اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

یک داستان تکراری؛ مرغ نایاب، مدیران خواب

مدت‌هاست که در مقاطع نسبتا بلند، مرغ هم در سایه برخی بی‌تدبیری‌ها هوای پریدن از سفره‌های مردم را در فکر و خیال می‌پروراند.

یک داستان تکراری؛ مرغ نایاب، مدیران خواب

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، امروز غذا چی درست کنم؟ سوالی که اکثر ما آدم‌ها روزانه به عنوان پرسشگر یا پاسخ‌دهنده با اون مواجه هستیم.

گزینه‌های مختلفی هم پیشنهاد می‌شود اما عمدتا در راس همه موارد، مرغ با شکل و شمایل متفاوت وجود دارد.
در واقع مرغ گزینه پرتکرار و فراوانی در سفره‌ خانواده‌ها محسوب می‌شود بویژه از زمانی که قیمت گوشت با دخل و خرج همخوانی نداشت و رفته رفته حضورش کمرنگ‌تر شد.

اما مدت‌هاست که در مقاطع نسبتا بلند، مرغ هم در سایه برخی بی‌تدبیری‌ها هوای پریدن از سفره‌های مردم را در فکر و خیال می‌پروراند.

کمبود مرغ سر آغاز این داستان تکراری و افزایش قیمتش ادامه دهنده. 

اولین شوک بازار مرغ خوزستان طی سال جاری در روزهای پایانی تعطیلات نوروز و نخستین روزهای ماه مبارک رمضان رقم خورد که موجب گلایه مردم از وضعیت پیش آمده شد. 

با گذشت بیش از دو هفته از این موضوع امروز شهروندان اهوازی از کمبود و افزایش افسار گسیخته قیمت مرغ خبر می‌دهند. 

 

 

رضایی یکی از شهروندان اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: گوشت مرغ یکی از نیازهای اصلی غذایی است که با کمبود آن مواجه شده‌ایم و متاسفانه هیچ اقدام مثبتی از سوی مسوولان جهت رفع معضل موجود مشاهده نشده است. 

او ادامه می‌دهد: پیدا کردن مرغ کشتار در اهواز تقریبا غیرممکن است و در صورت موجود بودن با قیمت ۹۰ هزار تومان و یا بیشتر به فروش می‌رسد. 

رضایی می‌گفت: قیمت ماهی و گوشت قرمز که مدت‌هاست از حد توان مردم بالاتر ایستاده است و تنها گوشت نسبتا سبد غذایی مردم مرغ است که متاسفانه شاهد نوسان‌های نامتعارف در قیمتش هستیم. 

ناچار به خرید مرغ منجمد هستیم 

خانم جولانژاد نیز که یک مادر خانه دار است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: در حال حاضر در دسترس‌ترین گوشت از نظر قیمت، گوشت مرغ است که متاسفانه اخیرا شاهد کمیاب شدن مرغ کشتار روز در بازار هستیم. 

او می‌گوید: مدتی است که همسرم برای خرید مرغ باید ساعت‌ها در بازار بگردد و در نهایت ناچار به خرید مرغ منجمد می‌شود. 

فروش مرغ منجمد با قیمتی بیش از نرخ مصوب 

اما حسن زاده نیز که یک شهروند دزفولی است نیز در رابطه با توزیع مرغ منجمد هم می‌گوید: مدتی است که لیست فروشگاه‌های توزیع کننده مرغ منجمد با نرخ ۴۳ هزار تومان در رسانه‌ها منتشر می‌شود که در موعد مقرر به تعدادی از فروشگاه‌هایی که نامشان در لیست منتشر شده بود مراجعه کردم اما متاسفانه خبری از مرغ نبود. 

او ادامه داد: روز قبل از عید فطر مرغ تازه در بازار پیدا نمی‌شد و همان مرغ منجمد هم کیلویی ۶۸ هزهر تومان به مردم می‌فروختند. 

 

 

مشکل خاصی وجود ندارد 

در حالی که گلایه مردم و مشاهدات خبرنگاران فارس در شهرهای مختلف خوزستان از وجود مشکلات جدی بازار مرغ خبر می‌دهد اما مسعود امرالهی مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی جهاد کشاورزی هفته گذشته در سفر یک روزه خود به خوزستان گفته بود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده روند تولید و بسته‌بندی مرغ در خوزستان در حال انجام است. 

وی با بیان اینکه برای عرضه مرغ با قیمت مناسب در خوزستان راه‌کارهایی ارائه شده افزود: مشکل خاصی از بابت تولید و عرضه مرغ در این استان وجود ندارد. 

جهاد کشاورزی مردم را مقصر می‌داند!

در مقابل نیز رییس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان با انتقاد از وضعیت بازار مرغ و عملکرد جهاد کشاورزی خوزستان گفته است: بازار عرضه مرغ در خوزستان به ویژه در کلان‌شهر اهواز با وضعیت نامطلوبی روبه‌روست در حالی که این مسئله با عید نوروز و ماه رمضان همزمان شده بود. 


وی با اشاره به اینکه همه مسئولان از این تلاقی مناسبت‌ها اطلاع داشتند و انتظار می‌رفت که مدیران سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به عنوان متولی تولید و تنظیم بازار پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهند، ادامه داد: هم‌اکنون مرغ در سطح شهر اهواز در دسترس مردم نیست و اگر هم باشد با قیمت‌های کلانی که از توان خرید طبقه محروم جامعه خارج است، عرضه می‌شود. 

 

 

مسعود اسدی بیان کرد: چند روز قبل سازمان جهاد کشاورزی استان به عنوان متولی و مقصر اصلی موضوع کمبود شدید مرغ در استان اعلام کرده که توزیع مرغ به اندازه کافی انجام شده و مشکل از مردم است که مرغ را احتکار خانگی می‌کنند. 

رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان یادآور شد: اینکه جهاد کشاورزی خوزستان تقصیر را گردن مردم انداخته، موضوعی بسیار نادرست و ناگوار در خوزستان است که متولی تولید و تنظیم بازار به جای عذرخواهی و قبول مسئولیت، گناه را گردن مردمی انداخته که حتی از دسترسی به مرغ محروم هستند؛ این کار در هیچ جای دنیا اتفاق رخ نداده که مقصر اصلی به جای عذرخواهی خود مردم را مقصر تلقی کند، آن هم برای امری که قابل پیمایش و رصد نیست.

وی با اعلام این خبر که در حال حاضر روزانه بین ۲۹۰ تا ۳۱۰ هزار تُن مرغ نیاز بازار خوزستان است، عنوان کرد: هم‌اکنون فقط ۱۸۰ تُن آن در حال کشتار و تولید است و این کمبود وجود دارد. 

به گزارش خبرگزاری فارس، در خوزستان قریب ۴۸۰ مرغداری وجود دارد که مرغداری‌های برخی شهرهای آن محصول خود را به استان‌های همجوار صادر می‌کنند، با این حال مردم خوزستان داشتن چنین ظرفیتی در تولید با مشکل کمبود و یا نبود مرغ کشتار روز و در بعضی موارد مرغ منجمد مواجه هستند و عملا گوشت گرم مرغ در حال تبدیل به یک کالای اساسی کمیاب و نایاب است که متاسفانه در صورت ادامه این روند به خاطره‌ها خواهد پیوست!

پایان پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول