اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

بلاتکلیفی ۹ ساله پروژه مسکونی سبحان ۲ قرچک/ علت عدم عرضه ۱۱۰۰ واحد به بازار مسکن چیست؟

9 سال از تکمیل پروژه مسکونی سبحان 2 قرچک می‌گذرد اما کماکان حتی یک واحد به بازار مسکن عرضه نشده است، یکی از مواردی که از عرضه این واحدها جلوگیری کرده موضوع استحکام این پروژه می‌باشد، معاون استاندار تهران می‌گوید: «واحدهایی که ایمنی آنها مورد تایید است باید به بازار عرضه شود» اما علیرغم اظهار نظر نظام مهندسی، مسئولان استان در این خصوص جمع‌بندی نهایی خود را اعلام نکرده‌اند.

بلاتکلیفی ۹ ساله پروژه مسکونی سبحان ۲ قرچک/ علت عدم عرضه ۱۱۰۰ واحد به بازار مسکن چیست؟

خبرگزاری فارس- تهران، علی یعقوبی اعظم: پروژه مسکونی سبحان ۲ از سال ۸۲ در قرچک کلنگ زنی و در سال ۹۳ فرآیند ساخت آن تکمیل شده بود، این مجتمع مسکونی به یکی از موسسات مالی اعتباری تعلق دارد که پس از انحلال از سوی بانک مرکزی، تمام اموال آن توقیف شد تا بدهی‌های آن به بانک مرکزی پرداخت شود ولی برخی از مشکلات از جمله تامین نشدن سرانه‌های مورد نیاز، دریافت نکردن پایان کار از سوی شهرداری و مشخص نشدن وضعیت بدهی‌ها باعث شده تا حتی یک واحد از این مجتمع مسکونی واگذار نشود.

راه و شهرسازی: درگیر آزمایشگاه خاک و پی هستیم! 

خلیل محبت خواه مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان تهران در خصوص عدم تحویل به موقع واحدها مطابق دستور رئیس جمهور به خبرنگار فارس گفت: قیمت‌گذاری این واحدها انجام شده‌ است اما معاونت مسکن طی نامه‌ای درخواست کرده که به جهت عدم استفاده از این واحدها طی این سال‌ها ایمنی آن بررسی شود.

وی تاکید کرد: در این جهت مرکز تحقیقات مسکن و نظام مهندسی در حال آزمایش‌های ژئوتکنیک هستند که با مشخص شدن نتیجه اقدامات بعدی انجام می‌شود.

نظام مهندسی: نشست،‌ ترک و رطوبت در برخی واحدها مشاهده شد/ ارسال نتیجه آزمایش‌ها به اداره راه و شهرسازی استان تهران

در این خصوص مجید نوری جهان، سرپرست معاونت امور دفاتر نمایندگی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تهران در خصوص پروژه سبحان قرچک اظهار کرد: کارشناسان دستگاه‌های متولی (بانک مرکزی، بانک مسکن، وزارت راه و شهرسازی) به سازمان نظام مهندسی اعلام کردند که استحکام و ایمنی بنای واحدها قابل قبول نیست که به همین جهت، رئیس سازمان نظام مهندسی دستور بررسی‌های تخصصی و بازرسی ساختمان‌های پروژه سبحان را به ما دادند.

وی ادامه داد: بعد از این دستور، بازرسان سازمان نظام مهندسی در اسفندماه ۱۴۰۱ تمام بلوک‌ها را بررسی و گزارشی از وضعیت استحکام ساختمان‌ها تهیه کردند.

سرپرست معاونت امور دفاتر نمایندگی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ابراز کرد: عمده مشکلاتی که پس از بازرسی از ساختمان‌ها مشخص شد، بحث خاک آنجا بود که باعث نشست ساختمان‌ها شده بود؛ خاک برخی بلوک‌ها از جنس رس بود و استحکام برخی بلوک‌ها نیز در اثر نفوذ رطوبت در زیر پی، کاهش یافته بود.

نوری جهان تشریح کرد: همچنین ترک‌هایی در دیوارهای غربی برخی بلوک‌ها ایجاد شده بود، با این وجود نتایج بررسی‌ها، برای اداره کل راه و شهرسازی ارسال شد که در این رابطه، تایید ایمن بودن یا نبودن سازه‌ها در حیطه‌کاری سازمان نظام مهندسی نیست.

وی ادامه داد: پروژه معروف به سبحان قرچک شامل ۱۰۵ بلوک مسکونی و ۱۱۵۲ واحد مسکونی و ۵۲ واحد تجاری است که هر بلوک یک زیر زمین و 4 طبقه مسکونی دارد.

یک مهندس عمران و کارشناس حوزه ساخت و ساز به خبرنگار فارس گفت: به طور عادی اگر به صورت بلند مدت از یک ساختمان استفاده نشود برخی خرابی‌های جزئی مانند تخریب رنگ ساختمان، شیشه و.. ممکن است اتفاق بیفتد، ولی تخریب‌هایی مانند نشست یا ترک در ساختمان قطعا به دلیل بلااستفاده بودن نخواهد بود.

وی گفت: در پروژه هایی با این مشکلات احتمال عدم کار کارشناسی در قبل از ساخت و عدم مهندسی‌سازی در حین ساخت پروژه وجود دارد.

معاون استاندار تهران: واحدهای ناایمن باید مستحکم شوند/ بانک واحدهای ایمن را به بازار عرضه کند

میرمحمد غراوی سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران در خصوص این پروژه به خبرنگار فارس گفت: اشکالی نظام مهندسی به استحکام بنا به برخی بلوک‌ها گرفته است ولی به کل پروژه تعمیم داده نشده است.

وی ادامه داد: نظام مهندسی اعلام کرده که پروژه استحکام بنا ندارد ولی نظر ما این است که احتمالا یک بلوک یا دو بلوک آن استحکام نداشته باشد، اما سایر بلوک‌ها هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ اجرایی در بهترین کیفیت اجرا شده است و مانعی ندارد که به متقاضیان واگذار شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران با اشاره به اینکه این پروژه به دلیل بدهی انبوه ساز به بانک واگذار شده بود، ‌افزود: پیشنهاد ما هم این است که واحدهایی که از لحاظ ایمنی مشکلی ندارند به بازار عرضه شوند،‌ لذا باید در جلسه تصمیم گیری نهایی برمبنای مصوبه هییت محترم وزیران بانک مسکن که به نمایندگی از بانک مرکزی آن واحدهایی که مخاطره ندارند و از لحاظ ایمنی مورد تایید هستند، را به متقاضیان واگذار کند.

غراوی در خصوص واحدهایی که استحکام آنها مورد تایید نظام مهندسی نبوده گفت: آن بلوک هایی که ایمنی آنها تایید نشده باید ابتدا با اجرای طرح‌های مقاوم سازی،‌ ایمن و سپس به بازار عرضه شوند.

لزوم سرعت و دقت در تحویل واحدها/ دادستان از کارشناسان دادگستری استفاده کند

مردم و مسوولان منتظر اعلام نظر نهایی مسئولان راه و شهرسازی و استانداری تهران هستند تا با بررسی نتایج ارسال شده از سوی نظام مهندسی، نظر نهایی که علاوه بر حفظ جان مردم، حفظ حقوق بیت المال هم در آن لحاظ شده باشد را اعلام کنند.

ضروری است دادستان شهرستان قرچک به عنوان مدعی العموم پیگیر این پروژه شده و با کمک گرفتن از کارشناسان دادگستری به این موضوع ورود کرده تا این مسئله به نحوه احسن پیش رود.

باتوجه به افزایش نجومی قیمت مسکن در این سال‌ها، قطعا بهسازی و تکمیل پروژه‌های مسکونی از قبیل سبحان 2 قرچک و تزریق آنها به بازار مسکن می‌تواند بر سرعت رشد اجاره بها بکاهد.

به گزارش فارس، در بازدیدی که ۲۸ خرداد ماه سال ۱۴۰۱ آیت الله سید ابراهیم رئیسی از پروژه مسکونی سبحان ۲ قرچک داشت، دستور تحویل این واحدها را تا یک ماه آینده داد.

حدود یک ماه به یک سالگی ضرب الاجل یک ماهه رئیس جمهور در خصوص تحویل واحدهای مسکونی پروژه سبحان ۲ قرچک باقی نمانده اما تاکنون حتی یک واحد از  ۱۱۰۰ واحد ساخته شده، به بازار مسکن تزریق نشده است.

رئیس جمهور در آخرین جلسه شورای عالی مسکن ضمن گلایه‌مندی از کندی اجرای طرح ساماندهی بنگاه‌های مشاورین املاک بر ضرورت تسریع در اجرای این طرح و برخورد با بنگاه‌های متخلف یا فاقد مجوز و همچنین اصلاح قانون ارائه مجوز به بنگاه‌های مشاورین املاک تأکید کرد.

 

فیلم| بازدید رئیس جمهور از مجتمع سبحان قرچک

 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول