اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«عشق آباد» میزبان نشست کمیسیون حمل و نقل جاده‌ای ترکمنستان و رومانی

دومین نشست کمیسیون حمل و نقل جاده‌ای ترکمنستان و رومانی در حاشیه همایش بین‌المللی کریدورهای حمل و نقل و ترانزیتی در عشق آباد برگزار شد.

«عشق آباد» میزبان نشست کمیسیون حمل و نقل جاده‌ای ترکمنستان و رومانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، در حاشیه همایش بین‌المللی کریدورهای حمل و نقل و ترانزیتی در عشق آباد ترکمنستان اجلاس کمیسیون حمل و نقل جاده‌ای این کشور و رومانی برگزار شد.

در چارچوب این جلسه نمایندگان آژانس «ترکمن‌اوتا‌ترانسپرت» با هیأت رومانی به ریاست «آدریان فاگیش» معاون وزیر حمل و نقل و زیرساخت و هماهنگ کننده کارگروه اجرای پروژه راهبردی کریدور حمل و نقل بین‌المللی دریای سیاه-خزر گفت‌وگو کرد.

طی این مذاکرات مسائل حمل و نقل باری بین دو کشور بررسی و در مورد توانمندی‌های نهادهای حمل و نقل دو کشور تبادل نظر و همچنین موضوع دریای سیاه-دریای خزر که در چارچوب آن پیش نویس توافقنامه بین دولت‌‌های ترکمنستان، رومانی، گرجستان و آذربایجان در مورد ایجاد و بهره‌برداری از این مسیر حمل و نقل باری در حال انجام است، مطرح شد.

این پروژه توسط رومانی و ترکمنستان در سال 2012 میلادی راه‌اندازی شد و هدف از آن ایجاد یک مسیر حمل و نقل چند وجهی (حمل و نقل دریایی/رودخانه‌ای و جاده‌ای/ریلی) بین اروپای مرکزی و شمالی، قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی است.

برای کشورهای آسیا و اقیانوسیه، این فرصت سودآوری برای استفاده از کریدور با بنادر «کنستانتا»، «پوتی»، «باکو/علیات» و «ترکمن‌باشی» است.

برای اجرای بدون مشکل حمل و نقل در مسیر دریای سیاه - دریای خزر، لازم است در قالب چهارجانبه در مورد روش‌های ساده برای صدور روادید، اظهارنامه‌های گمرکی و سایر اسناد الکترونیکی همراه، توافق شود.

اولین نشست کمیسیون حمل و نقل جاده‌ای ترکمنستان و رومانی در نوامبر سال گذشته برگزار شد.

در سال‌های اخیر تجارت بین دو کشور افزایش قابل توجهی داشته است. رومانی عمدتا تجهیزات، محصولات فلزی، دارو و تعدادی کالای دیگر را به ترکمنستان عرضه می‌کند و محصولات صنایع نساجی، سبک و شیمیایی، مصالح ساختمانی، فرآورده‌های نفتی و غیره را از این کشور وارد می‌کند.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول