اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

گرانی شدید حمل و نقل و دشواری شرایط معیشت سودانی‌ها در سایه جنگ داخلی

تداوم درگیری‌ها در سودان افزایش شدید قیمت سوخت و حمل و نقل شهروندان برای مهاجرت به شهرهای امن و همچنین دشواری شرایط معیشتی آنها را به همراه داشته است.

گرانی شدید حمل و نقل و دشواری شرایط معیشت سودانی‌ها در سایه جنگ داخلی

‌به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از العربی الجدید، با توجه به ادامه درگیری‌ها بین ارتش و شبه‌نظامیان پشتیبانی سریع سودان مهاجرت سودانی‌ها از خارطوم، به استان‌های دیگر افزایش یافته است.

در همین حال قیمت حمل و نقل و جابه‌جایی درون شهری و بیرون شهری شهروندان پس از افزایش قیمت سوخت و کمبود کامل نقدینگی در دست شهروندان سر به فلک کشیده است.

با وجود اینکه مقامات خارطوم از ایجاد آتش‌بس موقت سه روزه به مناسبت عید فطر خبر داده بودند، اما صدای رگبار گلوله‌ها از داخل شهر هنوز شنیده می‌شود، بازارها همچنان تعطیلند و خبری از خدمات عمومی در سطح شهر نیست‌.

ایستگاه‌های اصلی حمل و نقل در شهر ام درمان در نزدیکی خارطوم نیز شاهد مهاجرت دسته دسته شهروندان و آواره شدن اکثر خانواده‌ها به خارج از خارطوم با توجه به این شرایط دشوار معیشتی و اقتصادی است که شهروندان از آن رنج می‌برند.

در نظرسنجی از تعدادی از شهروندانی که از خارطوم خارج می‌شوند، الزین بابکر، یکی از سرپرستان خانواده، به العربی الجدید گفت که از هزینه بالای سفر به ایالت جزیره از 7 هزار تا 35 هزار پوند شوکه شده است.

او می‌گوید: ما کاری نمی‌توانیم انجام دهیم جز اینکه به خانه ‌هایمان برگردیم در حالی که آنجا‌ امن نیستند؛ ست النافر محمود، معلم یکی از مدارس ام درمان است که می‌گوید با تعطیلی مدارس می‌خواهد به نزد خانواده‌اش در ایالت النیل الارزق(نیل آبی) برود؛ اما بلیط یک نفره اتوبوس هم حدود 60 هزار پوند شده است.

وی با بیان اینکه دلیل خاص افزایش قیمت حمل و نقل مشخص نیست، گفت: معلوم نیست که واقعا صاحبان اتوبوس‌ها و رانندگان از شرایط سوء استفاده می‌کنند یا به دلیل درگیری‌های جاری سوخت پیدا نمی‌شود. در هر حال باید در این شرایط کنونی ملاحظه شرایط مردم را کرد. در همین حال آدم البشیر صاحب یکی از اتوبوس‌های برون شهری با رد اتهام تلاش آنها برای سودجویی از شرایط فعلی سودان می‌گوید که آنها برای کمک به شهروندان در این شرایط از نقطه نظر انسان دوستانه فعالیت می‌کنند و به واقع قیمت سوخت به دلیل درگیری‌ها افزایش داشته است.

وی گفت: یک باک گازوئیل با ظرفیت 18 لیتر به 60 هزار پوند رسیده است و در مورد بنزین که تقریباً وجود ندارد، قیمت یک باک 10 لیتری آن به حدود 150 هزار پوند رسیده است.

وی افزود: هزینه‌ها در چنین شرایطی سرسام آور شده است، زیرا با توجه به حملات مداوم از هر دو طرف درگیر، ریسک جابجایی و حمل و نقل در جاده‌ها افزایش می‌یابد که اغلب ما را مجبور می‌کند مسیرهای جایگزین را انتخاب کنیم که پرهزینه نیز هستند یکی دیگری از اتوبوس داران می‌گوید با توجه به تعطیلی بانک‌ها و موسسات مالی، توقف خدمات بانکی به دلیل درگیری‌ها وزیانی که بازارها از این وضعیت متحمل شدند اوضاع مالی در سودان بسیار دشوار شده است.

وی افزود: ما در این شرایط بحرانی دنبال معامله نیستیم، بلکه گرانی سوختی که در بازار سیاه فروخته می‌شود باعث گرانی سفر شده است؛ شرایط دشوار معیشتی بحران معیشتی با توجه به ادامه درگیری‌ها در خارطوم، پایتخت سودان، ادامه دارد، کمبود و نبود نان در شهر ام درمان جدی است، بازارها خالی از کالا، سبزیجات و گوشت است.

بازار المویلح که بازار توزیع دام و گوشت ام درمان و خارطوم است در درگیری‌ها هدف گرفته و تعطیل شده است. همچنین، تعداد زیادی از دام‌ها در این بازار که در جاده‌ای که ام درمان و ایالت کردوفان شمالی در غرب سودان را به هم متصل می‌کند،واقع است، تلف شدند.

طلب بشیر، یکی از تاجران دام در بازار دام المویلح گفت: درگیری بین دو طرف درگیر منجر به نابودی کامل بازار دام شده است.

وی به العربی الجدید گفت: من صاحب گله‌ای از 500 گاو هستم که بیشتر آنها را به دلیل درگیری‌های کنونی به غرب کشور منتقل کردم اما به دلیل عدم مراقبت و غذا برای آنها در خطر تلف شدن هستند. در حال حاضر هر دلار در سودان 600 پوند ارزش دارد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول