اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مرکزی

تراز منفی تولید برق در استان مرکزی/ شدت مصرف انرژی در ایران ۴ تا ۶ برابر دنیا است

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر مصرف پیک برق منطقه را ۳۵۰۰ مگاوات اعلام و اظهار کرد: استان مرکزی هزار و ۸۵۰ مگابایت پیک مصرفی دارد، این در حالی است که از لحاظ تولید برق دچار کمبود بوده و تراز تولید آن منفی است.

تراز منفی تولید برق در استان مرکزی/  شدت مصرف انرژی در ایران ۴ تا ۶ برابر دنیا است

خبرگزاری فارس ـ اراک؛ میزان تولید صنعت برق کشور در اوایل انقلاب با جمعیت ۳۵ میلیون نفر حدود ۷ هزار و 24 مگاوات گزارش شده، این در حالی است که هم اکنون این میزان تولید با حدود ۸۵ میلیون نفر جمعیت به ۹۰ هزار مگاوات رسیده که می‌توان گفت ظرفیت برق کشور با وجود افزایش حدود 2.4 برابری جمعیت، رشد 13 برابری را پشت سر گذاشته است که رشد چشمگیری است و از آمار جهانی بالاتر است.

در ابتدای انقلاب تنها ۴ درصد از روستاها برق داشتند، اما در حال حاضر این آمار به ۹۹.۷ درصد رسیده است.

ایران در آمار جهانی جز ۱۵ کشور اول در تولید برق است، ضمن اینکه در دنیا پنج کشور توربین ساز وجود دارد که ایران جزو یکی از این پنج کشور است و توربین‌های کلاس f توسط شرکت مپنا تولید و در پروژه‌های وزارت نیرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بخش دیگری از افتخار صنعت برق مربوط به خدمات مهندسی در صنعت برق است، در سال های دور مهندسین ایرانی تنها بهره‌بردار بودند و اجازه ورود به کارگاه‌‌های ساخت و پست‌های برق را نداشتند، اما هم اکنون صفر تا صد پروژه‌ها توسط مهندسین ایرانی انجام می‌شود و ۹۵ درصد تولید تجهیزات هم در داخل ایران صورت می‌گیرد که اگر تحریم‌ها نبود خدمات مهندسی می‌توانست آورده زیادی برای کشور داشته باشد.

یکی از زیرمجموعه‌های صنعت برق در استان مرکزی شرکت برق منطقه‌ای باختر است، این شرکت با دارا بودن ۷۷ هزار کیلومتر مساحت،  بیش از ۱۱ هزار کیلومتر مدار خط و 200 ایستگاه بزرگ انتقال و فوق توزیع برق به عنوان شرکتی فرااستانی وظیفه انتقال انرژی بین سه استان مرکزی، همدان و لرستان را داراست.

شرکت برق منطقه‌ای باختر با دریافت انرژی تولیدی از نیروگاه‌ها، آن را تحویل سه شرکت توزیع در استان‌های مرکزی، همدان و لرستان نموده و علاوه بر آن انرژی دریافتی را به ۴۱ مشترک سنگین بالای ۷ مگاوات که ۱۷ مشترک آن در استان مرکزی است، می‌فروشد.

استان مرکزی به دلیل واقع شدن در مرکز کشور در شاهراه تبادل انرژی برق بوده و در شش ماهه اول سال برق را از شمال به خوزستان و مناطق گرمسیر جنوب انتقال می‌دهد و در فصل زمستان بنابه نیاز شمال کشور به برق، انتقال آن به استان‌های شمالی را بر عهده دارد.

شرکت برق منطقه‌ای باختر با تبادل سالانه  بیش از ۴۰ میلیارد کیلووات ساعت انرژی، بالاترین مقدار تبادل انرژی در کشور را بر عهده داشته و از این حیث رتبه اول کشور را از آن خود کرده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر طی بازدید از خبرگزاری فارس استان مرکزی به سوالات خبرنگار این خبرگزاری پیرامون وضعیت این شرکت پاسخ داد.

استان مرکزی هزار و ۸۵۰ مگابایت پیک مصرفی دارد

مجتبی داود آبادی مصرف پیک برق منطقه را  ۳۵۰۰ مگاوات اعلام و اظهار کرد: استان مرکزی هزار و ۸۵۰ مگابایت پیک مصرفی دارد، این در حالی است که از لحاظ تولید برق دچار کمبود بوده و تراز تولید آن منفی است.

وی با اشاره به نیاز استان به ایجاد نیروگاه جدید و بزرگ افزود: نیروگاه شازند تنها ۱۱۰۰ مگاوات برق تولید دارد و مابقی نیاز استان از شبکه سراسری برق کشور تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر گفت: شبکه برق سراسری است و مرز جغرافیایی ندارد، تمامی تولیدات برق توسط نیروگاه‌ها به این شبکه ریخته می‌شود و پس از آن از طریق همین شبکه بین استانهای کشور تقسیم می‌شود.

داودآبادی با بیان اینکه صنعت برق درآمد و هزینه است، تصریح کرد: شرکت برق منطقه‌ای باختر هر آنچه در آمد دارد برای تولید و توزیع هزینه می‌کند، به دلیل اینکه فاصله بین قیمت تمام شده و قیمت فروش زیاد و قیمت تمام شده بالاتر است، دچار ناترازی شده است.

وی بیان کرد:‌ متاسفانه در ایران در بخش انرژی دچار مشکلاتی هستیم، از جمله قیمت نامناسب و پایین انرژی که باعث مصرف زیاد می‌شود، دیگری تجهیزات غیر استاندارد است که باعث بالا رفتن مصرف برق می‌شود.

 شدت مصرف انرژی در ایران ۴ تا ۶ برابر دنیا است

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر با اشاره به اینکه شدت مصرف انرژی در ایران ۴ تا ۶ برابر دنیا است، بیان کرد: در تابستان ۱۴۰۰ دچار قطعی برق بودیم، شهریور همان سال با شروع دولت سیزدهم  وزیر نیرو اولویت اول وزارت را عدم قطعی برق در تابستان ۱۴۰۱ اعلام کرد که با برنامه‌ریزی مدون و با جزئیات سه بخش تولید، توسعه و در نهایت مدیریت مصرف راهدف قرار داد که این برنامه ریزی سبب شد در تابستان ۱۴۰۱ حتی یک مورد خاموشی در کشور نداشته باشیم.

داود آبادی گفت: در سال جاری نیز وزارت نیرو ۱۴۰ برنامه تدوین کرده که تا امروز حدود ۶۰ درصد برنامه‌ها پیشرفت داشته و تا ابتدای خرداد ماه نیز عمده برنامه‌ها اجرا خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود امسال تابستان خاموشی نداشته باشیم به شرطی که همکاری مردم و صنعت مانند سال ۱۴۰۱ وجود داشته باشد و  برنامه‌های تشویقی که صنعت برق در نظر گرفته اجرا شود.

استفاده درست و به اندازه می‌تواند به اقتصاد جامعه و محیط زیست کشور کمک کند 

وی تصریح کرد: این تفکر و فرهنگ باید نهادینه شود که استفاده درست و به اندازه می‌تواند به اقتصاد جامعه و محیط زیست کشور کمک کند و حتی اگر تولید به اندازه یا بیشتر هم باشد نباید اسراف کنیم.

 

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر با بیان اینکه این شرکت در سال گذشته در دوبخش نگهداری و توسعه شبکه خوش درخشید، بیان کرد: در فصل تابستان که اوج مصرف برق است، نگهداری شبکه کار بسیار سختی است که برق منطقه‌ای باختر موفق شد رتبه برتر عملکرد صحیح سیستم‌های حفاظتی شبکه برق سراسری کشور را از آن خود کند، علاوه بر در حوزه توسعه شبکه  در سال گذشته موفق شد ۳۵۰ مگاولت آمپر به ظرفیت شبکه در پست‌های برق اضافه کند که در این بخش نیز از استان‌های موفق کشور به شمار می‌رود.

برق منطقه‌ای باختر موفق شد رتبه برتر عملکرد صحیح سیستم‌های حفاظتی شبکه برق سراسری کشور را از آن خود کند، علاوه بر در حوزه توسعه شبکه  در سال گذشته موفق شد ۳۵۰ مگاولت آمپر به ظرفیت شبکه در پست‌های برق اضافه کند که در این بخش نیز از استان‌های موفق کشور به شمار می‌رود

داودآبادی در ادامه در خصوص ارتباط  بین صنعت و دانشگاه نیز گفت: در این زمینه یک تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه اراک در حوزه پژوهشکده انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی‌های خورشیدی، یک تفاهم نامه با  با دانشگاه صنعتی اراک درزمینه ایجاد یک مرکز تحقیقات نوآوری و فناوری و یک تفاهم نامه با دانشگاه تفرش در حوزه صنعت برق منعقد شد.

سهم استان مرکزی از تولید برق خورشیدی حدود 700 مگاوات است

 وی با اشاره به تولید برق خورشیدی اظهار کرد: سهم استان مرکزی از پروژه 4000 مگاوات تولید برق خورشیدی هدفگذاری شده در سطح کشور، حدود 700 مگاوات است که در این رابطه، ساختگاه با قابلیت تملک اراضی دولتی، قابلیت اتصال به شبکه، توپوگرافی، یکپارچگی و مجوز محیط زیست به مساحت حدود 1500 هکتار در کل استان احصا و استعدادیابی به ساتبا ارسال شده و برای حدود 150 مگاوات از این میزان، سرمایه گذاری صورت گرفته است که امیدواریم با حمایت از سرمایه‌گذاران از تمام ظرفیت استان در این زمینه استفاده شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر ادامه داد: برای استفاده از تجهیزات و پنل خورشیدی برای تامین برق خانگی تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شده که حدود پنج کیلو وات برق تولید می‌کند، طبق تفاهمی که بین وزارت صمت و نیرو  انجام شد مقرر گردید صنایع بزرگ تولید برق داشته باشند، امسال این تفاهم نامه به قانون تبدیل شد که سهم آلومینیوم سازی اراک ۵۰۰ مگاوات از ۱۰ هزار مگاوات مقرر شده است که تمام تلاش ما در برق منطقه‌ای این است که تولید و صنعت بدون کمبود برق به کار خود ادامه دهد چرا که این مهم ایجاد اشتغال و ثروت آفرینی برای کشور را به همراه دارد.

 استفاده و به کارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر راه نجات اقتصاد کشور

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که دولت راه نجات اقتصاد کشور را در استفاده و به کارگیری انرژی های تجدیدپذیر می‌داند، ایجاد ظرفیت ۱۰ هزار مگاوات انرژی‌های تجدید پذیر تا پایان چهار سال خدمت دولت به مردم در دستور کاردولتمردان قرار گرفت که در این راستا به همت شرکت برق منطقه‌ای باختر، عملیات اجرایی بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور با استفاده از تکنولوژیهای بومی در محلات  آغاز شد.

از آنجا که دولت راه نجات اقتصاد کشور را در استفاده و به کارگیری انرژی های تجدیدپذیر می‌داند، ایجاد ظرفیت ۱۰ هزار مگاوات انرژی‌های تجدید پذیر تا پایان چهار سال خدمت دولت به مردم در دستور کاردولتمردان قرار گرفت 

 

به گفته وی اجرای  این طرح  با ظرفیت ۱۰۰ مگاوات  برق خورشیدی علاوه بر کاهش آلودگی هوا نقش مهمی در شتاب‌بخشی به فرآیند تولید برق با توجه به کمبود این عنصر مهم اقتصادی دارد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای باختر با بیان اینکه این شرکت به منظور اطمینان و پایداری شبکه سه پروژه مهم  عمرانی شامل پست 20/63 کیلو ولت روستای حاجی آباد، خورق و شهابیه را اجرا و به مرحله بهره‌برداری رسانده است، گفت: تامین برق صنایع بزرگ، شهرکها و نواحی صنعتی در استان مرکزی با رویکرد توسعه اقتصادی، راه اندازی مرکز تحقیقات نوآوری و فناوری در صنعت برق  با همکاری دانشگاه صنعتی اراک، گذر موفق از پیک مصرف برق در تابستان سال 1401 با همراهی و همکاری مردم و صنایع استان با سهم پیک سایی 490 مگاواتی در پیک مصرف برق نیز از دیگر اقدامات شاخص برق منطقه‌ای باختر به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر چالش اصلی در حوزه کاری را ناترازی اقتصادی و کمبود نیروی انسانی برشمرد و بیان کرد: ۸ سال است که این شرکت مجوز جذب نیرو نداشته است، که مشکلاتی را در حوزه نیروی انسانی رقم زده است، علاوه بر آن عدم ثبات اقتصادی در امور پیمانکاری و ساخت و تجهیز پست‌ها باعث می شود کار با مشکل مواجه شود و در زمان مقرر آماده نگردد.

به گزارش فارس در حال حاضر ضریب نفوذ برق در مناطق شهری و روستایی استان 99.9 درصد است و تمامی روستاهای بالای 10 خانوار استان از نعمت برق برخوردارند و حدود 600 خانوار روستایی (عموما کمتر از 10 خانوار) در استان فاقد برق هستند، همچنین در طول یک سال اخیر نیز 73 مگاوات به ظرفیت پست‌های زمینی و هوایی استان در بخش توزیع اضافه شده است.

پایان پیام/ 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول