اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

موافقان استیضاح وزیر صمت: بگذارید صنعت را نجات بدهیم/ سیاهکلی: ۸۱ درصد مردم از فاطمی‌امین متنفر هستند

نشست علنی نوبت عصر مجلس شورای اسلامی با ادامه بررسی استیضاح وزیر صمت برگزار شد و موافقان استیضاح وزیر صمت به بیان اظهارات خود پرداختند.

موافقان استیضاح وزیر صمت: بگذارید صنعت را نجات بدهیم/ سیاهکلی: ۸۱ درصد مردم از فاطمی‌امین متنفر هستند

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، نشست علنی نوبت عصر مجلس شورای اسلامی با ادامه بررسی استیضاح وزیر صمت برگزار شد.

گزارش فارس از نشست از اظهارات موافقان استیضاح در نوبت صبح صحن مجلس را اینجا بخوانید.

صبح امروز وزیر صمت ( اینجا) و رئیس جمهور ( اینجا)  نیز به بیان مطالب خود در این جلسه پرداختند.

آزادیخواه: سندی در این مورد ارائه شود، از مردم عذرخواهی می کنم

در ابتدای نشست علنی نوبت عصر مجلس، احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس در پاسخ به اظهارات وزیر صمت گفت: برابر با ماده 75 آیین‌نامه در برابر تهمتی که وزیر به من وارد کردند، از خودم دفاع می کنم.

وی افزود: ایشان گفتند که چه کسانی در شعبه 27 جنایی رفتند، باید بگویم که من نبودم و اگر کسی این اطلاعات را به شما داده، دروغ گفته است.
بنابراین تقاضا می کنم یک هیات حقیقت یاب در این مورد تحقیق کند.

آزادی خواه تصریح کرد: اگر سندی در این مورد ارائه شود، از مردم عذرخواهی می کنم و در غیر اینصورت وزیر باید از من عذرخواهی کند.

آزادیخواه در ادامه اظهار کرد: در بحث شرکت تولیدی که گفتند، در تعزیرات هیچ پرونده‌ای ندارد ولی ایشان گفتند در تعزیرات حکومتی این شرکت دارای محکومیت است. آقای فاطمی امین این صندلی وزارت اینقدر ارزش ندارد که تهمت وارد کنید. آقای فاطمی امین از مافیا صحبت کردند انتظار می‌رود شفاف بگویند که مافیا چه کسی است. بنده از کارگران در آن شرکت دفاع کردم. فرافکنی و بی‌حرمتی به نماینده مجلس شورای اسلامی نباید صورت گیرد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مورد اینکه گفتند یکی از معاونین مرا کتک زدند، آیا شما مقام قضایی هستید که به سادگی تصمیم می‌گیرید؟ بنده برای شما احترام قائل هستم. تقاضا دارم استیضاح را به حاشیه نبرید. بگذارید کار نظامند انجام شود. ان‌شاءالله انتظار می‌رود با رای نمایندگان وزارت صمت نجات پیدا کند و صنعت نفس بکشد. آقای فاطمی امین در مسند دیگری مشغول شوند.

آزادیخواه در ادامه اظهار کرد: در بحث شرکت تولیدی که گفتند، در تعزیرات هیچ پرونده‌ای ندارد ولی ایشان گفتند در تعزیرات حکومتی این شرکت دارای محکومیت است. آقای فاطمی امین این صندلی وزارت اینقدر ارزش ندارد که تهمت وارد کنید. آقای فاطمی امین از مافیا صحبت کردند انتظار می‌رود شفاف بگویند که مافیا چه کسی است. بنده از کارگران در آن شرکت دفاع کردم. فرافکنی و بی‌حرمتی به نماینده مجلس شورای اسلامی نباید صورت گیرد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مورد اینکه گفتند یکی از معاونین مرا کتک زدند، آیا شما مقام قضایی هستید که به سادگی تصمیم می‌گیرید؟ بنده برای شما احترام قائل هستم. تقاضا دارم استیضاح را به حاشیه نبرید. بگذارید کار نظامند انجام شود. ان‌شاءالله انتظار می‌رود با رای نمایندگان وزارت صمت نجات پیدا کند و صنعت نفس بکشد. آقای فاطمی امین در مسند دیگری مشغول شوند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد: بنده در ابتدای صحبت هایم از شما تعریف کردم و به شما احترام گذاشتم، اکنون نیز احترام می گذارم اما بهتر است بد و بیراه نگویید و بی احترامی نکرده و نشر اکاذیب نکنید. آقای فاطمی امین آن زمان که هنوز معاون شما را کتک نزده بودند من دست سرمایه گذار را گرفتم و به اتاق شما آمدم و گفتم آقای وزیر شما هم معاونت را بیاور تا این قضیه را تمام کنیم اما معاون شما نیامد! شما مسئول دفاع از تولیدکننده هستید اما جنجال آفرینی کردید.

وی تصریح کرد: معاون آقای وزیر من را صدا کرده و در دفترش می گوید؛ این تولیدکننده شما با استاندار سابق همدان دوست بوده لذا مسئله دارد! می گویم؛ مسلمان استاندارش بوده، مگر تولیدکننده می تواند بگوید من در دوران اصلاحات تولید نمی کنم اما در دوران اصولگرا تولید می کنم و حتی آقای معاون وزیر به من گفتند چرا این تولیدکننده زمانی که به آقای واعظی دفتر آقای روحانی نامه می نوشتند سریع جواب می گرفتند لذا من تقاضا می کنم شما را به خدا قسم استیضاح را به حاشیه نبرید و اجازه دهید کار در فضای امن انجام شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان گفت: ان شاءالله همگی به استیضاح رأی دهید و آقای وزیر در مسند دیگری مشغول به خدمت شود تا صنعت را نجات دهیم و صنعت یک نفسی بکشد.

سیاهکلی: ۸۱ درصد مردم از وزیر صمت متنفر هستند

لطف الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین در مجلس و نماینده موافق استیضاح وزیر صمت هم در ادامه گفت: دشمن تمام همت خود را صرف ناکارآمدی نظام کرده است و نظام باید مانند دیگر نقشه های دشمن این نقشه را نیز نقش برآب کند.

لطف‌الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در آغاز نوبت عصر مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت گفت اولاً بدانیم دولت آقای دکتر رئیسی مخصوصاً شخص ایشان دولتی ولایی و بااخلاص هستند که با رأی مردم امور اجرایی کشور را به‌عهده گرفتند من به‌عنوان وکیل مردم شهادت می‌دهم دولت در جهت حل مشکلات تمام تلاش خود را به‌کار بسته و بخش قابل‌توجهی از مسائل کشور را حل کرده و آینده کاملاً روشن است اما در مجلس وظیفه داریم به این دولت محترم کمک کنیم که کمک هم کرده‌ایم.

وی افزود: در مواردی که دولت در مسیر نادرست قرار بگیرد به او گوشزد خواهیم کرد و اگر درست نشد از تمام ظرفیت‌های قانونی برای استیفای حقوق قانونی مردم استفاده می‌کنیم تا مردم، کشور و نظام متحمل خسارت نشوند.

سیاهکلی تاکیدکرد: دشمن تمام همت خود را صرف اثبات ناکارآمدی نظام کرده و این مجلس و این دولت باید حتماً در حل مشکلات موفق باشند و این توطئه دشمن را مثل دیگر دسیسه‌ها  خنثی کنند.

 وی تاکید کرد: این‌جانب اعتقاد دارم با شیوه‌ی شایسته‌سالاری و شایسته گزینی مسیر را پیش ببریم تا مدیران براساس شایستگی بر قدرت بنشینند نه براساس فامیلی و دوستی. لذا از مجلس می‌خواهم طرحی را برای این کار فراهم کند و کشور را برای همیشه از شر اندرونی‌ها و گروهک‌های بی‌نام‌ونشان خلاص کند.

سیاهکلی در ادامه تصریح کرد: مهم‌ترین وظیفه دولت، سیاست‌گذاری و نظارت است و باید از تصدی‌گری دوری کند. حالا سوال این است که چرا وزارت صمت علی‌رغم وعده‌های متعدد، مدیریت خودروسازی را به بخش خصوصی واگذار نکرد؟

وی افزود:  آقای وزیر! چرا باید سهام دولت را واگذار کنید؟ شما باید مدیریت را واگذار کنید نه سهام را. چرا مسیر را اشتباه می‌روید؟ چرا به حرف دلسوزان گوش نمی‌کنید؟

سیاهکلی ادامه داد:  وعده دوم وزیر  در باب سامانه فروش یکپارچه خودرو بود که محقق نشد و علی‌رغم نظر کارشناسان فروش خودرو در بورس، بلایی به سر کشور آمد که پراید ازرده‌خارج شده تبدیل به آرزوی مردم شده‌است.

وی خطاب به وزیر صمت گفت: آقای وزیر دستاورد شما از بورس غیر از گران‌فروشی و مزایده چه بود در سال مهار تورم چرا قیمت خودرو ۷۰ درصد رشد کرد با ورود آقای مخبر به ۴۲ درصد رسید مخاطب فرمان آقا چه کسی است؟ چه کسی باید مهار تورم بکند؟

وی اظهار داشت: ۸۱ درصد مردم از وزیر صمت متنفر هستند.

حاجی دلیگانی: امروز قیمت خودرو شاخص است

در ادامه حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس در موافقت با استیضاح وزیر صمت گفت: معتقدم ساختار تصمیم گیری اقتصادی دولت دچار اشکالاتی است. وضعیتی که در جامعه امروز می بینیم و اینکه هیچ کدام از ما نمایندگان نمی توانیم مطالب را کامل توجیه یا تبیین کنیم، از این اشکالات نشأت می گیرد.

وی ادامه داد: صمت یکی از بخش های مهم اقتصادی دولت است که بالغ بر ۶۵ درصد سهم اقتصاد کشور را بر عهده دارد و شامل بخش های صنعت، معدن صادرات و واردات می شود و از حوزه های تأثیرگذار این وزارتخانه است.

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: امروز متأسفانه قیمت خودرو به یک شاخص تبدیل شده است وقتی هم در جامعه می خواهیم توضیحی بدهیم و مطالب به حق را بگوییم، مردم می پرسند پراید چند؟ یعنی با این شاخص می سنجند.

وی خاطرنشان کرد: در ۱۸ ماه وزارت آقای فاطمی امین تلاش شده کار به جایی برسد که اثرش در سفره مردم دیده شود مگر هدف ما وزارت یا وکالت بنده است؟ آمده ایم تا به نام جمهوری اسلامی کاری کنیم و برای مردم رفاه ایجاد کنیم.

نماینده مردم شاهین شهر یادآور شد: ۲۹۰ تذکر کتبی، ده ها تذکر شفاهی و ۲۵۰ سؤال از وزیر صمت در این مدت وصول شده است که ۵ مورد از سؤال ها مشمول ماده ۲۳۴ (جرم) بوده است.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه پاکدستی خیلی خوب است و در نظام جمهوری اسلامی غیر از این نباید باشد، ‌تأکید کرد: بحث مهم این است که باید طوری کار کنیم که نتیجه و کارآمدی داشته باشد. اما اکنون کارآمدی را کجا دیدیم و چقدر در زندگی مردم مشهود بوده است. چقدر اعصاب مردم راحت است و شادی مردم در این است که ببینند ثبات وجود دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه ای کاش رئیس جمهور مانند سایر وزرا خودشان در مورد وزیر صمت تصمیم می گرفتند، گفت: پیشنهادم این است که جای کار برای آقای فاطمی امین در پست های دیگر هست اما در خصوص این پست نظرم اینگونه نیست.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس یازدهم تصریح کرد: بعد از فرصت دوباره مجلس در جلسه استیضاح گذشته، آیا روند اصلاح شد؟ و اثرات آن در جامعه دیده شد؟ پاسخ این است که خیر و بخاطر همین اشکالات در تیم اقتصادی دولت، من پیگیر 3 استیضاح بودم. به وزیر جهاد کشاورزی نیز با تشخیص رئیس جمهور تغییر کرد، امضاهای استیضاح وزیر امور اقتصادی نیز با تشخیص نمایندگان کم شد، اما وزیر صمت نیز اینجا به استیضاح رسیده است و مگر نمی گوییم مردم ایران هوشیار و بصیر هستند. امروز چه قضاوتی درخصوص خودرو دارند؟ در حالی که زمانی که آقای فاطمی امین آمد قیمت پراید 100 میلیون تومان بود و حالا به 300 میلیون رسیده است، ما باید مردم را چگونه توجیه کنیم؟

حاجی دلیگانی اظهار کرد: مردم می گویند اینها دستشان در دست هم است و شورای رقابت و معاون اول و بقیه همه با هم هستند! و من پاسخی برای آنها ندارم و مردم از ما انتظار دارند خروجی عملکرد ما در زندگی شان قابل لمس باشد، چرا که اصل مردم هستند. وقتی می خواهند شیشه، آهن، مصالح ساختمانی، خودرو، مواد شوینده، لوازم خانگی و... را تهیه کنند، با این قیمت ها، ما چه جوابی برای آنها داریم؟ کدام راه را نرفته ایم که باید می رفتیم؟

وی گفت: اصل در جمهوری اسلامی، پاکدستی و فسادستیزی است، اما باید این موضوع در زندگی مردم تاثیرگذار باشد و کارآمدی آن برای مردم ملموس باشد. من معتقدم در وزارت صمت، مردم دیده نشده اند و واسطه هایی آمده اند و وضعیت به اینجا رسیده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از فاصله قیمت تمام شده خودرو در کارخانه و در عرضه به مردم گفت: به عنوان مثال قیمت تمام شده یک خودرو 800 میلیون مطرح می شود، اما در بورس با چه اجازه کشف قیمت بیش از 2 میلیارد تومان می شود؟ حالا که این اتفاق افتاده، این سوال مطرح است؛ تفاوت یک میلیارد و 200 میلیون تومانی به جیب چه کسانی می رود؟ مردم می گویند اگر سود آن برای بیت المال هزینه شود ایرادی ندارد، اما ما راضی نیستیم که در حقوق های نجومی مصرف شود.

عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم تاکید کرد: شادی مردم با ثبات و تاثیر عملکرد ما در سفره آنها فراهم می شود، آیا واحدهای صنعتی سوخت یارانه ای دریافت نمی کنند، در حالی که سوخت را با قیمت کم دریافت می کنند، چرا محصول خود را گران می فروشند؟ این هنر مدیریت است که از جیب مردم هزینه شود؟ من معتقدم کاش آقای فاطمی امین را رئیس جمهور خود تغییر می داد، چرا که ایشان در این مسئولیت نمی تواند خدمت کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول