اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

یونان: در بهبود روابط با ترکیه محتاط هستیم

وزیر امور خارجه یونان اظهار داشت که از گرم شدن روابط یونان و ترکیه استقبال می‌کند، اما آتن کماکان محتاط است.

یونان: در بهبود روابط با ترکیه محتاط هستیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «نیکوس دندیاس» وزیر امور خارجه  یونان روز یکشنبه اظهار داشت که از گرم شدن روابط یونان و ترکیه استقبال می‌کند، اما آتن کماکان محتاط است.

به نوشته روزنامه «کاثیمرینی» دندیاس گفت: «من همیشه تحولات روابط یونان و ترکیه را با دقت بسیار دنبال می‌کنم. یونان ساده لوح نیست. ما بعد از انتخابات خواهیم دید که آیا ماه عسلی که اکنون در آن زندگی می‌کنیم توسط سیاست ترکیه ادامه خواهد یافت یا اینکه مسیر را به حالت معمول‌تر تغییر خواهد داد.»

وی گفت: « با دقت همه چیز را زیر نظر داریم. در دولت‌های بعدی که از انتخابات بیرون می‌آیند امیدواریم دموکراسی جدید بر قرار شودو اختلاف یونان و ترکیه وجود دارد یا خیر.»

وزیر امور خارجه یونان در مصاحبه‌ای گفت: «یونان و ترکیه می توانند یک روابط هماهنگ و سودمند متقابل ایجاد کنند به شرط اینکه احترام و اعتماد متقابل وجود داشته باشد.»

بر اساس این گزارش، ترکیه و یونان در زمینه اکتشافات انرژی، نظامی شدن برخی جزایر در دریای اژه و پناهجویان اختلاف دارند. ترکیه و یونان همچنین تقویت نظامی یکدیگر را به شدت زیر نظر دارند. دولت ترکیه، یونان را به استقرار تسلیحات در جزایر دریای اژه متهم کرده است

در رویدادی دیگر، «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه نیز گفت‌وگوهای اخیر خود با «نیکوس پاناگیوتوپولوس» همتای یونانی خود را بسیار سازنده توصیف کرد و گفت: «همه مسائل به صورت شفاف مورد بحث قرار گرفته است.»

به نوشته اکاثیمرینی، حلوصی آکار در مصاحبه با روزنامه «ملیت» افزود که امیدوار است دو طرف برای حل این مسائل تدابیری اتخاذ کنند.

وی با اشاره به مذاکرات با آمریکا برای ارتقای جنگنده‌های اف-۱۶، گفت: »مذاکرات ادامه دارد و وزارت دفاع آمریکا از ابتدا بسیار صادق بوده است. ما درخواست را انجام دادیم و گفتیم برای ۴۰ هواپیما و بیشتر قطعات یدکی می‌خواهیم و منتظر حمایت شما هستیم.»

وی افزود که استدلال اصلی آنکارا «ترکیه قوی، ناتوی قوی» است.به دنبال مدت‌ها کش و قوس، وزارت خارجه آمریکا با نوسازی سامانه راداری و الکترونیک هوانوردی (اویونیوک) ناوگان جت‌های «اف-۱۶» ترکیه موافقت کرد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» دولت آمریکا پس از تایید غیررسمی کمیته‌های کنگره قرار است با فروش یک بسته کوچک جنگنده‌های اف-۱۶ ترکیه را نوسازی کند. وزارت امور خارجه آمریکاموافقت به این موضوع را به اطلاع کنگره آمریکا رسانده است (جزئیات بیشتر).

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول