اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

همکاری صنعتی محور دیدار رئیس جمهور ازبکستان و نخست وزیر چک

رئیس‌ جمهور ازبکستان و نخست ‌وزیر چک در دیداری در شهر «تاشکند» توسعه همکاری صنعتی و فنی بین دو کشور را بررسی کردند.

همکاری صنعتی محور دیدار رئیس جمهور ازبکستان و نخست وزیر چک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس‌ جمهور ازبکستان و «پتر فیالا» نخست ‌وزیر چک در دیداری در شهر «تاشکند» طرح‌های معین توسعه همکاری صنعتی و فنی بین دو کشور را بررسی کردند.

در این دیدار، توسعه بیش از پیش روابط ازبکستان و چک و تعمیق همکاری‌های عملی بین دو کشور در زمینه‌های اولویت دار مورد بررسی قرار گرفت.

در این دیدار بیان شد که چک به طور سنتی یکی از شرکای مهم اروپایی ازبکستان است. امسال سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دوجانبه تجلیل می‌شود.

همچنین طرفین اذعان کردند طی چند سال گذشته حجم مبادلات بازرگانی دو برابر شده و تعداد شرکت‌های مشترک و پروژه‌های 2.5 برابر افزایش یافته است. در حال حاضر پروژه‌هایی برای تولید مصالح ساختمانی، تجهیزات پزشکی و توسعه زیرساخت‌های تجاری در حال اجراست.

در چارچوب این سفر نمایشگاهی نیز به مناسبت بیستمین سالگرد ماموریت باستان شناسی ازبکستان و چک برگزار شد.

در این دیدار بر اهمیت استفاده موثر از پتانسیل همکاری‌های متقابلا سودمند بین دو کشور که پیشروان صنعتی در مناطق خود هستند، تاکید شد.

همچنین بر لزوم تشدید فعالیت کمیسیون بین دولتی و برگزاری نشست دوره‌ای آن تاکید شد.

طرفین نتایج مثمر ثمر نشست بازرگانی برگزار شده با حضور شرکت‌های پیشرو دو کشور و رونمایی پروژه‌های اولویت‌دار را بسیار ارزشمند خواندند.

صنایع معدن، نوسازی انرژی، ماشین سازی، کشاورزی، صنایع نساجی و چرم، حمل و نقل و لجستیک، راه اندازی پروازهای مستقیم، توسعه کریدورهای حمل و نقل و موارد دیگر به عنوان حوزه‌های اولویت دار تعیین شد.

همچنین بر اهمیت استفاده از ابزارها برای حمایت و تامین مالی پروژه‌ها مبنی بر به کارگیری گسترده فناوری‌های پیشرفته چک در ازبکستان تاکید شد.

طرفین در مورد ایجاد گروه‌های کاری و تنظیم «نقشه‌های راه» همکاری‌ تصمیم گرفتند.

علاوه بر این، تصیم گرفته شد که شورای بازرگانی مجددا فعالیت خود را آغاز کند و در همین راستا در پایتخت‌ها و مناطق ازبکستان و چک نشست‌های بازرگانی منظم برگزار خواهد شد.

چک استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ 24 ژانویه سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ اول ژانویه سال 1993 میلادی بین این دو کشور روابط سیاسی برقرار شده است. 

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول