اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تکمیل مطالعات امکان‌سنجی راه‌آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان

نخست وزیر قرقیزستان در جلسه پارلمان از تکمیل مطالعات امکان سنجی مسیر ریلی که بخشی از «جاده ابریشم» جدید خواهد بود، خبر داد.

تکمیل مطالعات امکان‌سنجی راه‌آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «عاقل بیک جباراف» نخست وزیر قرقیزستان در جلسه پارلمان از تکمیل مطالعات امکان سنجی راه آهن که بخشی از «جاده ابریشم» جدید خواهد شد، به نمایندگان خبر داد.

آخرین شفاف‌سازی‌ها و جزئیات این پروژه به احتمال زیاد در سفر «سادیر جباراف» رئیس‌جمهورقرقیزستان به چین که در نیمه دوم ماه می انجام خواهد شد، مورد توافق قرار خواهد گرفت.

جباراف گفت: اگر سران کشورها مدل تأمین مالی ساخت راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان را تأیید کنند، آغاز خواهد شد. مطالعه امکان سنجی تکمیل شده و در حال تطبیق است. مجموع هزینه مالی در حال حاضر مشخص می‌شود و احتمالا در سطح 3-5 میلیارد دلار خواهد بود.57 کیلومتر تونل تنها در قلمرو ما اجرا خواهد شد.

در این زمینه کارشناسان خاطرنشان کردند مسیر راه آهن در آینده بسیار دشوار است. ساخت روگذرها و تونل گذاری از میان رشته کوه‌ها زمان‌بر و پرهزینه‌ترین بخش پروژه است. بنابراین زمان اجرای آن از جمله به عوامل طبیعی مانند شرایط آب و هوایی شدید در ارتفاعات یا سختی سنگ‌ها بستگی دارد به طوری که ساخت بخش 280 کیلومتری راه آهن 3 تا 4 سال به طول خواهد انجام شود.

«مارس ساریف»کارشناس علوم سیاسی تأکید کرد: که همه کشورهای آسیای مرکزی علاقه مند به افتتاح مسیر حمل و نقل جدید بین قاره‌ای هستند، زیرا تشکیل زنجیره‌های لجستیکی جدید فرصتی برای رشد اقتصادی و افزایش همکاری‌های منطقه‌ای ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: هرچه این کریدورهای حمل و نقل بیشتر ایجاد شود، فرصت‌های بیشتری برای کشورهای دوست که علاقه مند به افزایش حجم تجارت متقابل هستند، باز خواهد شد. این پروژه چشم انداز بسیار خوبی دارد.

ساریف افزود:در مورد قرقیزستان ما دسترسی مستقیم به بنادر دریای خزر داریم. از آنجا هر مسیری  حتی به روسیه، حتی به اروپا از طریق ایران کوتاه ترین مسیر به خاورمیانه و بیشتر در هر کجای دنیا خواهد بود.

کارشناس گفت که قرقیزستان در تقاطع مسیرهای تجاری رو به رشد قرار دارد و از هر فرصتی برای تبدیل شدن به یکی از مراکز باربری بزرگ در قاره اوراسیا برخوردار است.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول