اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

حرکت به سمت کیفی‌سازی فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در نشست معاونان فرهنگی واحدهای جهاد دانشگاهی تاکید کرد: در صدد هستیم فعالیت‌های جهاد را به سمت کیفی‌سازی ببریم و یک بازسازی جدید انجام دهیم.

حرکت به سمت کیفی‌سازی فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری  فارس به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، علیرضا کلانتر مهرجردی، در نشست معاونان فرهنگی واحدهای جهاد دانشگاهی استان تهران با بیان اینکه ما در حوزه فرهنگی امروز با شرایط ویژه مواجه هستیم، گفت: این شرایط ویژه هم در کشور و هم در جهاد دانشگاهی و هم در همه نهادهای فرهنگی وجود دارد.

وی با بیان اینکه قله این شرایط را مقام معظم رهبری تبیین می‌کنند، گفت: ضروری است که همه نهادها به یک بازسازی فرهنگی روی بیاورند. ترجمان این موضوع این است که هر فردی که بر کرسی فعالیت‌های فرهنگی تکیه زده، به اشکال مختلف می‌تواند این کار را انجام دهد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خاطر نشان کرد: در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی احساس کردیم که در سه حوزه فعالیت‌های فرهنگی جهاد، فرآیندهای فعلی جهاد و ساختار می‌توانیم در این زمینه اقدام کنیم.

وی ضمن اشاره به اینکه عموماً وقتی توقع تغییر در یک ساختار مطرح می‌شود، یکی از راه‌ها تغییر ساختار است، ادامه داد: راه دیگر این است که هر یک از فعالیت‌ها را مورد رصد قرار دهیم و به سمت بازسازی ساختار برویم. مراد مقام معظم رهبری از تغییر ساختار، همین موضوع است.

کلانتر مهرجردی خاطر نشان کرد: در حوزه اصلاح فعالیت‌های فرهنگی، اقداماتی را شروع کردیم و درصدد این هستیم که فعالیت‌های جهاد دانشگاهی را به سمت کیفی‌سازی ببریم و یک بازسازی جدید انجام دهیم.

وی با اشاره به نگاه مسلمی نائینی رئیس جهاددانشگاهی در خصوص فعالیت‌های فرهنگی گفت: نگاه رئیس جهاددانشگاهی این است که اگر می‌خواهیم فعالیت فرهنگی انجام دهیم، باید در مجموعه جهاددانشگاهی انجام دهیم. اگر دانشجو داریم و فعالیت آموزشی داریم، باید فعالیت‌های فرهنگی درخور نیز در قالب آن انجام دهیم. اگر در حوزه پژوهش فعالیتی انجام می‌دهیم، برای آن‌هایی که قابلیتش را دارد، پیوست فرهنگی تعریف کنیم.

وی ادامه داد: توجه به عیال جهاددانشگاهی نیز اهمیت دارد؛ اگر نوری قرار است بتابد، باید بر جهاد و جهادگران بتابد و در فعالیت‌های فرهنگی، جهادگران و خانواده‌های آن‌ها را مورد توجه قرار دهیم.

کلانتر مهرجردی خاطر نشان کرد: در استان تهران با شرایط ویژه مواجه هستیم. جهاددانشگاهی مزیت‌هایی در استان تهران دارد؛ برای مثال ۱۲ مرکز جهاد دانشگاهی در تهران وجود دارد که می‌توانند قرارگاه فرهنگی باشند. شرایط تهران، هم فرصت و هم تهدید است. ۱۵ میلیون جمعیت در استان تهران وجود دارد و می‌توانیم استان تهران را به مثابه یک ظرفیت ببینیم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ضمن اشاره به اینکه گردهمایی معاونین فرهنگی از قبل وجود داشته ولی ادامه نیافته است، گفت: به دنبال آن هستیم که به شکل تخصصی قرارگاه فرهنگی را شکل دهیم و تشکیل این قرارگاه را جدی‌تر پیگیری کنیم و در فعالیت‌های فرهنگی، ذی‌نفعان را به صورت تخصصی درگیر کنیم تا فعل جریان‌سازی فرهنگی اتفاق بیفتد.

*  تمدن‌سازی، دو عنصر مهم تولید فکر و اندیشه و پرورش انسان است

کلانتر مهرجردی با اشاره به ضرورت تمدن‌سازی گفت: یکی از مسیرهای جدی پیش روی ما، تمدن‌سازی نوین است. افق پیش روی ما، تمدن‌سازی است و این لوازمی نیاز دارد. در تمدن‌سازی، دو عنصر مهم؛ تولید فکر و اندیشه و پرورش انسان است.

وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری که ساختار فرهنگی نیازمند تحول اساسی و انقلابی است، گفت: برای این تحول باید به اسناد بالادستی از جمله بیانیه گام دوم توجه داشت. همچنین توجه به تحولات نیز ضرورت دارد. یکی از این تحولات، تغییرات دولت است. البته دولت سیزدهم در گفتمان فرهنگی خود تاخیر دارد، ولی در صحبت‌های رئیس جمهور و متولیان فرهنگی دولت چند موضوع وجود دارد که باید به آنها توجه داشت.

کلانتر مهرجردی با اشاره به مهم‌ترین موضوعات مورد توجه دولت گفت: مهم‌ترین موضوعات شامل مسأله اشتغال و بیکاری جوانان، ریشه‌کنی فقر، ضعف در شایستگی مدیریت نهادها، مشارکت مردم، مهاجرت است. براساس بیانیه گام دوم انقلاب، همچنین اسناد و رویکرد دولت سیزدهم، در اوایل سال جدید نامه‌ای به مراکز مختلف ارسال و سیاست‌ها را ابلاغ کردیم و در دستور کار قرار دادیم.

وی تاکید کرد: یکی از رویکردها این است که به عیال فرهنگی از جمله دانشجویان، پژوهش‌ها و خانواده‌های جهادگران توجه داشته باشیم. بر همین اساس احکامی در ۵ محور «مقابله با غرب‌زدگی و انحراف در چارچوب سیاست‌های فرهنگی»، «الگوی سبک زندگی دانشجویی»، «طرح راهبردی حلقه‌های میانی دانشجویی»، «تاسیس مرکز جوانی جمعیت و خانواده» و «شبکه ملی مطالعه دانشجویان ایران» ابلاغ شده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول