اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

راه اندازی دو دانشکده جدید در دانشگاه علامه طباطبایی/صدور حکم محرومیت موقت از تحصیل برای چند دانشجو

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: مجوز راه اندازی دو دانشکده امور بانکی و حکمرانی را دریافت کرده‌ایم.

راه اندازی دو دانشکده جدید در دانشگاه علامه طباطبایی/صدور حکم محرومیت موقت از تحصیل برای چند دانشجو

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه‌طباطبایی در نشست خبری که صبح امروز در پردیس این دانشگاه‌ برگزار شد، گفت: دانشگاه علامه طباطبایی تنها دانشگاه تخصصی علوم انسانی کشور و دانشگاه تخصصی در غرب آسیا است.

وی افزود: در دانشگاه علامه ۱۴ هزار دانشجو، ۵۵۰ عضو هیات علمی، ۱۱ دانشکده و ۶-۸ مرکز پژوهشی داریم.

معتمدی گفت: دانشگاه علامه مولود انقلاب اسلامی است، قبل از انقلاب مراکزی مانند دانشگاه ابوریحان و دانشگاه آزاد بودند که با هم ادغام شدند و از سال ۶۴ دانشگاه علامه معرفی شد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دانشگاه در این مدت منشا برکات و خیر زیادی بوده و نزدیک به ۱۰۰ هزار فارغ التحصیل داریم و یک دانش متراکمی از علوم انسانی در دانشگاه فراهم شده که برکاتش به جامعه رسیده است. منشا و مبدا علوم انسانی از غرب به دانشگاه های غیر غربی منتقل شده است. دانش علوم انسانی با علوم پایه متفاوت است و باید به عنصر اجتماعی توجه کنیم.

وی از دریافت مجوز دو دانشکده امور بانکی و حکمرانی در دانشگاه علامه خبر داد.

معتمدی خاطرنشان کرد: اثربخشی علوم انسانی را باید نشان دهیم و بگوییم علوم انسانی می‌تواند اثربخش باشد. اگر امروز از خانواده‌ها سوال کنند که علاقمند هستند فرزندانشان در چه رشته‌ای در دانشگاه تحصیل کنند ممکن است تعدادی نسبت به علوم انسانی کم سنجی کنند.

وی گفت: نزدیک به ۵۰ درصد از برخی از رشته‌ها در دوره کارشناسی ارشد کسانی هستند که کارشناسی علوم فنی و پایه هستند و برای ادامه تحصیل در رشته ارشد به سمت علوم انسانی می‌روند. در دانشگاه بخشی از دانشجویان رشته ارشد از رشته‌های غیرعلوم انسانی به رشته علوم انسانی می‌آیند و درواقع این رشته می‌تواند اثربخشی خودش را داشته باشد.

معتمدی افزود: سعی داریم مراکز نواوری و کارآفرینی را در دانشگاه داشته باشیم که این مراکز دانشجویان ما را که ایده‌های خلاقانه و فناورانه دارند را در دانشکده‌های مختلف راه‌اندازی می‌کنیم تا دانشجوی ایده نواورانه خودش را با هم رشته‌های های خودش بتواند همکاری کنند و ایده‌هایشان حمایت شود.

وی در ادامه گفت: سال گذشته مجوز پارک علم و فناوری دانشگاه علامه طباطبایی را گرفتیم که این در راستای بحث مراکز رشد است که بتوانیم دانشجویان‌مان را به سمتی هدایت کنیم که دانشجویان بتوانند در دوره تحصیل‌ با شناخت نیازهای جامعه و اقتضاعات جامعه و استعداد و تخصصی که دارند پیوند ایجاد کنند و ایده‌های نوآورانه داشته باشند.

رئیس دانشگاه طباطبایی ادامه داد: روزآمدی به معنای اینکه تمام رشته‌ها و منابع‌مان را متناسب با پیشرفتی که علم در دنیا دارد بتوانیم به روز کنیم.و رشته‌هایی را داریم که برنامه‌های انها چند ده سال از تهیه‌شان گذشته باشد و منابع که در سرفصل‌ها امده متناسب با شرایط روز نیست و واقعا باید اینها را با متناسب با پیشرفت دانش در دنیا قرار دهیم و دانشجویان در جریان اخرین تحقیقات قرار بگیرند یکی دیگر از تحولات در علوم انسانی است.

وی به موضوع اسلامی‌سازی اشاره کرد و گفت: بحث اسلامی سازی برای ما بسیار مهم است. اسلامی سازی به معنی نیست که کتاب‌های درسی و علمی تبدیل به کتاب‌های علمی شود. باید بتوانیم براساس اندیشه اسلامی، معرفت اسلامی، نگاه معرفت‌شناسی که در فرهنگ اسلامی هست بتوانیم جهت‌گیری علم را در همان مسیر طراحی و تنظیم کنیم. بنابراین ما هم یک منابع معرفتی جدیدی در اختیار خواهیم داشت که می‌توانیم از منابع معرفتی استفاده کنیم هم همسو با یک حرکت بومی و متناسب با بوم خودمان که فرهنگ اسلامی که حاوی مفاهیم و نظریاتی است که در علوم انسانی مورد استفاده قرار بگیرد می‌تواند به توسعه دانش بشری کمک کند.

در یک سال اخیر شاهد حرکت های اعتراضی در سطح کشور و همچنین در دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه علامه بودیم. نوع تعریف ما از محیط دانشگاه با تعریف ما از جامعه بسیار متفاوت است. برخورد ما با اعتراض دانشجو برخورد آگاهی دهنده و هدایتی است.

رئیس دانشگاه علامه افزود: ما با نسل جوانی مواجه هستیم که آینده ساز کشور ما است، بنابراین اصلی ترین روش در مواجه با دانشجویان معترض این بود که شرایطی را فراهم کنیم که آن ها تضارب ارا داشته باشند و حتی دیدگاه های مخالف نیز بیان شود. در واقع نوع نگاه دانشگاه علامه به این دانشجویان نگاه تربیتی و پدرانه است.

وی ادامه داد: از ابتدا تعدادی از دانشجویان بیرون از دانشگاه دستگیر شده بودند و یکی از جدی ترین کارهای ما کمک به آزادی آن ها بود و در این راستا با قوه قضائیه ارتباطاتی برقرار کردیم و در نهایت همه افراد با وساطت دانشگاه آزاد شدند و هیچ فردی به دلیل فعالیت های درون دانشگاهی بازداشت نشد.

معتمدی بیان کرد: چندین ماه تنها روشی که اتخاذ کردیم این بود که از روش های مختلفی برای گفتگو با دانشجویان استفاده کردیم و جلسات متعددی با اساتید داشتیم که آن ها بتوانند دانشجویان را نسبت به ابهامات ذهنی شان متقاعد کنند.

رئیس دانشگاه علامه خاطرنشان کرد: پس از گفتگو، اما در مرحله ای مجبور شدیم تعدادی از دانشجویان را کوتاه مدت ممنوع الورود کنیم که مدت زمان آن هم حداکثر یک ماه بود و بعد از آن اگر دانشجویان شاکی خصوصی داشتند پرونده به کمیته انضباطی میرفت و سایر دانشجویان با تعهد به ریاست دانشکده حضورشان در دانشگاه فراهم شد.

وی با اعلام اینکه پرونده کمیته انصباطی دانشجویان کمتر از ۲۰ مورد بوده است، گفت: براساس آرا صادر شده کمتر از ۴ ۵یا  دانشجو در همین ترم محروم از تحصیل شدند.

رئیس دانشگاه علامه همچنین درباره اخرین وضعیت تجمیع دانشکده های دانشگاه توضیح داد و گفت: در حوزه تجمیع دانشکده ها مصوبه هیات دولت داریم و در حال حاضر ۵ دانشکده‌ بیرون از سایت اصلی بوده و خوابگاه ها هم پراکنده هستند.

وی افزود: در یکسال گذشته دانشکده علوم ریاضی به سایت اصلی منتقل شد و امیدواریم زمینه انتقال بقیه دانشکده ها فراهم شود منتها مشکل ما برای تجمیع، نداشتن زمین است. در ابتدا ۴۵ هکتار به دانشگاه علامه زمین اختصاص دادند که بیش از ۲۷ هکتار آن برای بزرگراه همت از دانشگاه گرفته شد و قرار بود شهرداری ما به ازای آن را بدهد اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

معتمدی از ساخت یک خوابگاه ۲ هزار نفره در پردیس ۲ دانشگاه علامه خبر داد و گفت: با ساخت این خوابگاه بخشی از خوابگاه ها که در سطح شهر پراکنده هستند به آنجا منتقل می شود. حدود ۴ هزار دانشجوی خوابگاهی داریم که مرتب در رفت و آمد هستند.

رئیس دانشگاه علامه با اشاره به برنامه دانشگاه برای ایجاد مراکز نوآوری و کارآفرینی گفت: طی یکسال گذشته در ۳ دانشکده روانشناسی، مدیریت و علوم اجتماعی مراکز نوآوری کارآفرینی راه اندازی شده است و به مرور در سایر دانشکده ها نیز ایجاد خواهد شد.

وی درباره آمایش آموزش عالی که اخیرا مورد توجه رهبر انقلاب قرار گرفته است، گفت: بحث آمایش آموزش عالی به معنای این است که به سمتی برویم که کیفیت عالی را با توجه به قابلیت استان ها افزایش دهیم و دانشگاه ها ماموریت محور شوند. در این مسیر دانشگاه ها باید با توجه به نیازهای جامعه رشته های قدیمی را کنار بگذارند که دانشگاه علامه در جهت عمل به این موضوع، در رشته های کم متقاضی پذیرش دانشجو ندارد و حتی قرار است برخی رشته ها تعطیل شوند.

معتمدی با بیان اینکه آمایش به این معناست که با توجه به نیاز جامعه رشته ها را نیاز محور کنیم و از ظرفیت آن ها به خوبی استفاده کنیم، تصریح کرد: این تعداد موسسه علمی که در ایران وجود دارد در هیچ جای دنیا مرسوم نیست و حتی برخی از آن ها تناسبی با دانشگاه ندارند که یا باید حذف شوند و یا ادغام صورت گیرد. اما متاسفانه مشکلات سیاسی مانع از تصمیم گیری ها می شود.

رئیس دانشگاه علامه ادامه داد: دانشگاه علامه در تلاش است به سمت حذف رشته های کم متقاضی و ایجاد رشته های جدید پیش برود به طور مثال قرار است رشته رواشناسی حمل و نقل رشته علوم اجتماعی محاسباتی را راه اندازی کنیم. همچنین راه اندازی دو دانشکده مالی بانکی و دانشکده حکمرانی در دستور کار دانشگاه قرار دارد. 

وی از به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور خبر داد و گفت:بیش از ۱۵ سال از تدوین نقشه جامع علمی کشور می گذرد؛ در این نقشه اولویت توسعه رشته ها مشخص شده و در حال حاضر دکتر خسروپناه دبیر شورا به دکتر کبگانیان طی حکمی خواسته است که نقشه جامع علمی کشور با توجه به اقتضائات روز کشور بازنگری شود.

رئیس دانشگاه علامه پژوهشی دانشگاه علامه گفت: بر اساس شاخص‌های مختلفی که مراکز نظارت و ارزیابی ما منتشر کردند، جایگاه علمی و پژوهشی دانشگاه جایگاه جایگاه خوب و در خوری است و در حوزه تولیدات علمی در علوم انسانی، دانشگاه علامه بعد از دانشگاه تهران در رتبه دوم قرار دارد.

معتمدی در پاسخ به سوالی درباره برنامه این دانشگاه برای تحقق شعار سال گفت: ۲ دانشکده اقتصاد و دانشکده مدیریت ما مأموریت جدید پیدا کرده تا متناسب با شعار سال برنامه جامعی را  با حضور متخصصان و صاحبنظران در ارتباط با شعار مهار تورم و رشد تولید داشته باشند؛ در عین حال وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی اعضای هیئت مدیره دانشگاه علامه هستند و این افراد به دلیل آشنایی که با دانشگاه علامه دارند، از ظرفیت اساتید به عنوان حلقه های مشورتی استفاده می‌کنند و ما ارتباط فعالی با این دو دستگاه داریم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول