اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

امام جمعه قزوین: عالمی که به خدا متصل نباشد راه به جایی نمی‌برد

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه قزوین در همایش تجلیل از اساتید برتر دانشگاه‌های استان گفت: عالمی که به خدا متصل نباشد راه به جایی نمی‌برد.

امام جمعه قزوین: عالمی که به خدا متصل نباشد راه به جایی نمی‌برد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در همایش تجلیل از اساتید برتر دانشگاه‌های استان قزوین که در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: ما وقتی به قرآن نگاه می‌کنیم می‌بینیم قرآن کریم عالم را مدرسه و خدا را معلم این مدرسه ترسیم می‌کند، قرآن نیز کتاب این مدرسه است، انسان هم دانش‌آموز و دانشجوی این مدرسه به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: چقدر تماشایی است که در عالم هستی در میان همه مکتب‌ها و فرهنگ‌ها، قرآن تنها فرهنگی است که کلاس اول وحی آن با «إقرا» در سوره علق شروع می‌شود، این کلمه یعنی خواندن مربوط به مدرسه و محل آموزش، یادگیری و فراگیری است.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: همچنین بعد از اینکه می‌گوید بخوان، می‌گوییم ما پیرامون چه چیزی باید بخوانیم؟ حواسمان باید به چه چیزی باشد؟ می‌فرماید نام پروردگارت را بخوان، آن کسی که اکرم است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خدا خیلی اوصاف دارد اما در اولین ملاقات خود با انسان، یعنی در جلسه معارفه بین انسان و خدا، وقتی می‌خواهد بگوید من چه کسی هستم، می‌گوید من «رب اکرم» هستم، به ما نیز می‌گوید «و لقد کرمنا بنی آدم»، یعنی خدا می‌گوید من و شما آدم‌ها با هم رفاقت دیرینه داریم و جنسمان با هم جور در می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: کتاب این مدرسه نیز با ساختار کرامت است، هر آیه قرآن کریمه است، جان ما از هر آیه‌ای غافل بماند، کمبود کرامت در ما به وجود می‌آید، وقتی آیات قرآن در جان ما نفوذ می‌کنند از ما انسان کریم می‌سازند، در نهایت نیز همه آیات دست به دست هم می‌دهند تا ما متقی شویم.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: خداوند در اولین آیاتی که نازل شد خودش را معلم معرفی کرد و سپس فرمود به پیامبر (ص) آموختم چیزهایی را که اگر من به او نمی‌آموختم، با گذر زمان و با تجربه شخصی نمی‌آموخت، خدا به پیامبر (ص) می‌فرماید من چیزهایی را به تو آموختم که تو آن کسی نبودی که به آن‌ها برسی، اگر هزاران سال هم می‌گذشت کسی به آموزه‌های قرآنی و دینی نمی‌رسد و این‌ها فقط از طریق وحی میسر شد.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خداوند در ادامه فرمود این پیغمبر که در مکتب خدا معلمی را آموخته است، به شما مردم چیزهایی را می‌آموزد که اگر او آن‌ها را نیاموزد، کار شما نیست که به این چیزها برسید، حتی اگر میلیون‌ها سال از عمر بشریت سپری شود باز هم به آن موارد نخواهد رسید.

وی یادآور شد: علم نور است، خداوند در آیه 35 سوره مبارکه نور فرمود خدا نور آسمان‌ها و زمین است، در اواخر آیه نیز فرمود هر کس لیاقت و شایستگی داشته باشد خدا او را با نور خود هدایت می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خداوند در ادامه این آیات از قرآن، خاندان عصمت و طهارت و ائمه (ع) سخن به میان آورد، و در نهایت در آیه 40 سوره مبارکه نور فرمود همه نورها از خدا نشأت می‌گیرد، هر کس از اهل بیت (ع) و قرآن بهره نبرد، هر کس را خدا نورانی نکند، هر کس را خدا عالم نکند، علمش نور ندارد، لذا خیلی‌ها علم داشتند اما گمراه بودند، علم داشتند ولی راه به جایی نبردند.

آیت‌الله عابدینی افزود: امیرالمؤمنین (ع) در خطبه 87 نهج‌البلاغه فرمود عالمانی که وصل به نور الهی نیستند، عالمانی که وصل به اهل بیت (ع) و قرآن نیستند، صورت‌شان مانند صورت انسان و قلبشان مانند قلب حیوان است، این‌ها مثل مرده متحرک هستند.

وی عنوان کرد: استاد مطهری این اتصال به قرآن را به‌صورت جدی داشته‌اند، در فرمایشات رهبر معظم انقلاب شنیدیم که شهید مطهری هر روز سهمی برای قرائت قرآن داشتند، آیت‌الله باریک‌بین نیز می‌فرمودند شهید مطهری را به قزوین برای سخنرانی دعوت کرده بودیم، شب‌ها قبل از خواب قرآن را باز می‌کردند و مقداری قرآن می‌خواندند.

امام جمعه قزوین بیان کرد: اگر کسی با قرآن زندگی کند، خوابش هم بطالت عمر نیست بلکه دانشگاه ساکت و صامت است، شهید مطهری همچنین توسط استاد خود یعنی مرحوم آمیرزا علی شیرازی پیوندی ناگسستنی با نهج‌البلاغه پیدا کرد، همچنین این عالم بزرگوار از همه منابع نور از قبیل تهجد و ذکر بهره‌مند بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: کتاب‌های اندیشمندان زیادی را می‌خوانیم که عقل انسان در مقابله ادلّه آن‌ها ساکت می‌شود اما دل انسان راضی نمی‌شود، برخی از معارف نورانی عرفانی را نیز مطالعه می‌کنیم که دل خوشحال و راضی می‌شود اما عقل توجیه نمی‌شود، آثار شهید مطهری را که مطالعه می‌کنیم هم عقلمان تسلیم می‌شود و هم قلبمان راضی می‌شود، به همین دلیل است که هر وقت این معارف نورانی را می‌خوانیم برایمان تازگی دارد، حتی اگر تکراری باشند هم به دلمان می‌نشینند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول