اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

صدور گذرنامه‌‌ در تهران و ارسال به 30 استان/ زائران غیرتهرانی اربعین برای گذرنامه زودتر اقدام کنند

2 ماه تا اربعین باقی مانده و با توجه به اینکه گذرنامه‌ها پس از صدور در شهریار به تهران و سپس به 30 استان ارسال می‌ شوند، انتظار برای دریافت گذرنامه در سایر استان‌ها کمی طولانی‌تر از تهران است؛ از این رو زائران به ویژه ساکنان سایر استان‌ها اخذ گذرنامه را به هفته آخر موکول نکنند.

صدور گذرنامه‌‌ در تهران و ارسال به 30 استان/ زائران غیرتهرانی اربعین برای گذرنامه زودتر اقدام کنند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس، این روزها سفر اربعین برای زیارت امام حسین (ع)، به عادت هر ساله خیلی‌ها تبدیل شده و آمار زائران سال های قبل نشان می دهد که هر سال بر تعداد زائران اربعین افزوده می شود.

بسیاری از کسانی که دلشان با زیارت است و هر چه زمان به اربعین نزدیک تر می شود طاقتشان کمتر می شود، چند روز مانده به اربعین و بدون برنامه ریزی مشخص، دل به جاده می زنند؛ البته که تعداد این دست از زائران کم نیست.

*فکر سفر اربعین بدون گذرنامه را نکنید

سال های اول، زائران حتی بدون پاسپورت و فقط با کارت ملی راهی سفر اربعین می شدند. برخی ناامید بازمی گشتند اما برخی هم در مرزهای عراق به دلیل ازدحام جمعیت، با مرز باز مواجه می شدند و موفق از مرز عبور می کردند.

اما چند سالی است که قطعا دیگر نمی‌توان بدون داشتن گذرنامه وارد مرزهای عراق شد؛ این را دیگر همه زائران اربعین می دانند؛ اما ویزا فعلا برای این سفر جدی نبوده است؛ سال پیش هم ویزا نیاز نبود.

*دعوت زودهنگام پلیس گذرنامه از زائرها برای ثبت درخواست

آن طور که مهدی علی هادی الفکیکی، مشاور وزیر کشور عراق، گفته: در مراسم اربعین حسینی (ع) سال پیش، بیش از 26 میلیون زائر به کشور عراق آمدند که بیشترین تعداد زائران از ایران بودند. این روند در سال های اخیر تکرار شده و پیش بینی می شود تعداد زائران ایرانی امسال باز هم افزایشی باشد.

اگرچه پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا و شرکت پست در ایام راهپیمایی اربعین با توانی مضاعف خدمات قابل توجهی را به زائران ارائه می کنند؛ اما هر سال با نزدیک شدن به زمان سفر اربعین، مردم برای ثبت درخواست صدور گذرنامه و دریافت آن، درگیر صف های طولانی می شوند و بخشی از توان مردم و دستگاه های مسوول هدر می رود.

به همین دلیل، امسال هم پلیس مهاجرت و گذرنامه از مردم خواسته که چند ماه مانده به ایام اربعین، زودتر برای ثبت نام گذرنامه اقدام کنند. سردار سرتیپ علی ذوالقدر، رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه انتظامی کشور اخیرا تاکید کرده: زوار اربعین حسینی درخواست دریافت یا تمدید گذرنامه خود را به روزهای آخر و منتهی به سفر خود موکول نکنند تا در ازدحام معطل شوند.


ازدحام مردم در صف صدور گذرنامه سال پیش بی سابقه بود

*چقدر تا اربعین زمان مانده است؟

محرم امسال از 28 تیر ماه آغاز می شود و تا 26 مرداد ادامه دارد.

اربعین امسال هم 15 شهریورماه است که از حدود 2 هفته قبل از روز اربعین زائران به تدریج سفر خود را آغاز می‌ کنند. این روزها زمان خوبی برای ثبت درخواست دریافت گذرنامه یا تمدید آن است.

*صدور گذرنامه چقدر زمان می برد؟

به طور معمول پس از درخواست گذرنامه،‌ دریافت آن 5 روز تا حداکثر 2 ماه زمان می برد که پلیس تاکید دارد مدت ها است که گذرنامه 5 روزه توسط پست به دست متقاضیان می رسد. حتی گاهی ممکن است در مدت زمان کمتری پاسپورت به دست زائر برسد.

گاهی هم ممکن است به دلیل تقاضای زیاد، این زمان به نزدیک یک سال هم برسد؛ مثل سال پیش که برخی از افرادی که سال گذشته در شلوغی آخرین روزهای مانده به اربعین، درخواست گذرنامه داده بودند، چند هفته پیش گذرنامه به دست‌شان رسیده است.


گذرنامه برخی زائران اربعین 1401، امسال به دستشان رسیده است

فرآیند صدور و ارسال گذرنامه چگونه است؟

در پیگیری خبرنگار فارس از شرکت پست درباره فرآیند صدور کدمرسولات پستی برای گذرنامه، اعلام شد که گذرنامه ها در شهریار در شرکت توسعه پژوهش ناجا پس از صدور، پاکت گذاری و اختصاص بارکد به پست شهریار تحویل داده می شوند و سپس از پست شهریار به مرکز تجزیه و مبادلات پست در چهارراه لشکر می رسند. 

در این مرحله برای صاحب گذرنامه پیامکی ارسال می شود مبنی بر اینکه گذرنامه تحویل پست شد.  اکنون متقاضی می تواند برای اطلاع از وضعیت گذرنامه خود به سامانه https://najatracking.post.ir مراجعه کند.

پس از این مرحله گذرنامه ها برای ارسال به 30 استان کشور به علاوه مراکز پستی تهران از هم تفکیک می شوند و سپس محموله های پستی شامل کیسه های گذرنامه از تهران خارج می شوند.

گذرنامه ها طی 24 ساعت تا 48 ساعت آینده توسط پست به دست متقاضی می رسد. 

*عجله برای دریافت گذرنامه برای چیست؟

روزهای شلوغ پست، پلیس گذرنامه و مردم به ویژه ساکنان شهرستان، یادآور آخرین روزهای مانده به اربعین است. هر سال با اینکه تمام توان و ظرفیت پلیس گذرنامه و شبکه پستی برای صدور و ارسال به موقع گذرنامه ها به کار گرفته می شود، شیفت های کاری به 3 شیفت در روز افزایش می یابد و دفعات ارسال گذرنامه به مرکز تجزیه و مبادلات پستی، از یک بار به 4 بار در روز تبدیل می شود؛ اما این وضع نمی تواند رضایت مردم را در پی داشته باشد.

در نتیجه شلوغی، راه‌کارهای موقتی متعددی پیش بینی می شود از جمله طرح تحویل اضطراری گذرنامه زائران اربعین، تمدید گذرنامه و صدور برگ گذر ویژه اربعین که سال پیش چاره اندیشی شد و هر کدام نیاز بخشی از زائران را تامین کرد؛ به طوری که بیش از یک میلیون و 500 هزار گذرنامه صادر شد و بیش از 350 هزار برگ گذر ویژه تحویل مردم شد.

*ساکنان استان‌های دیگر زودتر برای دریافت گذرنامه‌ اربعین اقدام کنند

2 ماه تا اربعین سال 1402 باقی مانده است و با توجه به اینکه گذرنامه‌های صادر شده از شهریار به تهران و سپس به 30 استان کشور ارسال می‌ شوند، انتظار برای دریافت گذرنامه در سایر استان‌ها کمی طولانی‌تر از تهران است؛ به ویژه به افراد ساکن در سایر استان‌ها توصیه می‌شود که اخذ گذرنامه را به روزهای آخر موکول نکنند زیرا گاهی برنامه‌ریزی سفر و بلیط، فرصت انتظار برای دریافت گذرنامه در استان محل سکونت را هم نمی دهد.

همچنان که شریف زاده، رئیس ستاد اربعین شرکت ملی پست درباره طرح تحویل اضطراری گذرنامه زائران اربعین، گفته بود: گذرنامه افراد ساکن در استان‌های دیگر که با توجه به برنامه‌ریزی برای سفر خود و تهیه بلیط، فرصت کافی برای انتظار دریافت گذرنامه در استان محل سکونت خود را ندارند، به شکل اضطراری در یازده باجه پستی در منطقه پستی جنوب غرب، تحویل می‌شود.

گزارش از: فاطمه سامعی

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول