اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

راه‌اندازی نخستین کارخانه تولید آرد کامل کشور در استان مرکزی/ نهضت احیا و ترویج نان کامل موفق بود

با مصوبه شورای سیاست‌گذاری نهضت احیا و ترویج نان کامل، این نهضت از اواخر سال گذشته در استان مرکزی کلید خورد و تاکنون 70 نانوایی پخت نان کامل را محقق کرده‌اند.

راه‌اندازی نخستین کارخانه تولید آرد کامل کشور در استان مرکزی/ نهضت احیا و ترویج نان کامل موفق بود

خبرگزاری فارس، اراک، گره خوردن کیفیت نان با اقتصاد واحدهای نانوایی، هدر رفت و ضایعات کالا در فرآیند تولید تا مصرف گندم (از مزرعه تا سفره)، گرایش بخش عمده‌ای از مردم به نان‌های سفید و نقش برخی از خبازان در تقویت این جریان، مشکلات گوارشی و فیزیولوژیک ناشی از مصرف نان‌های تهی از عناصر غذایی مورد انتظار از آرد کامل، موجب شد تا نهضت احیا و ترویج نان کامل در استان مرکزی اجرایی شود.

 این نهضت با هدف ارتقای جایگاه نان در سبد غذایی خانوار با رویکرد افزایش ۷۰ درصدی تعداد کل خبازان و میزان نان‌های تولیدی در استان با آرد کامل و سبوس‌دار در استان اجرایی شده است و تغییر در روش تولید آرد و پخت نان با هدف احیای نان‌های سنتی با روش‌های نوین در دستور کار است.

در این راستا دبیرخانه مردمی نهضت احیا و ترویج نان کامل با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی ربط، صدا وسیما، سازمان‌های مردم نهاد با برگزاری یک رویداد اجتماعی راه اندازی شد و در گام اول تغییر در روش تولید آرد و پخت نان با هدف احیای نان های سنتی با روشهای نوین در دستور کار قرار گرفت تا در نهایت مصرف کنندگان از خواص گندم این دانه الهی بیشتر بهره مند شوند.

همچنین از ظرفیت کارخانجات تولید آرد استان برای تولید آرد کامل بهره گرفته شد.

 تولید نان کاملِ سبوس‌دار در حدود ۷۰ نانوایی استان عملیاتی شد

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به نتایج اجرای این طرح طی چند ماه گذشته گفت: افزایش کیفیت و ظرفیت تولید آرد و پویش نان کامل در راستای ارتقای جایگاه نان در سبد غذایی خانوار (با رویکرد ارتقای ۷۰ درصدی توان تولیدی کارخانجات آرد استان و توسعه نانوایی‌ها با پخت نان کامل) و  فرهنگ سازی و نهادینه کردن استفاده از نان کامل از مهم‌ترین نتایج اجرای این طرح در این مدت به شمار می‌رود.

غلامرضا ملکی استقبال قابل توجه نانوایی‌های استان جهت تولید نان کامل و استقبال مردم جهت خرید و استفاده از این نان برقرای سلامت و امنیت غذایی در جامعه را از دیگر نتایج اجرای این طرح برشمرد و گفت: هم اکنون تولید نان کاملِ سبوس‌دار در حدود ۷۰ نانوایی استان عملیاتی شده است.

وی تصریح کرد: به منظور اجرای این طرح نخستین و تنها کارخانه بزرگ تولید آرد کامل کشور با فناوری بومی و استاندارد در استان راه‌اندازی شد. 

 به منظور اجرای این طرح نخستین و تنها کارخانه بزرگ تولید آرد کامل کشور با فناوری بومی و استاندارد در استان راه ‌اندازی شد

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: ماهانه ۱۲ هزار تن آرد در یک‌هزار و ۵۷۲ واحد نانوایی به مصرف می‌رسد که آرد مورد نیاز برای تولید نان کامل ماهانه ۲۰۰ تن است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از تامین ۱۴ هزار تن گندم مورد نیاز استان از طرق واردات خبر داد و بیان کرد: قرار است به منظور افزایش کیفیت گندم ۱۸ هزار تن گندم ۳ هزار تن گندم خارجی و ۱۵ هزار تن داخلی برای مخلوط کردن با گندم تولیدی استان تامین شود که ۱۴ هزار تن آن تاکنون محقق شده است.

به گزارش فارس، کاهش قند و چربی خون، پیشگیری از سوء تغذیه، پیشگیری از افزایش وزن و چاقی، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، پیشگیری از سرطان دستگاه گوارش به ویژه روده بزرگ به دلیل فیبر بالا، جلوگیری از جذب اسیدهای صفراوی و پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دو، از دیگر مزایای استفاده از مصرف نان کامل است.

سبوس نان باعث جلوگیری از یبوست می‌شود؛ همچنین سبوس از مواد غذایی مورد نیاز باکتری‌های روده است که علیه بیماری‌های میکروبی روده عمل می‌کند و سیستم ایمنی بدن را نیز فعال می‌کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول