اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

راه‌اندازی بانک اطلاعات گیاهان مرتعی دانشگاه لرستان/امنیت و رشد علمی کشور در عرصه‌های مختلف مدیون ایثار شهدا است

برکت سال ۱۴۰۲ به آغازش با ماه مبارک رمضان بود، نسیم عید فطر که وزیدن گرفت، زمزمه‌های آغاز سفرهای استانی محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم جان گرفت، بهانه نخستین سفر سال ۱۴۰۲ جشنواره شهدای دانشجوی استان لرستان شد، استانی که مردمانش به غیرت و مردانگی شهره عام و خاص هستند. سفر زمینی وزیر علوم از ساعت ۴ صبح روز دوم تعطیلات عید فطر آغاز شد.

راه‌اندازی بانک اطلاعات گیاهان مرتعی دانشگاه لرستان/امنیت و رشد علمی کشور در عرصه‌های مختلف مدیون ایثار شهدا است

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از وزارت علوم، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سفر به لرستان در دیدار با امام جمعه این استان گفت: از ظرفیت‌های نظام آموزش عالی استان لرستان برای رشد و پیشرفت همه جانبه استان لرستان در همه ابعاد به ویژه پیشرفت جامع نظام آموزش عالی استان لرستان بایستی استفاده شود.

زلفی‌گل افزود: خوشبختانه در سال گذشته، یکی از دانشگاه‌هایی که بیشترین تخصیص بودجه را در بین دانشگاه‌های کشور دریافت کرد دانشگاه لرستان بود که بیش از ۱۱۸ درصد، تخصیص بودجه گرفت و جزو دانشگاه های جلودار در کشور در این زمینه بوده است.

وی گفت: تیم مدیریتی دانشگاه لرستان که در رأس آن دکتر نظری قرار دارد در مدت یک سال گذشته یک مدیریت موفق داشته است. استان لرستان یکی از استان‌هایی است که هزاران شهید را تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده است و شایسته است که هرچه بیشتر به رشد و شکوفایی و پیشرفت این استان از جمله نظام آموزش عالی آن، کمک شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ادامه داد: استان لرستان در ابعاد مختلف، دارای ظرفیت‌ها، استعدادها و توانمندی‌های گوناگونی است که نظام آموزش عالی استان لرستان هم بایستی بتواند با نقش آفرینی هرچه بیشتر، پرچم دار اثرگذار رشد و پیشرفت علم و فناوری در سطح استان و حتی سطح کشور باشد.  

وزیر علوم در یادواره شهدای دانشجو در لرستان

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه امنیت و رشد علمی ایران اسلامی در عرصه های مختلف مدیون جانفشانی و ایثار شهدا است، گفت: اگر برای علم و فناوری به شکل شایسته هزینه می‌کردیم شاهد این میزان بیکاری نبودیم، ضرورت دارد به این حوزه توجه بیشتری داشته باشیم.

زلفی‌گل افزود: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با دانشجویان نکات مهمی ذکر کردند و نام چندین شهید عنوان شد و بنا بر فرمایشات رهبری، مدیون خانواده های شهدا و ایثارگران هستیم که برای دفاع از کیان و ناموس ما جانفشانی کرده‌اند.

وی با قدردانی از رزمندگان دفاع مقدس ادامه داد: شهدا، سیاسی نشدند اما سرمایه نمادین سرزمین ما هستند چراکه امروز استقلال سیاسی جمهوری اسلامی ایران معدود است و کمتر کشوری دارای اینچنین استقلالی است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: جمهوری اسلامی به لطف خدا و ایثار شهدا دارای این ظرفیت بزرگ است و اگر امروز در هر دانشگاه مقبره شهدا احداث شده به منظور یادآوری این امنیت و آرامش به جوانان و دانشجویان و قدرشناسی از ایثار شهدا بوده است.

زلفی‌گل با تاکید بر ترویج فرهنگ‌های سالم و سازنده بین دانشگاهیان ادامه داد: بزرگترین سرمایه هر کشور، فرهنگ‌سازی و برگزاری این مراسم نیز در همین راستا است بنابراین سه درصد اعتبارات دانشگاه‌ها باید به امور فرهنگی اختصاص یابد که در این راستا پنج درصد اعتبارات دانشگاه‌ها در قانون ۱۴۰۲ باید به امور فرهنگی تخصیص داده شود.

وی اظهار داشت: فرهنگ ایران و ایرانی توسعه یافته است و باید به دنیا عرضه شود به همین دلیل رئیس جمهور نیز حین سخنرانی در سازمان ملل، عکس شهید سلیمانی را بالا بردند که این به معنای جهانی شدن فرهنگ ایثار و شهادت ایران است.

زلفی‌گل افزود: شهدا نخبگانی خدایی بودند و ویژگی هایی منحصر به فرد داشتند که ما اکنون وارث آنها و موظف به حفظ فرهنگ خود هستیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: دانشگاه تحول‌آفرین و انسان‌ساز باید امید و هویت را در ضمیر دانشجو نهادینه کند چرا که با بقیه سازمان‌ها متفاوت است و تمام نیروهای دانشگاه نقش معلمی دارند همچنین استاد باید بداند دانشجویان مسوولان آینده کشور هستند و به نقش تربیتی خود در کنار نقش علمی و نوآوری باور داشته باشد.

زلفی‌گل با بیان اینکه دانشگاه منشا تحول، و پرسشگری در این مکان یک ارزش است افزود: این در حالی است که در سایر ارگان‌ها به راحتی نمی‌توان از مدیران مافوق مطالبه کرد و حضور هر گونه نیروی امنیتی در دانشگاه ممنوع است زیرا محیط دانشگاه با سوال و مطالبه گری نمود پیدا می‌کند.

وی گفت: امروز دنیا، کشورها را با قدرت نرم تسخیر می‌کند که این قدرت در دست دانشگاه و کشورگشایی از طریق علم میسر است بنابراین هرچه برای علم و فناوری سرمایه‌گذاری شود کشور موفق‌تر خواهد بود.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری به روزآمدی دانشگاه‌ها تاکید دارند بنابراین جهت دهی در عرصه آموزش عالی باید به سمت هدف مورد نظر جمهوری اسلامی حرکت کند چون دشمن دانشگاه‌ها را هدف قرار داده است و نقاط ضعف را شناسایی و برجسته می‌کند.

وزیر عتف همچنین با بیان اینکه دشمن با بیشترین سرمایه‌گذاری، دانشگاه‌ها را هدف قرار داده است اظهار داشت: امروز اگر وزارت علوم برای راهیان پیشرفت تلاش می‌کند در راستای تحقق خواسته مقام معظم رهبری برای جهاد تبیین است.

زلفی گل گفت: اتفاقات بزرگی در کشور رخ داده و دستاوردهای بزرگی در منطقه کسب شده است اما هنوز راضی نیستیم بنابراین باید در این بخش هزینه کرد تا برداشت چند صد برابری داشته باشیم.

گفتنی است، در این مراسم به نیابت از ۱۱۵ شهید علمی لرستان از خانواده چهار شهید احسان میردریکوند، جواد سبحانی، ابراهیم آقایی جودکی و شهیده ام‌البنین رضایی تجلیل شد.

مرکز پایش تصوری دانشگاه لرستان افتتاح شد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین افتتاح مرکز پایش تصویری دانشگاه لرستان، در سخنان کوتاهی، تقویت زیرساخت‌های فناوری و هوشمندسازی در سطح دانشگاه ها را از جمله رسالت‌های کاری رؤسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دانست.

این مرکز با اعتباری بیش از ۳ میلیارد تومان ساخته شده و پایش تصویری بخش‌های مختلف دانشگاه لرستان با آن قابل انجام است.

مزیت‌سازی برای پیشرفت کشور از کارکردهای دانشگاه است

محمدعلی زلفی‌گل، عصر روز دوشنبه (۴ اردیبهشت‌ماه) در نشست شورای عالی آموزش عالی استان لرستان که با حضور فرهاد زیویار، استاندار لرستان، معاونان استاندار لرستان و رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان لرستان در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه لرستان برگزار شد، اظهار داشت: باید به مزیت‌های نسبی استان لرستان توجه شود؛ اما به این نکته هم باید توجه کرد که یکی از کارکردهای دانشگاه، مزیت‌سازی و ایجاد مزیت‌های جدید برای پیشرفت کشور است.

وی تصریح کرد: دانشگاه ضمن حفظ صیانت از مزیت‌های نسبی، باید تلاش کند مزیت‌های جدید برای پیشرفت جامعه، ایجاد کند. دانشگاه به جامعه و کشور، قدرت فرازمانی و فرامکانی می‌دهد؛ این موضوع نشان می‌دهد که دانشگاه باید به ایجاد مزیت‌های جدید بیندیشد.

وزیر علوم افزود: باعث افتخار است که همه مدیران کلان استان لرستان، خودشان عضو هیأت علمی دانشگاه هستند و این، پیشبرد کارها را برای مدیران دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان، آسان می‌کند.

وی ادامه داد: استاندار لرستان عضو هیأت علمی دانشگاه است و این خودش یک مزیت برای نظام آموزش عالی استان لرستان است.

زلفی‌گل اظهار داشت: شاهد هستیم به خاطر وجود آقای زیویار، استاندار لرستان، وحدت خوبی بین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان لرستان وجود دارد.

وی توضیح داد: خوشبختانه مسیر آموزش عالی در استان لرستان، یک مسیر خوب و رو به رشد است.

وزیر علوم بیان کرد: دو نفر از فرزندان استان لرستان، نقش کلیدی در مدیریت وزارت علوم دارند؛ هم استاد زمانیان و هم استاد طاهری‌نیا که بایستی نظام آموزش عالی استان از ظرفیت این دو در راستای رشد بیشتر نظام آموزش عالی استان، بیش از پیش، استفاده کند.

وی ادامه داد: ما در سفر آینده ریاست‌جمهوری کمک می‌کنیم که پروژه‌های نیمه‌تمام، همچون سراهای دانشجویی و دانشکده‌ها در اولویت قرار گیرند و بتوانیم اعتبار لازم را برای تکمیل اینگونه پروژه‌ها تأمین کنیم.

زلفی گل از رؤسای دانشگاه‌های استان لرستان خواست برای اخذ مجوز کمیسیون ماده ۲۳ برای ساخت استخر سرپوشیده و سالن‌های ورزشی با هدف تقویت سلامت، تندرستی و نشاط دانشجویی، به‌خوبی استفاده کنند.

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنانش از مسؤول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان، حجت‌الاسلام و المسلمین حبیب حاتمی‌کن‌کبود، به‌خاطر تلاش برای تهیه اطلس جامع نظام آموزش عالی استان لرستان، قدردانی کرد و گفت: تلاش می‌کنیم این اقدام در سراسر کشور، در نظام دانشگاهی، فراگیر شود که البته باید یک لینک اتصال به سامانه نان (نظام ایده‌ها و نیازها) و در تناسب با این سامانه داشته باشد.

وزیر علوم، وجود تشکل‌ها، انجمن‌ها، کانون‌ها و شورای صنفی دانشجویان در دانشگاه‌ها را یک مزیت مهم فرهنگی، اجتماعی و صنفی برای رشد، بالندگی و نشاط دانشجویان دانست.

زلفی‌گل اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه بایستی ۳۰ درصد آموزش عالی کشور ما، مهارتی باشد که ۱۶ درصد هستیم و در این زمینه، خیلی عقب هستیم.

وی تصریح کرد: اولویت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها، این است که نظام آموزش عالی در راستای مهارت‌محوری و نیازمحوری باشد.

گفتنی است در این نشست، رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان لرستان و تعدادی از نمایندگان دانشجویی، دیدگاه‌ها و مطالبات مربوط به حوزه کاری خود را بیان کردند که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، قول مساعد داد مطالبات مطرح شده را در چارچوب اختیارات و قوانین بالادستی، پیگیری کند.

بازدید از مجتمع کشت و صنعت خرم‌آباد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس دانشگاه لرستان در این بازدید، بر تقویت و گسترش همکاری‌های دانشگاه لرستان و مجتمع کشت و صنعت خرم‌آباد با تکیه بر تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی و دانش‌بنیان، تأکید کردند.

فرهاد زیویار، استاندار لرستان نیز در سخنان کوتاهی، تقویت تولید مبتنی بر ابزارها و روش‌های علمی و دانش‌بنیان را از متغیرهای مهم پیشرفت کشاورزی و اشتغال‌زایی دانست.

همچنین، سعید محمدزاده، سرپرست معاونت پشتیبانی دانشگاه لرستان، علی حقی‌زاده، سرپرست دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان و علی‌حیدر نصرالهی، سرپرست دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گوناگون علمی، پژوهشی و تحقیقاتی به‌ویژه در بخش‌های کشاورزی و منابع طبیعی را تشریح کردند.

افتتاح زمین فوتبال ساحلی دانشگاه لرستان

این زمین با اعتبار حدود یک میلیارد تومان در ابعاد ۴۲ متر طول و ۳۲ متر عرض ساخته شده است و رشته‌های مختلف ورزشی همچون فوتبال ساحلی، والیبال ساحلی، کشتی ساحلی در آن برگزار می‌شود.

زلفی‌گل، در آیین افتتاح زمین فوتبال ساحلی سایت مرکزی دانشگاه لرستان در سخنان کوتاهی، ایجاد و تقویت این‌گونه زیرساخت‌های ورزشی را در راستای سلامت، تندرستی و نشاط دانشجویان دانست و تصریح کرد: وزارت علوم از ساخت چنین فضاهایی حمایت می‌کند.

بازدید از مجتمع آزمایشگاهی کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان

وزیر علوم در این بازدید بر این نکته تأکید کرد که استان لرستان دارای ظرفیت‌های متنوعی در حوزه‌های کشاورزی و منابع طبیعی است که بایستی با کمک دانشگاه لرستان، این ظرفیت‌ها به صورت علمی‌تر و مبتنی بر تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی، شکوفا شوند و در مسیر افزایش تولید قرار گیرند.

همچنین، تعدادی از اعضای هیأت علمی، یاوران علمی و کارشناسان آزمایشگاه‌ها و تعدادی از دانشجویان دانشکده‌های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان، مطالبات و مشکلات مربوط به حوزه کاری آزمایشگاه‌ها را با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در میان گذاشتند.

راه‌اندازی بانک اطلاعات گیاهان مرتعی دانشگاه لرستان

زلفی‌گل در این بازدید، در سخنان کوتاهی، ایجاد «هِرباریوم» دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان را یک اقدام سازنده علمی برای صیانت از اطلاعات و داده‌های ارزشمند کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان دانست.

وی تصریح کرد: از کارکردهای دانشگاه، این است که علاوه بر صیانت و حفظ مزیت‌های نسبی استانی، منطقه‌ای و ملی، بایستی دانشگاه‌ها در راستای پیشرفت کشور، مزیت‌ساز هم باشند و مزیت‌های جدیدی برای تحول و پیشرفت ایجاد کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که به خستگی‌ناپذیر بودن در بازدیدهای میدانی معروف شده است، بلافاصله پس از پایان برنامه‌هایش، لرستان را به مقصد آذربایجان غربی ترک کرد تا در سفری سه روزه وضعیت آموزش عالی در این استان را نیز مورد بررسی قرار دهد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول