اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

یازدهمین دوسالانه «نگارگری» برگزیدگانش را شناخت/پیشنهاد پایه‌گذاری دوسالانه استاد فرشچیان

یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران، دیشب(شنبه ۹ اردیبهشت‌) با معرفی برگزیدگان در موزه هنرهای معاصر تهران به کار خود پایان داد.

یازدهمین دوسالانه «نگارگری» برگزیدگانش را شناخت/پیشنهاد پایه‌گذاری دوسالانه استاد فرشچیان

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران، شنبه شب نهم اردیبهشت‌ماه با معرفی برگزیدگان در موزه هنرهای معاصر تهران به کار خود پایان داد.

مراسم اختتامیه یازدهمین دوسالانه نگارگری ایران شنبه نهم اردیبهشت ماه با حضور محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی و جمعی از پیشکسوتان، کارشناسان و هنرمندان نگارگر در محل سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

*یکی از ابزارهای مهم ورود به نظم نوین جهانی، هنر است

سلیمان سعیدآبادی در ابتدای این برنامه با اشاره به کارکرد دوسالانه در توسعه و اعتلای جایگاه نگارگری گفت: دوسالانه ملی نگارگری ایران فرصتی برای ایجاد زمینه‌های مناسب جهت رشد و شکوفایی نگارگری متناسب با حفظ و تداوم اصول بنیادین این هنر و حمایت از هنرمندان مستعد این عرصه، در گرایش‌های نگارگری، گل و مرغ، تذهیب و طراحی نگارگری پس از یک وقفه تقریباً شش ساله و پیگیری‌های فراوان به همت مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و حمایت اداره کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، دوازدهم اسفند ماه سال ۱۴۰۱ در محل نگارخانه صبای فرهنگستان هنر ایران آغاز به کار کرد. یکی از ابزارهای مهم ورود به نظم نوین جهانی، هنر و به ویژه هنرهای ریشه‌دار سنتی است.

وی افزود: با نظر به اهمیت اقتصاد فرهنگ و صنایع فرهنگی و حرکت در راستای بسترسازی برای تمدن نوین اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب نیاز مبرم به ایجاد زمینه‌های لازم و اقدام عملیاتی جهت ایجاد بسترهای مناسب جهت شکوفایی استعدادهای این حوزه احساس می‌شود.

*پایه‌گذاری دوسالانه استاد فرشچیان!

در ادامه مراسم، سجاد محمدیارزاده که به نیابت از استاد فرشچیان در این مراسم شرکت کرده بود، با ذکر این نکته که هنرمندان چراغ نگارگری ایران را روشن نگه داشته‌اند، گفت: شیوه آموزشی هنر نگارگری در دانشگاه‌ها باید تغییر کند. هنر نگارگری اصالت دارد و شما هنرمندان آن را زنده نگاه داشتید و از این حرفه دست برنداشته‌اید. استاد فرشچیان همیشه از ما گزارش کار می‌خواهد و بحث آموزش را پیگیری می‌کند و دلش و دغدغه‌اش هنر نگارگری است، چراکه این هنر در محدودیت مکانی و زمانی نمی‌گنجد. خواسته من از هنرمندان نگارگر این است که به کمک ما بیایند تا در تغییر شیوه آموزشی این هنر بتوانیم کاری مؤثر انجام دهیم. برای این منظور شیوه نامه آموزشی را مبتنی بر دغدغه‌های استاد فرشچیان تدوین کرده‌ایم چراکه در بحث تحصیلات تکمیلی ما هنرمند شاخص تحویل جامعه نمی‌دهیم. این شیوه‌نامه در شورای هنر نیز تصویب شده و قرار است که اجرایی شود. به همین منظور قصد داریم دوسالانه استاد فرشچیان را پایه‌گذاری کنیم.

* اگر سلوک و معرفت از هنر گرفته شود، بی‌هویت می‌شود

محمود سالاری معاون هنری وزارت ارشاد نیز در ادامه برنامه گفت: از اوایل قرن بیستم، بحثی جدی مطرح شد که آیا هنر همان زیبایی است یا زیبایی چیزی است و هنر چیز دیگری! از آن زمان تا کنون دعوای هنر مدرن و مدرنیته و نگاه به هنرمندان آغاز شد. اگر اکسپرسیونیسم را گزاره‌گرایی معنی کنیم، به واقع این است که هنرمند در یک سیر و سلوک معرفتی گزارشی از آن عالم را به این عالم می‌آورد. حال گزاره گرایی به هنر غربی یک خروجی می‌دهد و گزاره‌گرایی در نگاه سیر و سلوکی و معرفتی خروجی دیگری به دست می‌دهد و نگارگری ما به اعتقاد من معنای دوم را شامل می‌شود و اگر سلوک و معرفت از آن گرفته شود، به نوعی بی‌هویت می‌شود. سلوک و معرفت هنرمندی که دست به قلم می‌برد نیز در شکل‌دهی به این تصاویر بسیار مهم است.

در ادامه مراسم اختتامیه، عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی و سلیمان سعیدآبادی دبیر یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران و جعفر واحدی روی صحنه آمدند برای رونمایی کتاب یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران روی صحنه آمدند.

در ادامه برنامه کلیپ داوری نهایی دوسالانه پخش شد.

سپس اعضای هیأت داوران، محمود سالاری و سجاد یارزاده برای اهدای جوایز برگزیدگان به روی صحنه آمدند و برگزیدگان به شرح زیر اعلام و مشخص و تقدیر شدند:

بخش نگارگری

تقدیر شده‌ها

در این بخش
محبوبه حسینی، سهیلا جاهد، مریم شاکری چالشتری و دنیا امام حسینی، لوح تقدیر اهدا شد.

برگزیده‌ها

نفر اول: نغمه ترابیان از شهر قدس

نفر دوم: هادی فقیهی از تهران

نفر سوم: مائده اینانلو از البرز

بخش تذهیب

تقدیر شده‌ها:
زینب شاهی، زینب مسعودی، زهرا اسدی و فرینوش غلامعلی تهرانی

برگزیده‌ها

نفر اول
بتول ثابتی از کرج

نفر دوم
زهرا دوستی از قزوین

نفر سوم
نسرین آقامیری از کرج

بخش طراحی نگارگری

در این بخش سه هنرمند به صورت مشترک برگزیده شدند که به هر هنرمند علاوه بر لوح، مبلغ ۷ میلیون تومان اهدا شد.

برگزیده‌ها

مریم رشیدی راد از آبادان

علی رفیعی از شهرکرد

سعیده رضایی از تهران

بخش گل و مرغ

در این بخش به صلاحدید هیأت داوری، برگزیدگان با توجه به کیفیت و تعداد آثار در دو گرایش «گل مرغ» و «گل مرغ لاکی» معرفی و تقدیر شدند.

برگزیدگان گرایش گل و مرغ

برگزیده اول
رعنا شریلو از کرج

برگزیده دوم
محمدرضا آقامیری از کرج

برگزیده سوم
آزاده شوش پور از تهران

برگزیدگان گرایش گل و مرغ لاکی

نفر اول
فاطمه غزالی از اصفهان

نفر دوم
فاطمه هندی از تهران

نفر سوم
سمیه شیرمحمدی از تهران

رویکرد و هدف دوسالانه، توسعه و اعتلای جایگاه نگارگری در ایران معاصر، ایجاد زمینه مناسب برای رشد و شکوفایی هنر نگارگری متناسب و با تاکید بر نقش و هویت و فرهنگ ملی و اسلامی در هنرهای اسلامی ایران، تشویق هنرمندان اصیل و معرفی آثار برجسته نگارگران معاصر، گسترش نگارگری در هنرهای ایرانو ایجاد بستر مناسب برای رشد اقتصاد هنر نگارگری ایرانی عنوان شده است.

یازدهمین دوسالانه نگارگری پس از ۷ سال وقفه چندی پیش در موسسه فرهنگی و هنری صبا رسما شروع به کار کرد. اگرچه این اتفاق چراغِ امید را در دل خیلی از هنرمندان و البته پس از درخواست‌های مکرر از سوی آنان برای از سر گرفته شدن دوسالانه‌ها روشن کرد اما باید دید آیا این رویداد مهم و تعیین کننده از این پس به همان ترتیب دوسالانه به معنای واقعی کلمه برگزار می‌شود یا خیر.

پایان پیام/ ت 1351

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول