بازدهی که امور اراضی به آنها واگذار کرده بود‌ این دامداری‌ها ایجاد شده و ارزش افزوده چند برابر ایجاد کرده بود و در کنار تأثیر در اقتصاد کشور، مردم این استان هم از منافع آن بهره‌مند شده‌اند.

در طرح دامداری استان قزوین برنامه‌ تولید روزانه 400 تن شیر از 10 هزار گاو شیری در دستور کار است.

‌استان قزوین قطب کشاورزی و دامداری در کشور است که با وجود دارا بودن یک درصد از مساحت کشور، 4 درصد کل تولیدات کشاورزی کشور را بر عهده دارد؛ در مجموع 5 میلیون تن در سال انواع محصولات کشاورزی تولید می‌کند و در چندین محصول جایگاه نخست تولید را در کشور دارد.

* اجرای طرح یکپارچه سازی 168 هکتاری زمین کشاورزی در قزوین/کاهش مصرف آب و افزایش درآمد کشاوزران

طرح یکپارچه سازی 168 هکتاری زمین کشاورزی در منطقه آبیک و حدود 10 کیلومتری قزوین اجرا می‌شود؛ 168 هکتار زمین کشاورزی که پیش از این در 8 قطعه مختلف بود تجمیع و یکپارچه شده است، اکنون در این زمین‌ها کاهوی صادراتی کشت شده که با آنچه ما در فروشگاه ها می‌بینیم کاملا متفاوت است کاهوی چند طبقه و حداقل 4 برابر کاهوی معمولی که گفته می‌شود به کشو‌رهای اطراف منطقه صادر می‌شود، ظاهر این کاهو‌ها با کاهوهای معمولی متفاوت است.

کاهوها در بخش های مختلف و با فواصل زمانی 20 روز از هم کشت شده تا بازار به یکباره اشباع نشود و محصول آرام آرام به بازار عرضه شود؛ محسن خیرخواه، مدیرجهاد کشاورزی آبیک، در این‌باره به اصحاب رسانه می‌گوید:‌ این زمین ها آب محدودی دارند و از یک حلقه چاه آبیاری می‌شوند، قبل از یکپارچه سازی، نصف زمین ها کشت نمی شدند حالا به خاطر اینکه مصرف آب به حداقل رسیده است همه زمین ها کشت می‌شود که عایدی آن نصیب کشاورزان و اقتصاد کشور می شود.

وی گفت: علاوه بر کاهو، محصولات دیگری نظیر ذرت و گندم هم در این قطعه تجمیع شده کشت می‌شود که درآمد آن با دوره های قبل اصلا قابل مقایسه نیست.

خیرخواه در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه طرح یکپارچه‌سازی به دلیل موانعی از جمله عدم پذیرش از سوی روستائیان و قانون ارث، ‌‌18 سال اجرایی نمی شد، حال چگونه این مشکلات را برطرف کردید؟ گفت: دولت مشوق هایی را پیش بینی کرده است از جمله آنکه نهاده ارزان و بعضا رایگان به کشاورزان داده می‌شود، در استان قزوین قرار است هر کسی با طرح یکپارچه سازی زمین های کشاورزی همکاری کند راه اندازی کل سیستم آبیاری نوین آنها از هر نوع که باشد رایگان و بدون دریافت هیچ پولی توسط دولت انجام شود و با این کار کشاورزان ترغیب شده اند.

مشاهدات خبرنگار فارس حاکی است که در این زمین‌ها از سیستم آبیاری نواری استفاده شده و رطوبت کافی زمین‌ها نشان می دهد که سیستم آبیاری نوین فعال است و بدون هیچ مشکلی اجرا می شود.

یکی از مالکان این اراضی یکپارچه در ابراهیم‌آباد آبیک به خبرنگار فارس گفت: ‌باورمان نمی شد که آن زمین های متروک و کم بهره به چنین زمین‌های آباد و بهره ور تبدیل شود، الان با همان آب، سطح زمین‌های کشت شده به 2 برابر رسیده و درآمدمان هم چندین برابر شده است.‌

به گفته این کشاورز محصولات این اراضی را در بازار داخلی عرضه می‌‌شود و مازاد آن‌ به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

چند نفری از کشاورزان اطراف هم ‌می‌گفتند که با دیدن عملکرد این زمین‌های تجمیع شده، آنها هم ترغیب شده اند که زمین‌های خود را یکپارچه کنند.

به گفته مسئولانی که در این بازدید خبرنگاران را همراهی می‌کردند، در بخش های دیگری از استان هم نمونه‌های مشابهی وجود دارد که قرار شد در سفرهای استانی دیگر، خبرنگاران از این نمونه‌های موفق یکپارچه‌سازی اراضی و افزایش بهره‌وری، بازدید کنند.

طرح یکپارچه سازی اراضی که 18 سال در دولت های پیشین اجرا نشده بود اکنون در دولت سیزدهم کلید خورده است به گفته کارشناسان اجرای این طرح عملکرد تولید را بیشتر و درآمد کشاورزان را افزایش می‌دهد زیرا انجام مکانیزاسیون کشاورزی در زمین های بزرگ مقدور است.

‌تولید 400 تن شیر از 10 هزار رأس دام و اشتغال‌ مستقیم 500 نفر‌ 

‌دامداری با 10 هزار راس دام، پروژه‌ دیگری بود که اصحاب رسانه در قزوین از آن بازدید کردند، زمین‌ دامداری دشت سبز آران ‌106 هکتار مساحت داشت و آن را‌ اداره امور اراضی استان قزوین به آنها داده است.

اداره امور اراضی‌ استان قزوین، معتقد است که واگذاری زمین‌های کم بهره به طرح‌های کشاورزی و یا صنعتی استان، توانسته است ارزش افزوده زیادی ایجاد کند؛ به عنوان نمونه در این زمین 106 هکتاری و زمین های اطراف آن کشت و کاری وجود نداشته است، مشکل آب و خاک هر دو وجود دارد و قرار است این شرکت کار چند منظوره کشاورزی، دامداری و صنعتی انجام دهد در واقع این زمینی که از آن هیچ استفاده ای نمی‌‌شود به طرح پربازده تبدیل می‌شود.

وارد محدوده طرح که می‌شویم ساختمانی به چشم می‌اید که فونداسیون آن تکمیل شده و بخشی از دیوارهای آن هم کار شده است، اما برای تکمیل‌، زمان زیادی لازم دارد، مسئول این دامداری، به خبرنگار فارس می‌گوید: در نیمه دوم امسال و نهایتا نیمه اول سال آینده تلیسه‌ریزی خواهد شد؛ پیشرفت کار 30 تا 35 درصد است، کار اصلی انجام شده و بقیه کار با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

به گفته سعید صالحی‌ این زمین به مساحت 106 هکتار سال 1400 واگذار شده و اردیبهشت سال گذشته کار‌ آغاز شده است، 80 سالن برای تلیسه ریزی آماده شده است‌

وی می‌گوید: قرار است 10 هزار گاو شیری در این دامداری نگهداری شود که 400 تن در روز شیر تولید خواهد کرد در حالی که تولید شیر استان قزوین 2000 تن است و به سرانه مصرف استان و کشور اضافه خواهد شد؛ این طرح 500 نفر اشتغالزایی مستقیم دارد.‌

این شرکت در نظر دارد که طرح‌های درختکاری و کشت علوفه را هم برای تکمیل زنجیره تولید اجرا کند که آبیاری آنها از پساب استفاده خواهد شد؛ این طرح با سرمایه گذاری 2 هزار میلیارد تومانی توسط یک سرمایه گذار شروع شده اما مدیرعامل این شرکت از کمبود سرمایه می‌گفت و‌ خواستار همکاری بانک کشاورزی برای تامین سرمایه این دامداری بود.

تولید تسمه خودرو و ماشین آلات کشاورزی برای اولین بار در ایران

شرکت تولیدکننده تسمه انواع خودرو و ماشین آلات کشاورزی، از دیگر شرکت‌هایی بود که اصحاب رسانه در سفر یک روزه خود به استان قزوین، از آن بازدید کردند، به گفته مسئولان شرکت کاسپین، ‌این کارخانه نخستین کارخانه ای است که در کشور تسمه تولید‌ و نیاز کارخانه‌های ماشین سازی داخل را تامین می‌کند که علاوه بر آن در اسفند‌ سال جاری یک محموله به کشور امارات صادر شد.

‌زمین این کارخانه هم 500 هکتار است که امور اراضی کشاورزی استان، واگذار کرده است.

آنطور که عضو هیئت مدیره این شرکت می‌گوید: در تولیدات تسمه بیش از 70 نوع ماده شیمایی از جمله پلیمر استفاده می‌شود و راه‌اندازی این کارخانه توانسته است از خروج ارز از کشور جلوگیری کند.

‌سفر یک روزه اصحاب رسانه به استان قزوین تا اوایل شب ادامه داشت، بازدید دیروز این موضوع را در ذهن تداعی می‌کند که چگونه با تفکر و تعقل، می‌توان زمین بدونِ آب را کشتِ موفق کرد، یا این زمین‌های کم‌بهره را برای مصارفی دیگر نظیر دامداری یا موارد صنعتی اختصاص داد؛ ‌خلقت خداوند همه جوره قابل استفاده است، اگر زمینی برای کار کشاورزی مناسب نیست، حتما می‌توان برای کار دیگری به کار گرفت‌؛ ‌مرحوم پروفسور پرویز کردوانی، کویرشناس معروف، می‌گفت:«کویری که ما فکر می‌کنیم هیچ استفاده‌ای ندارد، فقط از محل‌ گردشگری آن، می توان هزاران میلیارد عایدی برای کشور تولید کرد».

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول