اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و همتای اردنی/ آمادگی اردن برای توسعه روابط با ایران

وزیر خارجه اردن در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان از آمادگی کشورش برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران خبر داد و ایران را کشوری مهم در منطقه خواند.

گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و همتای اردنی/ آمادگی اردن برای توسعه روابط با ایران

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر امروز (پنجشنبه) ۳۱ فروردین ماه با «ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه اردن تلفنی گفت‌وگو کرد.

موضوعات مورد اهتمام دو کشور در حوزه‌های دوجانبه و منطقه‌ای از جمله مباحث‌ مورد گفت‌وگو در این تماس تلفنی بود. 

امیرعبداللهیان ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید فطر به همتای اردنی، سفر سال گذشته خود به امان برای شرکت در نشست بغداد ۲ و دیدار با پادشاه اردن را مورد اشاره قرار داد و بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط و گسترش همکاری‌های دوجانبه تأکید کرد.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان در سفر به امان برای شرکت در نشست بغداد ۲ با پادشاه اردن دیدار و گفت‌وگو کرد. وی اخیرا در گفت‌وگو با شبکه الجزیره در این باره گفت: پیش از این من در دیداری که با ملک عبدالله، پادشاه اردن هاشمی داشتم؛ اولاً، حامل پیام آقای دکتر رئیسی بودم؛ ثانیاً، در آن دیدار ما با جناب ملک توافق داشتیم بر توسعه مناسبات تهران و امان. ما همواره از توسعه مناسبات با کشورهای مسلمان و کشورهای منطقه از جمله اردن استقبال کرده‌ایم و از هرگونه پیشنهاد و ابتکاری برای توسعه مناسبات استقبال می‌کنیم.

براساس اعلام وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، رئیس دستگاه دیپلماسی در این گفت‌وگوی تلفنی با همتای اردنی همچنین از تلاش‌های اردن در حمایت از مردم فلسطین و اماکن مقدس در قدس شریف قدردانی کرد و رژیم آپارتاید صهیونیستی را بزرگ‌ترین تهدید برای منطقه و  امت اسلامی برشمرد و بر ضرورت وحدت جهان اسلام و کوتاه کردن دست صهیونیست‌ها از مسجدالاقصی و احقاق کامل حقوق فلسطین تأکید کرد.

«ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه اردن هم ضمن تبریک فرا رسیدن عید سعید فطر به دولت و ملت ایران، آمادگی اردن را برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

*ایران کشوری مهم در منطقه

وی جمهوری اسلامی ایران را کشوری مهم در منطقه خواند و افزود: برای توسعه روابط با ایران اهمیت بسیاری قائل هستیم.

ایمن الصفدی همچنین به توافق ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک اشاره کرد و ضمن استقبال از این توافق،  به امیرعبداللهیان تبریک گفت.

وزیر خارجه اردن همچنین با یادآوری حقوق مردم فلسطین، بر حمایت کشورش از صلح و ثبات در منطقه و دفاع از اماکن مقدس در بیت المقدس در مقابل اقدامات تجاوزکارانه صهیونیست‌ها تأکید کرد.

وزرای خارجه ایران و اردن سلام و تبریکات روسای دو کشور به مناسبت عید سعید فطر را به یکدیگر منتقل کردند.

به گزارش فارس، پایگاه خبری «رؤیا الاخباری» نیز پیش از این در خبری به نقل از الصفدی گزارش داد، اردن مانند همه کشورهای عربی، خواستار برقراری روابط با جمهوری اسلامی ایران بر مبنای عدم مداخله در امور داخلی و همکاری است که به سود دو کشور و منطقه باشد.

گفتنی است در پی توافق اخیر ایران و عربستان در پکن، اردن از این توافق استقبال کرد.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ در سومین نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره تاثیر توافق ایران و عربستان بر مناسبات ایران با برخی کشورهای منطقه از جمله اردن عنوان کرد: در جریان نشست بغداد ۲ در امان پایتخت اردن با ملک عبدالله پادشاه اردن به مدت ۴۰ دقیقه گفت‌وگویی دوستانه و صمیمانه انجام شد. پادشاهی اردن از سوی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات و همکاری‌ها همواره مورد توجه قرار دارد. آقای ملک عبدالله به من گفت سلام‌های من را به آقای رئیسی ابلاغ کنید و علاقه‌مند هستم در آینده نزدیک به ایران سفر کنم. جمهوری اسلامی ایران از سفر ایشان به تهران استقبال می‌کند. البته می‌دانید سفارتخانه‌های ما در دو کشور باز است و فعالیت‌های ما در سطح کاردار ادامه دارد و ما از ارتقای روابط با اردن به سطح سفیری استقبال می‌کنیم. (اینجا بخوانید)

لازم به ذکر است، «ممدوح العبادی» نماینده پارلمان اردن اخیرا در اظهاراتی ضمن استقبال از  توافق بین ایران و عربستان و انتقاد شدید از ارائه تصویر منفی از ایران توسط برخی از رسانه‌های اردنی، این توافق را راهبردی خواند و گفته بود: این توافق برای مردم اردن، مهم است. عادی‌سازی روابط اردن و ایران یک وظیفه ملی است که تنها در  جهت گسترش افق‌های اقتصادی نیست، بلکه در راستای توازن برای مقابله با طرح‌های راستگرایان اسرائیلی است.

امیرعبداللهیان و همتای اردنی مهر ماه ۱۴۰۱ در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار کردند. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار همتای اردنی در نیویورک گفته بود که ایران هیچ محدودیتی برای گسترش روابط با اردن قائل نیست.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول