اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

شناسایی بیش از ۳۲ هزار و ۲۰۰ بیمار فشار خون جدید در خوزستان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: ۳۲ هزار و ۲۵۳ بیمار جدید فشار خون در استان شناسایی شد که از بیماری خود بی‌خبر بودند.

شناسایی بیش از ۳۲ هزار و ۲۰۰ بیمار فشار خون جدید در خوزستان

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، پژمان بختیاری‌نیا معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز اظهار کرد: بار بیماری‌ها به سمت بیماری‌های غیر واگیر رفته است.

وی با بیان اینکه چالش سلامت در دنیا بیماری‌های غیر واگیر است، که به سادگی قابل کنترل نیستند، عنوان کرد: اقدامات مهمی از جمله، کشف آنتی بیوتیک‌ها و واکسیناسیون در دنیا انجام شده است که همین امر باعث شده بیماری‌های غیر واگیر کنترل، یا رو به حذف باشند.

 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در ادامه بیماری‌های غیرواگیر را مهم‌ترین عامل مرگ و میر در دنیا اعلام کرد و افزود: بارزترین بیماری‌های غیر واگیر، قبلی عروقی، سرطان، دیابت، سوانح و حوادث هستند.

وی به برخی از اقدامات انجام شده برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر اشاره کرد و ادامه داد: در سال 1401 تعداد 583 هزار و 843 نفر در روستاها خطرسنجی شدند، که 17 هزار و 614 بیمار دیابتی جدید در استان شناسایی شد که از بیماری خود بی‌خبر بودند.

بختیاری‌نیا اضافه کرد: همچنین 32 هزار و 253 بیمار مبتلا به فشار خون بالا در خطر سنجی‌ها کشف شد، که از بیماری خود خبر نداشته‌اند. بیماری فشار خون و دیابت الزاما علائم ندارد و با آزمایش مشخص می‌شوند.

وی به آمار پیش دیابتی اشاره کرد و گفت: در این خطر سنجی‌ها 31 هزار و 760 نفر افراد پیش دیابتی کشف شد که هنوز وارد فاز دیابتی نشده‌اند، این افراد با تغییر در سبک زندگی، تغذیه و تحرک می‌توانند از پیشروی بیماری خود جلوگیری یا سیر آنها را کندتر کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با یادآوری این نکته که سه نوع سرطان غربالگری می‌شود، خاطرنشان کرد: سرطان سینه، سرطان دهانه رحم و سرطان کلراکتال(انتهای روده بزرگ)، که در این باره  تعداد 422 هزار و 710 نفر غربالگری شد.

بختیاری‌نیا اضافه کرد: در این غربالگری‌ها کسانی که مشکوک تشخیص داده شوند به مراکز درمانی سطح بالاتر ارجاع داده می‌شوند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول