اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«عشق آباد» میزبان رایزنی‌های سیاسی ترکمنستان و قطر

به ریاست معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان با حضور وزیر مشاور امور خارجه قطر در عشق آباد رایزنی‌های سیاسی نهادهای دیپلماتیک دو کشور برگزار شد.

«عشق آباد» میزبان رایزنی‌های سیاسی ترکمنستان و قطر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، به ریاست «بردینیاز میاتی‌اف»»، معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان و «سلطان بن سعد المرعکی»، وزیر مشاور امور خارجه قطر  رایزنی هئیت‌های نهادهای دیپلماتیک دو کشور برگزار شد.

در جریان این مذاکرات، طیف گسترده‌ای از موضوعات سیاسی و دیپلماتیک، تجاری و اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه بین دو کشور بررسی شد.

بنابر تاکید دو طرف، نتایج سفر دولتی رئیس جمهور ترکمنستان به قطر در 19-20 مارس سال جاری، از جمله افتتاح رسمی سفارت ترکمنستان در دوحه، گواه بر سطح بالای روابط بین دو کشور است.

طرف ترکمن خاطرنشان کرد: تعامل دو کشور در چارچوب سازمان‌های معتبر بین‌المللی فرصت‌های زیادی را برای توسعه روابط سیاسی دوجانبه باز می‌کند.

در این راستا، به طور جداگانه تاکید شد که مشارکت ترکمنستان و قطر در چارچوب سازمان ملل متحد و ساختارهای ویژه آن در سطح بالای قرار دارد.

طی این مذاکرات مسائل مربوط به گسترش بیشتر چارچوب قانونی همکاری دو کشور بررسی و به توفقات حاصل شده در نتیجه دیدارهای سطوح بالا و عالی و همچنین اجرای اسناد منعقد شده دوجانبه توجه ویژه شد.

دیپلمات‌های دو کشور در بخش دیگری به وجود فرصت‌های بزرگ برای توسعه همکاری‌های تجاری و اقصتادی بین دو کشور اشاره و در این زمینه بر اهمیت فعالیت کمیسیون مشترک بین‌دولتی همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور اشاره کردند.

دو طرف همچنین در خصوص مشارکت ترکمنستان در نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی مانند «اکسپو-2023» که در قطر بگراز می‌شود، تبادل نظر کردند.

نشست در زمینه افغانستان که روزهای 1-2 مه سال جاری در قطر برگزار شد و ترکمنستان در کار آن شرکت کرد،  از جمله دیگر موضوعات مورد بحث و دو طرف به شمار می‌رود.

دو طرف ضمن اشاره به ابتکارات ترکمنستان برای حل و فصل صلح‌آمیز مسئله افغانستان در خصوص گسترش فرصت‌ها در زمینه ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان توافق کردند.

گسترش مداوم روابط فرهنگی و انسانی یکی از زمینه‌های مهم همکاری ترکمنستان و قطر به شمار می رود و در این راستا، بین دو طرف در مورد برگزاری رویدادهای مشترک علمی، فرهنگی و رسانه‌ای توافق و بر اهمیت توسعه روابط ورزشی از جمله در زمینه‌های مانند فرهنگ تربیت بدنی و پرورش اسب‌ تاکید شد.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول