اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

حذف دلار در دستور کار شانگهای

معاون دبیرکل سازمان همکاری شانگهای از تدوین نقشه راه برای تسویه حساب‌ها با ارزهای ملی کشورهای عضو و حذف دلار خبر داد.

حذف دلار در دستور کار شانگهای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «گریگوری لوگوینف» معاون دبیرکل سازمان همکاری شانگهای گفت که این سازمان در حال تدوین نقشه راهی برای کنار گذاشتن دلار است.

وی ضمن سخنانی در این مورد در شبکه تلویزیونی «بلاروس-1» افزود: نقشه راهی برای گذار به تسویه حساب‌ها با ارزهای ملی در حال تدوین است اگرچه این یک روند ساده‌ای نیست زیرا متاسفانه دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی از جمله در سیستم‌های ارز ملی کشورهای مختلف جهان دارای ریشه‌های بسیار عمیقی است.

بنابر سخنان لوگوینف، برای کنار گذاشتن کامل دلار، هنوز اقدامات زیادی باید انجام شود و راه طولانی‌ در پیش است.

وی در مورد معرفی نوعی ارز واحد سازمان همکاری شانگهای گفت که این موضوع هنوز در دست بررسی نیست و چنین هدفی هنوز تعیین نشده است.

در حال حاضر، سازمان همکاری شانگهای شامل کشورهای هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان است. ایران در حال کسب عضویت کامل این سازمان و کشورهای افغانستان و مغولستان دارای وضعیت ناظر هستند.

در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای که در سپتامبر سال گذشته در سمرقند برگزار شد، سازوکاری برای پیوستن بلاروس (که از سال 2015 مقام ناظر در این سازمان را دارد) به سازمان همکاری شانگهای راه اندازی شد.

شرکای گفت‌وگوی سازمان همکاری شانگهای از آذربایجان، ارمنستان، مصر، کامبوج، قطر، نپال، عربستان سعودی، ترکیه و سریلانکا هستند.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول