اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  فرهنگ عمومی

وزیر ارشاد: من دانشجوی عماد افروغ بودم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بنده سال ۱۳۸۱ دانشجوی دکتری درس جامعه شناسی مرحوم عماد افروغ بودم و مرتب از او آموختم و حالا از منظر شاگردی برای شما صحبت می‌کنم. ما در کلاس او یاد گرفتیم، با صراحت و شجاعت حرف بزنیم.

وزیر ارشاد: من دانشجوی عماد افروغ بودم

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ عمومی خبرگزاری فارس، آیین نکوداشت جامعه شناس انقلابی مرحوم عماد افروغ استاد، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حدادعادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی ربیعی سخنگوی دولت پیشین، علی مطهری نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، صبح امروز چهارشنبه ۶ اردیبهشت‌ماه در تالار وحدت برگزار شد.

عماد افروغ علاقه‌مند به فلسفه صدرایی بود

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهارداشت: عماد افروغ علاقه‌مند به فلسفه صدرایی بود و آن‌گونه که در کتاب «انقلاب اسلامی و مبانی بازتولید آن» آورده، معتقد است فلسفه صدرایی امام خمینی (ره) باعث پیروزی انقلاب اسلامی ایران شده است. وی علاقه‌مند به مکتب رئالیسم انتقادی بود و کتابی هم با عنوان «رابطه نظریه و عمل از حکمای باستان تا رئالیسم انتقادی» نوشته است.
 
اسماعیلی از همکاری عماد افروغ در یک سال و نیم پایانی عمر خود با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: وی در ۴ حوزه با وزارت قبول همکاری کرد. ایشان عضو شورای فرهنگ عمومی، رصد، پژوهشگاه و همچنین عضو هیأت نظارت بر کتاب بود.

وزیر ارشاد: من دانشجوی عماد افروغ بودم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مرحوم افروغ با دقت، حساسیت و صراحت لهجه در انجام امور کارها حضور داشت و وظیفه خود را به نحو احسنت انجام می‌داد. خصوصیت او برای من به صورت ویژه قابل احترام و تکریم است.

اسماعیلی از زمانی که دانشجوی عماد افروغ بود، خاطره‌ای را عنوان کرد: بنده سال ۱۳۸۱ دانشجوی دکتری درس جامعه شناسی مرحوم عماد افروغ بودم و مرتب از او آموختم و حالا از منظر شاگردی برای شما صحبت می‌کنم. ما در کلاس او یاد گرفتیم، با صراحت و شجاعت حرف بزنیم.

عماد افروغ پرچم‌دار نقد گفتمانی بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشریح کرد: معتقدیم اساس انقلاب اسلامی، بر شجاعت و صراحت شکل گرفته است و باید بیاموزیم حرف‌های متفاوت را بشنویم و بگوییم.

اسماعیلی در پایان افزود: عماد افروغ پرچم‌دار نقد گفتمانی بود و به صراحت سخنانش را در تریبون رسمی نظام بیان می‌کرد و هیچ‌گاه حاضر نبود از گذشته خود فاصله بگیرد. وی همچنین به گذشته انقلابی خود بسیار افتخار می‌کرد.

عماد افروغ دوگانه حرف نزد و دوگانه عمل نکرد

علی ربیعی درباره خصوصیات اخلاقی عماد افروغ در این مراسم گفت: وی دوگانه حرف نزد و دوگانه عمل نکرد. هرچه بود خودش بود. اهل تظاهر و ریا نبود و حرف نمی بافت بلکه میافت. افروغ عدالت بنیان بود.

  وی زیباترین اخلاق مرحوم افروغ را رعایت عدالت و انصاف، در همه جریان‌های سیاسی عنوان کرد و افزود: وی آلوده سیاست نشد، در دورانی که نماینده بود الگوی انسانی بود که خدمت کردن به مردم را جا به جا نکرد. او چارچوب رفتاری، فکری و نظری داشت و برهمان اساس رفتار می‌کرد.

افروغ حامی حرف درست از هرجناحی بود

ربیعی در پایان گفت: وی روشنفکر بود اما در دام نیفتاد. عقل‌گرایی انتقادی رئالیسم را وقتی نوشت، با اعتقاد ایستاد و همچنان در میانه ایستاده بود. او بی تفاوت نبود بلکه هر دو سو را نقد می‌کرد و اگر حرف درستی می‌زدند، تایید می‌کرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول