اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

روزی به‌نام شیراز، شهر ناز و مظهر راز و نیاز

عطر بهار نارنج از درختان تنیده در همش، باغ‌های سرسبز و مصفایش، آب و هوای مطبوع و دلنشینش بدون شک اردیبهشت شیراز را این‌چنین دل‌انگیز کرده است‌.

روزی به‌نام شیراز، شهر ناز و مظهر راز و نیاز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، اردیبهشت که از راه می‌رسد شیراز جان دوباره می‌گیرد، قدم زدن در کوچه و خیابانش صفای دیگری دارد، عطر دل‌انگیز بهار نارنجش انسان را سرمست می‌کند و شادی از در و دیوارش فرو می‌ریزد. 

اردیبهش که به نیمه می‌رسد نام شیراز در تقویم می‌درخشد و شهرت جهانی این شهر را دو چندان می‌کند. 

آری اینجا شیراز، شهر ناز و دیار خواجه اهل راز، شهر سروناز و باغ‌های سرفراز، بهار که می‌شود عطر و بوی دیگری دارد. 

از باغ‌های سرسبز و زیبایش چون باغ ارم، جهان‌نما، عفیف‌آباد و ... که بگذریم سخن از قدمت دیرینه و اثار گرانبهای تاریخی‌اش چون تخت جمشید و موزه‌های خاطره‌انگیز و خانه‌های تاریخی‌اش بسیار است. 

از لهجه شیرین تا کلم‌پلویی که هیچ‌کجا مثلش نیست

لهجه شیرین مردمانش، شهرت مهمان‌نوازی اهالی این دیار کهن، سوغات ترش و شیرین از ابلیمو و عرقیات و فالوده و بستنی گرفته تا کلم پلو و سالاد شیرازی که نظیرش هیچ کجا پیدا نمی‌شود‌. 

ارامگاه حافظ و سعدی‌اش این روزها جذابیت دیگری دارد و دلت لک می‌زند تا ساعت‌ها در این هوای مصفا نفس بکشی و حافظ بخوانی و سعدی بشنوی. 

سال ۱۳۸۱ بود که برای نخستین‌ بار به پیشنهاد شورای اسلامی شهر شیراز اختصاص روزی به نام "شیراز" در قالب یک لایحه به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شد و با موافقت مجلس، پانزدهم اردیبهشت‌ماه به نام روز شیراز در تقویم ملی ایران به ثبت رسید تا زیبایی‌های این شهر رمزآلود را دوچندان کند. 

بدون شک روز و هفته شیراز روزی بزرگ و مقدمه رخدادی بزرگ‌تر است تا اتفاقات شگرفی را رقم بزند، این روز ظرفیتی بالاتر از حد تصور است تا بتوان از ان برای رقم زدن کارهای بزرگ برای معرفی این شهر تاریخی، فرهنگی، هنری، مذهبی، ادبی و گردشگری را بیش از پیش به جهانیان معرفی کرد و از آن برندی ساخت که در دنیا قابل بیان باشد، باشد که این روز و هفته را بیش از این ارج نهیم و برای بزرگ تر شدن شیراز قدپ‌های مدثرتری برداریم، شاید فرصتی که امروز در اختیار ماست تکرار نداشته باشد.

پایان پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول