اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

استولتنبرگ: آینده اوکراین در ناتو است

دبیرکل ناتو که به کی‌یف سفر کرده در کنفرانس خبری مشترک با زلنسکی ضمن بیان این که آینده اوکراین در ناتو است، افزود موضوع عضویت آن در دستورکار اجلاس تابستان این ائتلاف نظامی قرار دارد.

استولتنبرگ: آینده اوکراین در ناتو است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در دیدار امروز پنجشنبه (۲۰ آوریل) با ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو که در سفری سرزده در کی‌یف حضور یافته، گفت زمان آن رسیده که ناتو اوکراین را به این ائتلاف دعوت کند. 

زلنسکی اظهار داشت زمان آن رسیده که ناتو تصمیم سیاسی برای دعوت از اوکراین برای ملحق شدن به این ائتلاف نظامی را بگیرد و کی‌یف می‌خواهد بداند چه زمانی عضو ناتو خواهد شد. 

او این اظهارات را در کنفرانس خبری مشترک با دبیرکل ناتو گفت و افزود اجلاس ناتو در ویلنیوس (پایتخت لیتوانی) در ژوئیه می‌تواند تاریخی باشد و از او برای شرکت در آن دعوت شده است. 

وی افزود «هیچ مانع عینی در مقابل تصمیم سیاسی برای دعوت از اوکراین به این ائتلاف وجود ندارد و اکنون که اکثر مردم کشورهای ناتو و اکثریت اوکراینی‌ها از الحاق به ناتو حمایت می‌کنند، زمان تصمیم‌گیری‌های مربوطه فرا رسیده است». 

به گزارش فرانس ۲۴، استولتنبرگ هم که در اولین سفر خود به اوکراین از آغاز درگیری‌ها در این کشور به سر می‌برد، گفت اولویت این ائتلاف نظامی غربی اطمینان از غلبه اوکراین در جنگ با روسیه است و طرح عضویت کی‌یف در نشست ماه ژوئیه مورد بحث قرار خواهد گرفت. 

وی در کنفرانس مشترک با زلنسکی اظهار داشت: بگذارید واضح بگویم جایگاه بحق اوکراین در خانواده یورو-آتلانتیک است. جایگاه بحق اوکراین در ناتو است. و به مرور زمان حمایت ما به شما کمک خواهد کرد این را امکان‌پذیر کنید.  

او در ادامه متعهد به حمایت نظامی از اوکراین شد و گفت تاکنون متحدان ناتو به ده‌ها هزار سرباز اوکراینی آموزش داده‌اند و به کی‌یف ۶۵ میلیارد یورو (۷۱.۳۱ میلیارد دلار) کمک نظامی کرده‌اند. 

استولتنبرگ در ادامه تاکید کرد: آینده اوکراین در خانواده یورو-آتلانتیک است، آینده اوکراین در ناتو است. همه متحدان روی این موضوع اتفاق نظر دارند. موضوع عضویت (اوکراین) در راس دستورکار اجلاس تابستان ناتو در ویلنیوس قرار خواهد گرفت. 

به‌رغم هشدارهای مکرر روسیه درباره گسترش ناتو به سمت شرق، سه‌شنبه (چهارم آوریل) فنلاند رسماً در تاریخ تأسیس ناتو در ۷۴ سال پیش به این اتحاد نظامی ملحق شد. مسکو مدتهاست شکایت می‌کند که کشورهای غربی در پایان جنگ سرد، آن را درباره این که ناتو به سمت شرق و مرزهای روسیه گسترش نخواهد یافت، فریب دادند. 

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه چهارشنبه (۱۹ اوریل) گفت ایالات متحده ممکن است هر لحظه تقلب کند و افزود روسیه این را زمانی که اتحاد غربی ناتو به سمت شرق گسترش یافت، تجربه کرد. 

 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول