اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

اسامی برگزیدگان جایزه علمی مصطفی(ص) اعلام شد/ برگزاری اختتامیه سومین دوره رقابت علمی کنز در 22 اردیبهشت‌ماه

بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) اسامی برگزیدگان سومین دوره رقابت علمی کنز را در 6 حوزه مختلف اعلام کرد. از برندگان این مسابقه علمی، در 22 اردیبهشت‌ماه، همزمان با رویداد اینوتکس تجلیل خواهد شد.

اسامی برگزیدگان جایزه علمی مصطفی(ص) اعلام شد/ برگزاری اختتامیه سومین دوره رقابت علمی کنز در 22 اردیبهشت‌ماه

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، سومین دوره از رقابت علمی کنز (کاربرد دانش و اندیشه برای جامعه) به مرحله آخر رسید. این مسابقه علمی، در هر سال با هدف تعمیق تفکر و ایجاد نوآوری در جامعه دانشگاهی برای رسیدگی به مشکلات جهان اسلام در حوزه‌های مختلف برگزار می‌گردد. در این رقابت علمی دانشمندان، محققان، مبتکران، دانشجویان دانشگاه‌ها و اساتید زیر 45 سال کشورهای اسلامی تشویق می‌شوند که ایده‌ها و دستاوردهای علمی و فناوری خود را ارائه دهند. در سومین دوره از این مسابقات، یک بخش ویژه نیز برای بدانشمندان زیر30 سال در نظر گرفته شده بود.

اسامی برگزیدگان سومین دوره رقابت علمی کنز

غلامحسین حلوایی، مدیر توسعه همکاری‌های علمی و فناوری بنیاد مصطفی (ص) اسامی برندگان جایزه علمی کنز را اعلام کرد: در حوزه الکترونیک و رباتیک، دکتر اعظم کرمی، دانشیار دانشگاه باهنر کرمان با فناوری سامانه هوشمند عیب‌یابی خطوط انتقال نیرو برگزیده شد. دکتر ایمان صالح پژوهشگر و دستیار آموزشی دانشگاه قطر با بررسی اثر فیتوکمیکال یک نوع گیاه برای جلوگیری از فاسدشدن میوه‌ها، برگزیده حوزه کشاورزی کشاورزی و صنایع غذایی اعلام شده است. برگزیده حوزه آب، انرژی و محیط زیست، دکتر نورفائزه ابوقاسم دانشیار دانشگاه مالزی با ارائه فناوری دانه‌های هیدروژن نیو پلیمر سبز بود. در حوزه هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات نیز دکتر سیتی فوزیه توها دانشیار دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی با طرح فناوری دستیار سفر برای افراد نابینا یا کم‌بینا برگزیده شد. دکتر سینا مظفری، استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با طرح فناوری ساخت واکسن نانوذره ویروس کرونا برگزیده حوزه سلامت و تجهیزات پزشکی انتخاب شد. 

وی افزود: نادر عطایف، پژوهشگر دانشگاه فنی کشور آذربایجان که روی طرح نانوماهواره‌های زمینی و درون‌مداری کار کرده‌اند، در بخش دانشمندان تا ۳۰ سال برگزیده و معرفی شد.

حلوایی در مرور دستاوردهای دوره‌های قبلی مسابقه اظهار کرد: کنز با هدف ترویج مسئله‌محور برای حل مسائل و چالش‌های صنایع و جامعه شروع شد. در دوره اول 5 محور موضوعی انتخاب و معرفی شد. در دوره دوم با نهادهای علمی کشورهای اسلامی وارد مذاکره شدیم تا چالش‌های علمی خود را اعلام کنند. در رقابت علمی کنز، مخاطبان می‌توانند هم به صورت آزاد و هم برای حل چالش‌ها، طرح‌های خود را ارائه کنند. حسن مسئله‌محوری در ارائه ایده‌ها این است که این امر می‌تواند زمینه‌ساز همکاری افراد صاحب اثر و نهادهای علمی باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: سومین رقابت علمی کنز در ۶ حوزه و بر اساس بازخوردی که از دوره قبل گرفته بودیم، برگزار شد و ۷۸ چالش از ۱۶ پاویون و از ۴ کشور ایران، مالزی، پاکستان و عمان دریافت کردیم. در این رقابت سه مرحله داوری شامل غربالگری، ارزیابی و داوری نهایی برای آثار دریافت‌شده است‌. غربالگری توسط ۱۰۰ داور انجام شد و افرادی که از این مرحله عبور کردند، وارد مرحله ارزیابی شدند که توسط اعضای هیات علمی و متخصصان انجام شد و در نهایت ۲۰ نفر به داوری نهایی رسیدند و از این تعداد، ۶ نفر به عنوان برگزیده نهایی از چهار کشور ایران، مالزی، قطر و آذربایجان انتخاب شدند. در دوره سوم رقابت علمی کنز، ۸۸۱ اثر از ۲۲ کشور جهان دریافت شد که ۴۵۰ اثر در بخش آزاد و ۴۳۱ اثر برای حل چالش‌های مورد نظر بودند.

مدیر توسعه همکاری‌های علمی و فناوری بنیاد مصطفی (ص) در خصوص نحوه برگزاری اختتامیه سومین رقابت علمی کنز تصریح کرد: مراسم اختتامیه روز ۲۲ اردیبهشت همزمان با آخرین روز نمایشگاه اینوتکس است. طی روزهای برگزاری نمایشگاه اینوتکس از ۱۹ تا ۲۲ اردیبهشت بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) نیز غرفه‌ای در نمایشگاه خواهد داشت که طی این روزها افرادی که از غربالگری اولیه عبور کردند، فرصت خواهند داشت دستاورد خود را برای علاقمندان معرفی کنند.

فعالیت‌های بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) در جهت افزایش ارتباط بین دانشمندان مسلمان است

سعید سهراب‌پور، رئیس سومین رقابت علمی کنز و عضو هیئت مدیره بنیاد مصطفی (ص) در معرفی رقابت علمی کنز و فعالیت‌های بنیاد مصطفی (ص) اظهار داشت: جایزه علمی مصطفی که به نوبل کشورهای اسلامی معروف است، در هر دوسال طی رقابت علمی کنز به دانشمندان علمی اعطا می‌گردد. بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) فعالیت‌های جنبی دیگری مانند برنامه کنفرانس علمی استپ برگزار می‌کند. هدف فعالیت‌های بنیاد و جایزه مصطفی، ایجاد ارتباط بین دانشمندان مسلمان در کشورهای مختلف است. 

وی در معرفی رقابت علمی کنز اعلام کرد: در رقابت علمی کنز که به معنای کاربرد علم و دانش در جامعه (KANS) است، برای دانشمندان زیر ۴۵ سال کشورهای اسلامی برگزار می شود. در این رقابت از دانشمندان خواسته می‌شود ایده‌های خود را در ویدئوهای ۵ دقیقه‌ای به دبیرخانه کنز ارسال کنند. این ایده‌ها مورد غربالگری و ارزیابی قبرار می‌گیرد و به برگزیدگان، جایزه علمی مصطفی (ص) اعطا می‌گردد. این دوره از رقابت‌ها نیز در 27 و 28 فروردین برگزار شد و ایده‌ها دریافت گردید. این ایده‌ها برای رفع نیاز و حل مسائل کشورهای اسلامی ارائه می‌گردد.

سهراب‌پور ادامه داد: در سومین دوره رقابت علمی کنز، طرح‌ها و ایده‌های دریافتی در یک مرحله غربال شدند و در مرحله دوم، ۲۰ نفر از ۱۲ کشور از جمله کشورهای ایران، مالزی، لبنان، آذربایجان، اردن، پاکستان، سریلانکا، هند، ویتنام و عمان انتخاب شدند. در داوری نهایی نیز ۶ نفر در حوزه‌های مختلف برگزیده شدند.

او در خصوص تغییر این دوره نسبت به دوره‌های پیشین اظهار کرد: در سومین دوره از رقابت علمی کنز، یک بخش جدید اضافه شده بود که در این بخش، ایده‌ها و طرح‌های افراد زیر ۳۰ سال با عنوان آینده‌ساز (Future Stars) نیز دریافت گردید. در این بخش یک دانشمند برگزیده از جمهوری آذربایجان به انتخاب داروران رسیده است. 

به گزارش فارس، برنامه اختتامیه سومین دوره رقابت علمی کنز، همزمان با آخرین روز نمایشگاه اینوتکس در روز جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ در محل پارک فناوری پردیس برگزار خواهد شد و برگزیدگان مسابقه مورد تجلیل و تقدیر قرار خواهند گرفت.

پایان پیام/ ت 1435

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول