اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

وزیر دفاع چین: روابط نظامی با پاکستان باید توسعه یابد

وزیر دفاع چین در دیدار با فرمانده نیروی دریایی پاکستان در پکن، تقویت روابط نظامی دو کشور را خواستار شد.

وزیر دفاع چین: روابط نظامی با پاکستان باید توسعه یابد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «امجد خان نیازی» فرمانده نیروی دریایی پاکستان که برای سفر رسمی به پکن سفر کرده، با «لی شانگفو» وزیر دفاع چین دیدار دو جانبه ترتیب داده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «شینهوا» و دیگر رسانه‌های چین، وزیر دفاع این کشور طی دیدار با این مقام ارشد پاکستانی درباره روابط دو کشور به ویژه روابط نظامی اظهارنظر کرد.

وزیر دفاع چین گفت که روابط بین ارتش‌های دو کشور بخش مهمی از روابط چین و پاکستان را تشکیل می‌دهد و همکاری پکن و اسلام آباد در زمینه‌های مختلف به ویژه در حوزه نیروی دریایی به نتایج خوبی رسیده است.

لی شانگفو در دیدار با امجد خان نیازی اعلام کرد، ارتش‌های چین و پاکستان باید زمینه‌های مراودات جدید را گسترش دهند، نقاط برجسته همکاری جدید ایجاد و برای حفظ منافع امنیتی هر دو کشور و منطقه با یکدیگر همکاری کنند.

فرمانده نیروی دریایی پاکستان در دیدار با وزیر دفاع چین اعلام کرد که نیروی دریایی پاکستان مایل به ایجاد مکانیسم همکاری نزدیک‌تر با نیروی دریایی چین است.

به گفته امجد خان نیازی، نیروی دریایی پاکستان خواهان تقویت بیش از پیش مراودات و همکاری عملگرایانه با نیروی دریایی چین و همکاری مشترک برای حفاظت از ثبات و امنیت منطقه است.

سفر این مقام ارشد نظامی اسلام آباد به پکن در پاسخ به سفر ماه آوریل «ژانگ یوشیا» قائم مقام کمیسیون مرکزی ارتش چین به پاکستان صورت گرفت. یوشیا در جریان این سفر گفته بود که ارتش چین خواهان تقویت و توسعه همکاری با ارتش پاکستان است.

برخی رسانه‌های غربی با اشاره به دیدد و بازدیدهای مقام‌های ارشد نظامی پاکستان و چین از پایتخت‌های دو کشور، آن را به تنش‌های مشترک هر دو کشور با هند مرتبط کردند.

در گزارش وبگاه نظامی «تی‌وی‌پی ورلد» لهستان به بندر گوادر  پاکستان اشاره شده و در این باره آمده است: «چین تاکنون فاش نکرده است که آیا به دنبال دسترسی نظامی به بندر گوادر پاکستان بوده است یا خیر؛ بندری که با حمایت مالی چین ساخته شده است».

این رسانه غربی ادامه داد: «پیش از این، پنتاگون پاکستان را به عنوان مکان احتمالی برای یک پایگاه نظامی چین در آینده شناسایی کرده بود که (بندر) گوادر به عنوام مکان احتمالی آن در نظر گرفته می‌شد».

«تی‌وی‌پی ورلد» افزود: «هر نشانه‌ای از تحقق این اتفاق می‌تواند نگرانی دهلی نو را از افزایش اتحاد نظامی چین و دارایی‌های خود در حیاط خلوت خود افزایش دهد».

طی سال‌های اخیر همواره تحرکات نظامی چین در مناطق همجوار با هند، با واکنش مقام‌های دهلی نو مواجه شده است. در سال ۲۰۲۲، بازدید یک کشتی نظامی چین در بندر راهبردی سریلانکا، ابراز نگرانی شدید هند را به دنبال داشت. در سال ۲۰۱۴ هم هند به شدت از سریلانکا به دلیل لنگر انداختن یک ناو جنگی و زیردریایی چین عصبانی شده بود.

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول