اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

الی کوهن: سفر به عربستان گزینه روی میز تل آویو است

وزیر خارجه رژیم موقت صهیونیستی از احتمال سفر به عربستان سعودی جهت عادی سازی روابط با این کشور در تاریخ نامشخص خبر داد.

الی کوهن: سفر به عربستان گزینه روی میز تل آویو است

به گزارش گروه بین‌المل خبرگزاری فارس، «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم موقت صهیونیستی روز چهارشنبه گفت که سفر به عربستان سعودی به عنوان یک گزینه روی میز مطرح است.

به گزارش وبگاه شبکه خبری «العربیه» کوهن به «رادیو ارتش اسرائیل» گفت: «این گزینه روی میز است، اما هنوز تاریخ مشخصی تعیین نشده است.»

رژیم موقت صهیونیستی از زمان امضای توافقنامه «آبراهام» تحت حمایت ایالات متحده برای عادی سازی روابط با امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش، همچنان به دنبال گسترش ابتکارعمل به کشورهای دیگر بوده است. مقامات ارشد این رژیم بارها مدعی شده‌اند که برقراری روابط با عربستان برای برقراری صلح در منطقه بسیار مهم است.

این در حالی است که عربستان بارها اعلام کرده که هرگونه عادی سازی روابط با تل آویو، مشروط به ایجاد کشور مستقل فلسطین است. کوهن  در ادامه این گفت‌‌‌وگو مدعی شد که اسرائیل دشمن عربستان سعودی نیست.

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم نیز روز دوشنبه  مدعی شد که عادی سازی روابط با عربستان یک «جهش بزرگ» به سمت پایان دادن به درگیری اعراب و اسرائیل است.

چندی قبل روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشت، عربستان سعودی و (رژیم) اسرائیل با وساطت دولت «جو بایدن»، رئیس‌ جمهور آمریکا در تلاش برای رسیدن به توافقاتی هستند که می‌تواند به هواپیماهای تجاری اجازه استفاده از حریم هوایی فلسطین اشغالی را بدهد. منابع مطلع به روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند این توافقات همچنین امکان کنترل عربستان سعودی بر دو جزیره راهبردی دریای سرخ را فراهم خواهد کرد.  همزمان، ریاض هم امکان سفر شماری از تاجران اسرائیلی به عربستان را فراهم کرده است.

با آنکه عربستان سعودی بعد از تشکیل رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ ادعا کرده با این رژیم ارتباط ندارد، در چند دهه گذشته همکاری‌هایی میان ریاض-تل‌آویو وجود داشته است. این همکاری‌ها از سال ۲۰۲۰  که چند کشور عربی روابطشان با رژیم صهیونیستی را علنی‌سازی کردند به شدت افزایش پیدا کرده‌اند(جزئیات بیشتر)

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول